Elämä jatkuu

Öljynporauslauttojen alasajo alkanut

  • m/s Pioneering Spirit, maailman suurin laiva
    m/s Pioneering Spirit, maailman suurin laiva
  • Brent Charlie
    Brent Charlie
  • Kyydissä 1 kpl öljynporauslauttaa
    Kyydissä 1 kpl öljynporauslauttaa

Halvan öljyn hinta rupeaa vaikuttamaan muuallakin kuin Venäjällä. Öljy-yhtiö Shell ilmoittaa, että se aloittaa Pohjanmeren öljynporauslauttojen purkutyöt. Ensimmäisenä puretaan Brent Delta, joka on tullut tunnetuksi useista vuodoista ja turvallisuusongelmista, Brent Charlien tapaan. Jo aiemmin Shell halusi luopua tästä öljynporauslautasta, mutta perääntyi kun nousi julkinen kiista sen upottamisaikeista.. Nyt, kun valmistui purkutyöhön suunniteltu maailman suurin laiva (m/s "Pioneering Spirit"), Brent Deltan 23 500 tonnia terästä pystytään ottamaan talteen ja viemään Teessiden satamaan kierrätystä varten.

Koska vaikuttaa vahvasti siltä, että öljyn hinta tulee pitkään pysymään alhaisena, tämä Jorma Ollilan johtama yhtiö kertoi vähentävänsä investointejaan peräti 15 miljardilla. Financial Times kertoo, että Pohjanmeren öljynporauslautoista peräti 470 tullaan tällä tavalla purkamaan seuraavien 30 vuosien aikana. Kyse on useista yhtiöistä. Urakkaan kuluu noin 53 miljardia euroa. Myös BP lähtee siitä, että öljyn hinta pysyy alhaisena pitkään ja työttömyys onkin selvästi kasvamassa öljynporauslauttatyöntekijöiden keskuudessa. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (9 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Tämä Pieter Schelte-laiva omistaa hollantilais-sveitsiläisyhtiö Allseas ja sen suunnitteli suomalainen Deltamarin-insinööritoimisto. Pisteet siis myös Suomelle.

Komean laivan nimestä nousi valtava häly Hollannissa, koska Pieter Schelte oli kylläkin erinomainen laivuri (ennen sotia), mutta mies erehtyi pahasti toisen maailmansodan aikana kun ryhtyi Waffen-SS:n vapaaehtoiseksi upseeriksi. Allseas-omistaja Edward Heerema, Pieter Schelte Heerema:n poika pysyy kuitenkin (onnettomassa) päätöksessään ja perustelee sen siihen, että hänen isänsä oli offshorebusineksen suuria pioneereja...Väitetään, että Pieter Schelte muutti sentään mielensä vuonna 1943 ja osallistui sen jälkeen Hollannin vastarintaliikkeeseen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Pieter_Schelte

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Nousisiko vastaava kohu Suomessa, jos Viking Line nimeäisi uuden laivansa Lauri Törniksi?
Eikö olisi hiljalleen jo aika jättää haamut hautoihinsa.
Hohhoijaa.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Vertailun vuoksi (Suomen oloihin): kyse olisi sama kuin vaikkapa Viking Line nimeäisi uuden laivansa O.W.Kuusiseksi. Mutta itse olen samaa mieltä: annetaan haamujen olla. Kerroin siis vain minkälainen häly nousi Hollannissa.

P.S.: Laiva on komea

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen Vastaus kommenttiin #4

O.W. Kuusinen on pässyt ainoana suomalaisena Kremlin Nekropolikseen.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel Vastaus kommenttiin #9
Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Mitä tämä indikoi Venäjän arktisen alueen öljy- ja kaasuhankkeille? ? Pannaan vielä vaakakuppiin jäätyneen konfliktin (2-10 vuotta) aiheuttama pakotesuma, niin voidaan hyvin hyvästellä Venäjän aikeet Jäämerellä. Se on erittäin hyvä sen haavoittuvalle luonnolle, sillä venäläisten jäljet jo kuivalla maalla kauhistuttavat. Turhaan Sini kiipesi porauslautalle.

Pakotteet olisivat vielä enemmän altistaneet hankkeet onnettomuuksille, kun olisi jouduttu turvautumaan omaan "varastettuun" teknologiaan. Se on perin kummallista , että huipputiedemiesten ja fyysiloiden tulokset ei koskaan toteudu banaanitasavalassa muussa kuin aseteknologiassa. Täysin joutava maa vailla tulevaisuutta nykymenolla. Olisi vaikkapa Kanada tuossa vieressä intiaaneineen, olisi paljon auvoisempi olo. Hyvät kasinot ja decent hockeygames.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Uutisten mukaan Venäjä on siirtänyt ainakin Karan poraussuunnitelmiaan Exxonin vetäydyttyä hankkeesta. Aiemmin kirjoitettiin Venäjän yrittävän saada Kiinalta korvaavaa porausteknologiaa, mutta ilmeisesti siinä ei onnistuttu.

Russian Oil Giant Rosneft Is Delaying Arctic Drilling Plans Amid Western Sanctions Against Moscow

http://www.ibtimes.com/russian-oil-giant-rosneft-d...

Pekka Loikkanen

"Väliaikaista kaikki on vaan..." niin myös halpa öljy. Sitten kun öljyä taas kysytään, rakennetaan uusia porauslauttoja, ja arvatkaas ketkä maksavat nämä uudet ja entistä kalliimmat lautat?

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Voimakkaan kritiikin jälkeen maailman suurin laiva sai siis nyt uuden nimen: "Pioneering spirit".

http://www.telegraaf.nl/binnenland/23660423/__Nieu...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset