*

Elämä jatkuu

MH17: separatistimöhläys

  • BND:n pääjohtaja Gerhard Schindler
    BND:n pääjohtaja Gerhard Schindler

Pikku hiljaa alkaa totuus paljastua, kuten pitääkin. Saksan tiedostelupalvelu BND (Bundesnachrichtendienst) on MH17-tuhon tekijöistä täysin varma, näin ilmoittaa luotettava Der Spiegel-lehti ("In einer detaillierten Analyse kommt der Bundesnachrichtendienst zu einem eindeutigen Ergebnis"). Viraston johtaja Gerhard Schindler selosti 8.10 Saksan eduskunnan (Bundestag:in) tarkastusvaliokunnalle tapahtumien kulun, satelliittikuvien sekä tuhopaikalla otettujen kuvien avulla. Hollantilaisten lopullinen tutkimusraportti antaa vielä odottaa ja heidän väliraporttinsa oli varovainen (kuten kuuluu ollakin), mutta alkuperäinen epäilys on nyt osoittautumassa todeksi.

Der Spiegel:in tuore artikkeli

Päätelmä: Kaiken maailman salaliittoteoriat saavat mennä minne kuuluvatkin.....

Tässä erään blogin teksti, joka on kirjoitettu melko pian tuhon jälkeen, joka tapahtui 17.7 (blogi kirjoitettu 27.7.2014/molemmat venäläislinkit toimivat edelleen ja hyvä niin):

Edustan "no-nonsense"-linjaa, jo melkoisen kauan. On ihme, ettei MH17-teorioista selkein ja todennäköisin saa kannatusta. Tässä, etenkin salaliittolaisille ja muille uskovaisille, pari jääkylmää faktaa:

Johtopäätösten tekeminen jätän lukijoille, josta toivon mukaan valtaosa edustaa "no-nonsense"-linjaa. Tukikohta A-1402 kuului siis 29.6 asti Ukrainan 156.ilmatorjuntarykmentiin. Ukrainaa voidaan kyllä syyttää huonosta vartioinnista, mutta muu vastuu kuuluu "Donetskin Tasavaltaan". Vastuunkanto on aina hyvin vaikea, jopa ikävä tehtävä ja ymmärrän mainiosti miksi "tasavallan päämies" Denis Pushilin otti lopputilin, heti matkustajakoneen alasampumisen jälkeisenä päivänä:

Денис Пушилин ушел в отставку
18.07.2014, 20:44 | «Газета.Ru»

NO-NONSENSE-BLOGI

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

17Suosittele

17 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Näinpä, lueskelin aamulla FAZ:n jutun samasta, joka perustuu Spiegeliin. Mutta odotellaan vielä lopullisia selontekoja.

http://www.faz.net/aktuell/politik/ausland/europa/...

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Lähde ei tule kelpaamaan safkalaisille,,se on väärennös,naton propagandaa tai molempia,syyllisiä koneen alasampumiseen ovat usa,nato,eu,kokoomus ja stubb,,,alusta saakka syyllinen on ollut selvä-separatistien piikkiin menee !

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Eiköhän Voice of Russia kelvanne safkalaisillekin?

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Imari, vaatii todella ihailtavan hyvää ja tarkoitusperäistä mielikuvitusta, että syylliseksi voisi keksiä jonkun muun tahon kuin separatistit ja heidän tukijansa. Ihmettelin jo heti separatistien onnetonta logiikkaa. Jos he väittivät, että syyllinen alasampumiseen oli Ukrainan armeija, miksi he sitten estivät puolueettomien tutkijoiden pääsyn alueelle (ennenkuin he olivat kuljetettaneet pois todistusaineistoa).
Lähes täydellistä luovuutta hipoi väite, että matkustajat olivat vainajia jo koneen lähtiessä Amsterdamista!

Totuuden tietävät vain ampujat ja sitä he eivät kerro, ovatko edes hengissä?

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Jostain syystä tietyt russotrollit ovat sen trollikohujulkistamisen jälkeen olleet aika hiljaa tällä forumilla, monet heistä jopa kaikonneet. Venäjä taisi kiristää rahahanoja kun huomasi, ettei tulos ollut mieleinen.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel
Jukka Laine

Itse tulkitsin ministeriön viestin niin, että Suomessa on siirrytty virolaisen yhden totuuden malliin nykyhallituksen aikana. Muut ovat trollaajia. Joten puhukaa, mie pitelen hevosta. Separatistit ampuivat koneen alas. Muulla ei ole väliä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Vladimir Putinin entinen neuvonantaja Andrei Illarionov oli jo 23.7 sitä mieltä, että itse BUK:in käyttöhenkilökunta tuli suoraan Venäjältä, vaikka laite olikin "Donetskin tasavallan kansanarmeijan" hallinnassa:

http://anttijuhanikasvio.puheenvuoro.uusisuomi.fi/...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Illarionov työskentelee USA-laisessa libertaarissa tinktänkissä nimeltä CATO-institute ja tekee LBO-kauppoja Forstman&Little:llä . Venäjän presidentin hallinnosta hän lähti ovet paukkuen jo 2005. Miten hän on ehtinyt Ukrainaan selvittämään ketkä minkäkin ohjuspatterin puikoissa istuivat?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tuon tason venäläisellä on käytettävissä hieman enemmän taustatietoa kuin vaikkapa Jorma Myyryläinen. Illarionovin blogi ilmestyi siis 23.7 ja on edelleen luettavissa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #20

Ehkä kuitenkin hänenkin suhteen kannattaa harjoittaa lähdekritiikkiä edes sen verran, että hetken pohtii hänen motiivejaan vaikkapa nykyisen työnantajansa suhteen, vai kuinka?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #21

Illarionovin antamat tiedot ovat varsin tarkkoja, jopa peltolohko missä kyseinen BUK-M1 seisoi ampumishetkellä (lue käännökseni) mutta OK, olisiko tässäkin vaatimasi lähdekritiikki tarpeen?: the Voice of Russia (29.6.2014), vai kuinka?

Nekin tiedot tukevat separatistien syyllisyyttä, kuten "Donetskin tasavallan päämiehen" livahtaminen takaisin Venäjälle, heti alasampumisen jälkeisenä päivänä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #22

Schepel kyselee lähdekritiikin tarpeesta. Vastaus on kyllä, kaipaan lähdekritiikkiä myös näihin: http://voiceofrussia.com/russia/2014/06/29/

Illarionovin osalta kyselin osana lähdekritiikkiä arvioita hänen motiiveistaan nykyisen työnantajansa palveluksessa ja kyselen edelleenkin.

Ukrainalaisten peltolohkojen nimeäminen USA:sta käsin yksityisen thinktankin propagandalingon tekemänä herättää entistä enemmän epäilyksiä hänen tietojensa oikeellisuudesta ja lähteistä. Jos tuollaista tietoa jakaisi esimerkiksi joku jolla on kyky ja mahdollisuus aitoihin satelliittikuviin riittävän luotettavin paikannustiedoin ja aikaleimoin sekä niin, että lähteen riippumattomuus olisi taattu tai havainnot olisivat useasta toisistaan aidosti riippumattomasta lähteestä niin ....

Jos lähestymme asiaa n.s. länsimaisen oikeuskäsityksen menetelmin niin tutkijan ja syyttäjän on kerättävä myös epäillyn syyttömyyttä tukevat havainnot. Onko tässä tapauksessa niin tehty?

P.s. Vieläkään en ota kantaa siihen miten ja kuka tai mikä koneen tiputti.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #23

Jorma Myyryläinen: "P.s. Vieläkään en ota kantaa siihen miten ja kuka tai mikä koneen tiputti.

Ei sinun tarvitsekaan (ja harva mahtaa olla edes kiinnostunut siitä). Itse luotan kyllä saksalaisiin tässä yhteydessä: "In einer detaillierten Analyse kommt der Bundesnachrichtendienst zu einem eindeutigen Ergebnis".

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #24

Schepel kirjoitti: " Itse luotan kyllä saksalaisiin tässä yhteydessä: "In einer detaillierten Analyse kommt der Bundesnachrichtendienst zu einem eindeutigen Ergebnis"."

Naurun on sanottu pidentävän ikää. Kiitos Schepelille näistä lisävuosista.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #25

Mukavaa sentään, että osaat vielä nauraa alati ilmiselvämmän totuuden edessä. Minusta tapahtuma oli harvinaisen traaginen.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #26

Ei totuuden vaan uskonvarmuuden. Me emme oikeasti tiedä totuutta mutta halutessamme voimme uskoa sellaisen löytäneemme. Itse edelleenkin odotellen ja etsien.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #27

JM: "Itse edelleenkin odotellen ja etsien".

Kirjoitustesi (sekä aiempien kommenttiesi perusteella) teen tällaisen rohkean päätelmän: etköhän ole jo puoltasi valinnut?

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #28

Schepel kirjoitti: ".. etköhän ole jo puoltasi valinnut?"

Niin, monessa asiassa olen puoleni valinnut: niinpä olen rauhan puolella sotaa vastaan, tasa-arvon puolella epätasa-arvoa vastaan ja hyvinvoinnin puolella pahoinvointia vastaan. Sen sijaan jos joku minulle väittää jotakin jossakin jonkun jollekin tehneen niin muistuupa mieleeni vanha kiinalainen kansanviisaus jonka mukaan jos joku taivaalle osoittaa, kannattaa vilkaista hänen selkänsä taakse. Eikä kaukana ole vanha arabiviisauskaan jonka mukaan kun yhdellä sormella osoittaa niin kolme sojottaa suoraan itseensä.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #30

En nyt ota kantaa täydellä varmuudella puoleen enkä toiseen. Mutta otan kantaa siihen, että tuo Ilmarin otsikko on suurella todennäköisyydellä oikein. Occamin partaveitsi toimii tässäkin tapauksessa. Anna kiihkomielille ase käteen, ennemmin tai myöhemmin heille sattuu vahinko. Kaikki muut selitykset vaativat enemmän kaikkia epämääräisiä oletuksia tarkoituksista ja/tai virheistä.

Ei niillä separatisteilla varmaankaan ollut aikomus matkustajakonetta pudottaa. Mutta maaliin ampumista oli pakko kokeilla. Sattuuhan sitä paremmissakin perheissä. Tyhmä ja ahkera on se kaikkein vaarallisin yhdistelmä.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen Vastaus kommenttiin #32

Joeunsuu kirjoitti: "Anna kiihkomielille ase käteen, ennemmin tai myöhemmin heille sattuu vahinko."

Onko kaikki kiihkomielet kerätty Ukrainasta ja lähialueilta Donbassin ja Luhanskin kansantasavaltoihin? Eikö niitä ole riittänyt mihinkään muualle?

Joensuu kirjoitti: "Ei niillä separatisteilla varmaankaan ollut aikomus matkustajakonetta pudottaa. "

Minäkin pidän sitä epätodenäköisenä koska en näe heillä siihen mitään motiivia. En edes oikein helpolla n.s. false flag -operaatioon sillä heillä ei ollut eikä ole tiedotusylivoimaa.

Sen sijaan sellaiselle voisi ehkä mahdollisesti löytyä motiivia sellaiselle taholle jolla tiedotusylivoima on. (huom. lukuisat konditionaalit kuvastamassa tämän pohdinnan epätodennäköisyyttä))

Joensuu kirjoitti: " Kaikki muut selitykset vaativat enemmän kaikkia epämääräisiä oletuksia tarkoituksista ja/tai virheistä."

Totta, ne vaativat todentamisekseen todisteita tarkoituksellisuudesta saada toinen osapuoli huonoon valoon tai provosoidakseen lentokoneen omistaja- tai lentoon liittyvä taho provosoitumaan. Kone oli malesialainen joten sen provosoiminen tuskin on kyseessä. Koneessa oli paljon länsimaisia matkustajia joten voisi ehkä ajatella, että NATOa olisi voitu yrittää provosoida toimiin tai hakea toimille oikeutusta. Se tuskin olisi separatistien tarkoituksena mutta sen sijaan jonkun muun. Tälläinen salaliittoteoria vaatisi paljon enemmän todisteita kuin nyt on (m.m. Ukrainan ilmavoimien kone läheisyydessä).

Sen sijaan vahinko on todellakin todennäköisin näillä tiedoilla. Mutta kenen vahinko? Kiovan hallinnon joukoilla oli ja on edelleen varmasti tuollaisia aseita ja todennäköisesti ehkä myös donbassilaisilla. Lisäksi alueella operoi tuolloin Ukrainan ilmavoimat.

Ukrainalaisille on jo aiemmin sattunut vastaava "vahinko" Mustalla merellä kohteena venäläinen matkustajakone. Lisääkö se vai vähentääkö heidän syyllisyytensä todennäköisyyttä?

Avoimia kysymyksiä on siis niin paljon, että en, ainakaan vielä, kääntäisi syyttävää sormea mihinkään suuntaan.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Mielenkiintoinen on vankkumaton Mikko Elo, joka toistaa ja pitää kiinni kaikista venäjän valheista.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Melkein muttei ihan sentään tulee ikävä noita kaikkein hurjimpia trollien väitteitä liittyen vaikkapa tähän alasampumiseen. Niitä eivät häirinneet sellaiset sivuseikat kuin fysiikan lait tai paljon muutkaan.
Sanoma tuntuu olevan: toisto on totuus.

Käyttäjän JanisPetrus kuva
Juha Hämäläinen

Minä olen yrittänyt pitää etäisyyttä tähän aiheeseen, mutta olen niin utelias:

"Schindler joutui heinäkuussa 2013 pieneen pinteeseen Saksan NSA-skandaalin kautta, kun kävi selväksi,että PRISM-vakoilu-ohjelman olemassa-olo oli bundeswehrin tiedossa ja se tulee NATOlta. Pieni puolustusministeriön protesti.

10. elokuuta 2013 Schindler jäi kiinni teletunnistustietojen luovuttaisesta USAlle. Näitä tietoja käytettiin kohdistettuihin Dronen-iskuhin.

Euroopan parlamentti kutsui miehen kuulusteluihin NSA-skandaalin takia. Kutsuun herra Schindler ei ole vastannut millään tavalla."

Kuka kertoo totuuden ? Ääni riippumattomuuden ?

http://de.wikipedia.org/wiki/Gerhard_Schindler

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juha, the Voice of Russia kertoi itse asiassa totuuden jo 29.6. Siitä 2,5 viikkoa eteenpäin ja MH17 ammuttiin alas (sitä ennen oli kahden viikon aikana ammuttu alas Ukrainan ilmavoimien Su-24, Su-25, Su-25, An-26, Su-25 ja Su-25):

http://voiceofrussia.com/news/2014_06_29/Donetsk-m...

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela

Nyt, kun Voice of Russia on yhdistetty RIA Novostiin, käynee päivä päivältä hankalammaksi löytää vanhemmat uutiset. Muistihan meillä on.

Käyttäjän JuhaOjala kuva
Juha Ojala

Matkustajakoneen tippuminen oli iso asia Ukrainan tilanteen kannalta. Olisi voinut luulla, että sen putoaminen tutkitaan niin nopealla aikataululla kuin mahdollista. Mutta virallista raporttia ei olla saatu vieläkään.

Tässä tapauksessa putoamisen syy on vieläpä selvä. Kone ammuttiin alas. Usein tapaturmatutkintaa viivästyttää se, että putoamissyytä ei osata kuin arvailla ja vian lopullinen löytäminen on aikaa vievää puuhaa.

Olisin odottanut nopeampaa tutkimusta tässä tilanteessa. Minusta tutkimus olisi ihan perustellusti pitänyt olla nopeampi, kuin mitä se on ollut. Virallinen raportti pitäisi pikkuhiljaa olla jo valmiina. Ihan sama minkä maan trolli on kyseessä, mutta tutkimuksen hitaus ihmetyttää.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tutkimus on Hollannin rikoshistorian laajin ja eräs syy "hitauteen" on ollut siinä, etteivät tutkijat päässeet niin usein hylyn luo kuin tarpeen, johtuen siitä että se on ollut taistelualuetta. Pitkiä jaksoja he eivät päässeet ollenkaan. Hollannin pääministeri Rutte on vedonnut useaan otteeseen Venäjän johtoon, että he käyttäisivät arvovaltansa separatisteihin, jotta tutkijat voisivat rauhassa tehdä työnsä.

Rutte kertoi, että viime viikon asem-kokouksen yhteydessä hänellä oli Milanossa "jykevä" keskustelu (stevig gesprek) Putinin kanssa, jossa vertaili Kursk-sukellusveneen miehistön ruumiiden kunniakasta kohtelua Malesian koneen hollantilaisuhrien kohtaloon (hollantilaisyhtiö nosti Kursk-sukellusveneen pintaan):

http://www.volkskrant.nl/binnenland/rutte-stevig-g...

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Joka ikinen tutkimus ottaa aikansa ja yleensä puhutaan vähintään vuodesta. Nyt tutkittavia osia on niin paljon että hyvä jos selviävät edes siinä ajassa.

Jo nyt tässä vaiheessa on voidaan olla varmoja mitä ei tapahtunut. Koneen nopeuden ja lentokorkeuden huomioiminen ja hylyn leviäminen 50 neliökilometrin alueelle kertoo tutkijoille pudotustavasta paljonkin. Ne on ne fysiikan lait.

Samoin hylystä ja uhreista löytyneet sirpaleet. Niiden metallurgiset tutkimukset sekä iskemien suunnat antavat lisää vinkkejä.
Hylyn osia vertaamalla on myös helppo todistaa ammuttiinko konetta esim konekiväärillä ilmassa vai vasta putoamisen jälkeen. Tai onko osia maassa siirrelty. Tms tms.

Sääliksi käy jo etukäteen maksettua trolleja jotka tekivät Venäjälle karhunpalveluksen puhumalla ihan höpöjä.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Eiköhän siellä Ukrainassa ollut riittävän monta satelliittisilmää auki paremman puutteessa sillä kohtaamaapalloa. Tarkimman silmän dataa ei tulla koskaan antamaan julkisuuteen indikoimalla systeemin tarkkuuss yms. Riittävä tieto lienee ollut jotakin laukaisun havaitseminen, iskemän havaitseminen koordinaatteineen (tarkka navigaattori) ja vielä 10 vrk sääennuste kaupan päälle. Uhreista löytyvistä sirpaleista analysoidaan materiaalit ja jäämät vieraista aineista jne. Lockerbeyn attentaatin selvittely syyllisineen oli Toshiba-radionauhurin piirilevyn tunnistaminen numeroineen ja jäljitys Italiaan ja tekijöihin, taisi olla turvakamera tai kortilla maksu, mutta joka tapauksessa.
Jos MH:ta verrataan amerikkalaisten ampumaa iranilaisten koneeseen Persian lahdella, on tragedian jälkikäsittelyssä giganttinen ero. Teot olivat tragedioita, mutta salailu ja onnettumuuspaikan terrorisointi jättävät pysyvän arven Venäjän kupeeseen. Edes primitiivisimmätkään onnettomuuspaikoilla ei uhrin luottokortti vingu alle 2 tunnin.
Samoin kun Suomessa on sanavapaus, niin voidaan tuoda myös rinnalle uskonvapaus ; ei tarvitse uskoa mihinkään, mitä venäjä sanoo tai ilmoittaa tai muuten vain. Uusi termi russofoobikon sijaan voisi olla ääriateisti ja Seppo Rätyä lainaten, Venäjä on paska maa.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Lähdekritiikkinä on otettava huomioon, että BND on n.s. salainen palvelu jolle on asetettu omat tavoitteensa ja niihin ei kuulu suuren yleisen palveleminen objektiivisella tiedolla. Omia tavoitteitaan tuollainen palvelu ajaa sekä jakamalla oikeaa että väärää tietoa sekä salaamalla ja paljastamalla tietoa aina sen mukaan minkä sen johto kulloinkin katsoo parhaiten palvelevan sille asetettuja tavoitteita.

Parhaimman kuvan saisimme elimeltä johon on kerätty mahdollisimman monia eri intressipiirejä edustavia tahoja vahtimaan toinen toisiaan. Sen lisäksi meidän tulee vertailla mahdollisimman monia eri tiedonlähteitä ja etenkin tutkailla kunkin motiiveja niin, että kaikilla on jonkinlainen oma lehmä ojassa.

Mäkitalo on ihan oikeassa huomatessaan kuinka eri tavoin eri tapahtumia maailman ja meidän valtatiedonlevitteissämme käsitellään. Ei tarvitse edes mennä Irakiin asti vaan voisimme vertailla esimerkiksi S7-1812 lennon kohtaloa julkisessa keskustelussa tähän MH-17:ään.

Huom. älämölön välttämiseksi: en yllä ota kantaa siihen, miksi tai kenen toimesta malesialaiskone itäisessä Ukrainassa laskeutui kontrolloimattomasti (= uusiotermi peittämään koneiden tippumiset tilastoimalla kontrolloituja ja kontrolloimattomia laskeutumisia onnistuneitten laskeutumisten ja putoamisten asemesta)

Jarno Liedes

Ehkä paras tapa pudottaaa väärät teoriat oikeista olisi vain julkistaa mustanlaatikon nauhat ja varsinkin lentäjien keskustelut ? Jos matkustajilla on ollut aikaa laittaa happinaamaria päähän, on lentäjien keskusteluissa todennäköisesti jotain aika "valaisevaa". Mutta niitä julkistamisia odotellessa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Nehän julkaistiin jo: "The plane, from Amsterdam to Kuala Lumpur, was proceeding as normal at 1pm in regular contact with air traffic controllers in Dnepropetrovsk, Ukraine (DNP on transcript). A person in the cockpit replied to directions at 1.19pm, but just seconds later when a controller cleared them to proceed to the next waypoint, TIKNA, there was silence.

Mustanlaatikon viime hetkien sisällön löydät muun muassa tässä:
http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mh1...

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

"As normal"? Telegraphin mukaan "Crashed MH17 flight 'was 300 miles off typical course'" (http://www.telegraph.co.uk/news/worldnews/europe/u...) Mikä onkaan normaalia?

Toisaalta tuossa linkin takana on transkriptio radioliikenteestä, ei ohjaamokeskusteluista. Jutussa vain viitataan niihin, että "normaalisti".

Käyttäjän jpvuorela kuva
Jari-Pekka Vuorela Vastaus kommenttiin #37

Normaalia on olla säännöllisessä yhteydessä lennonjohtoon, kuten sitaatissa sanotaankin. Konehan ohjattiin poikkeusreitille, ei se ollut miehistön päätös. Eikä reitti mitenkään ensimmäistä kertaa käytössä ollut.

Jarno Liedes

Jännä että homma pysähtyi kuin seinään....Näitä uutisia en ole nähnyt missään kotimaisessa mediassa joten en edes tiennyt, että "transkripteja" on julkaistu.

Malesian hallitussuorittaa ilmeisesti itsekin tutkimuksia(olihan kone heidän). Mitähän he ovat saaneet kasaan.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys

Väliraportti julkaistiin 9.9. ja kyllä tuo tieto ohjaamotallenteista tai siitä, ettei miehistö kerennyt reagoimaan keskustelulla julkaistiin monissa medioissa. Hesarista ainakin löytyi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Jarno Liedes kirjoitti: "Jännä että homma pysähtyi kuin seinään...."

Näinhän käy kun siihen osuu yllättäen, alhaalta päin, 650-kiloinen alueilmatorjuntaohjus, 3 mach:in nopeudella..

Jarno Liedes

Ja silti matkustaja onnistui laittamaan naamarinkin päähänsä ? Puhumattakaan että koneen toiminnot toimivat senverran että ne jopa laskeutuivat?

No onpa tuohon asiantuntijat jo sanoneet, että paljon epäselvää on vielä loppuhetkissä.

"“But do you know that someone was found with an oxygen mask on their mouth, and so they had the time to put it on,” Timmermans said on the program."

http://www.newsweek.com/malaysia-flight-17-victim-...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #38

Jarno, luotan Hollannin (entinen) ulkoministeri Timmermansin toteamukseen, että yhdellä matkustajalla on ollut happinaamari. Katsotaan mitä siitä kerrotaan loppuraportissa. Kun ohjus on räjähtänyt koneen johonkin kohtaan, niin voi hyvin olla, että esimerkiksi pyrstöosa on pysynyt ehjänä vielä hetken verran. Olen ymmärtänyt, että happinaamarit laskeutuvat automaattisesti alas kun matkustamon ilmapaine häviää ja ilmeisesti edes yksi matkustaja on vielä pystynyt tekemään epätoivoisen liikkeen. Sen verran kuitenkin tiedetään jo, että ohjaamon radiokeskustelu katkesi yhtäkkiseen hiljaisuuteen.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys Vastaus kommenttiin #38

Suurimmat tuhothan olivat tulleet ohjaamon alueelle, joten ei ihme, että siellä keskustelut ovat loppuneet seinään.

Jarno Liedes Vastaus kommenttiin #43

Missä näin luki ? En äkkiseltään löytänyt nettilehdistä tarkentavaa tietoa, ei sillä etteikö siellä jossain olisi.

Käyttäjän eerojalkanen kuva
Mari Yritys Vastaus kommenttiin #45

Et ole ilmeisesti seurannut casea kovin paljon? Vaikka Venäjä on suoltanut omaa propagandaansa, Ukraina ja länsi omaansa, niin yhdestä asiasta on oltu yksimielisiä. Osuma on tullut ohjaamon sivuun vasemmalle puolelle lentosuuntaan. Siitä on vain kiistelty ovatko sirpalejäljet tulleet hävittäjän konetykeistä, ilmasta ilmaan ohjuksesta vai maasta ilmaan ohjuksesta.

Jarno Liedes Vastaus kommenttiin #51

Tässähän kysyn että missä näin on :D Ei kai kukaan kirjoittaisi noin jollei se olisi jossain annettu tutkimuksissa ilmi ? Lähdekritiikkiä aina senverran harrastan historiassakin, ettei "Kuulopuheilla" ole sijaa tai "yksimielisyydesta" ole todisteeksi. Haluaisin vain saada lukea sen lähteen myös.

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Schepel kirjoitti: "Näinhän käy kun siihen osuu yllättäen, alhaalta päin ..."

Joidenkin tutkimusraportien ennakkotietojen mukaan räjähdys on tapahtunut koneen ulkopuolella ja sen sirpaleet ovat lävistäneet koneen rungon. Tämä on yleensä ohjusten tarkoituskin: riittävän paljon sirpaleita riittävän läheltä. Silloin tosin kone voi hetken vielä kestää ilmassa osina tai kokonaisena räjähdyksestä ja sen läheisyydestä riippuen.

Tätä käsitystä vahvistaa myös Schepelin linkitys alustavasta raportista: "The board’s preliminary report says the Boeing 777 jet “broke up in the air probably as the result of structural damage caused by a large number of high-energy objects that penetrated the aircraft from outside”. " (http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mh1...).

Lopulliseen raporttiin saakka olemme tämän aluatsavan rapoprtin muotoilun varassa: "“The initial results of the investigation point towards an external cause of the MH17 crash. More research will be necessary to determine the cause with greater precision. The Safety Board believes that additional evidence will become available for investigation in the period ahead.”"

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #41

Jorma on oikealla jäljellä: BUK-M1-ohjuksen herätesytytin aktivoituu 30 metrin päässä kohteesta. Ohjuksen taistelukärjen räjähtämisellä on paine- ja sirpalevaikutuksen lisäksi palovaikutus. Ellei herätesytytin räjäytä taistelukärkeä, on varajärjestelmänä iskusytytin, joka räjäyttää taistelukärjen ohjuksen kärjen osuttua kohteeseen. Ohjuksen taistelukärjen räjähdyksen tappavan alueen halkaisija on 40 metriä.

Odotellaanpa loppuraporttia, mutta siihen asti voidaan tutustua vaikkapa kiinnostavaan venäläisblogiin, päivitetty 22.7 (бук: место запуска/ buk: laukaisupaikka):

http://avva.livejournal.com/2788606.html

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Schepel kirjoitti: "Odotellaanpa loppuraporttia, ..."

Näitä tutkimuksia tehdään pääasiassa sen takia, että lentämisestä saadaan turvallisempaa. Toivottavasti tämä tapaus opettaa lentoyhtiöitä ja lennonjohtoja kiertämään sotatoimialueet hieman kauempaa vaikka olisikin hetken kiihkeä tarve säätää hetki aikaa ja löräys polttoainetta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Nyt iskit taas harhaan: tässä on kyse Hollannin rikoshistorian laajimmasta tutkimuksesta. Kyse on siis rikostutkimuksesta, jossa lentoturvallisuus tulee korkeintaan imussa mukaan.

This is the biggest criminal investigation ever conducted in the Netherlands.
"Never before have we had a murder case with so many victims," said Wim de Bruin from the Dutch prosecution service, fielding press inquiries from all over the world. Passengers from 10 different countries were on board Flight MH17.
Ten Dutch prosecutors and 200 police officers are involved in gathering and preparing the evidence for a criminal trial.

http://www.bbc.com/news/world-europe-28808832

Käyttäjän myyrylainen kuva
Jorma Myyryläinen

Schepelin itsensä linkittämässä jutussa olevan linkin takaa: "But the report does not assign blame; in line with aviation convention, the aim of investigations is to improve safety in future, not apportion liability for past events." (http://www.independent.co.uk/news/world/europe/mh1...)

The Guardianin jutussa tutkimuselintä lainataan näin: "The DSB will not make any statements with regard to apportioning blame or liability, and these issues will not form part of its investigation." (http://www.theguardian.com/world/2014/sep/08/malay...)

Tutkijakin on Hollannin turvallisuustutkimuslautakunta eli "Onderzoeksraad vor veiligheid" (http://www.onderzoeksraad.nl) Ukrainan vastaavan elimen, Національне бюро з розслідування авіаційних подій та інцидентів з цивільними повітряними суднами eli kansallisen siviili-ilmailuvahinkojen tutkimustoimiston, kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti eikä esimerkiksi rikospoliisi.

Alustava raportti löytyy Onderzoeksraadin sivustolta: http://www.onderzoeksraad.nl/uploads/phase-docs/70...

Mahdollisesti joku alankomaalainen poliisi ja syyttäjäkin on asian kimpussamutta heillä ei ole minkäänlaista toimivaltaa Ukrainassa. Eikä BBC:n jutun mukaan haastateltu syyttäjä de Bruin tiedä itsekään mihin he juttunsa veisivät käsiteltäväksi jos heillä sellainen edes oikeasti olisi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #48

Meitä on moneksi...minun osaltani tämä kommenttiketju loppuu tähän ja tavataan näissä merkeissä loppuraportin julkistamisen jälkeen. Siihen asti toivon antoisia luku- ja katseluhetkiä vaikkapa seuraavan venäläislinkin parissa (ks. kommentti 42):

http://avva.livejournal.com/2788606.html

heips!

Jussi Säntti Vastaus kommenttiin #48

"Mahdollisesti joku alnkomaalainen poliisi ja syyttäjäkin on asian kimpussa, mutta ... mihin he juttunsa veisivät, jos heillä sellainen olisi"

Mitä turhia siitä juttua, kun tekijä kuitenkin pääsee kuin koira veräjästä.

Voi taivaan vallat!

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset