Elämä jatkuu

Olisiko lentokapteeni päässyt ohjaamoon?

  • Olisiko lentokapteeni päässyt ohjaamoon?
  • Airbus-320:n WC-ovi (vasemmalla) ja ohjaamon panssariovi
    Airbus-320:n WC-ovi (vasemmalla) ja ohjaamon panssariovi
  • Olisiko lentokapteeni päässyt ohjaamoon?
  • Olisiko lentokapteeni päässyt ohjaamoon?

Ensiksi hatunnosto lentokapteeni Patrick Sondenheimer:ille, joka epätoivoisesti yritti päästä takaisin ohjaamoon ja näin puolusti, viimeiseen asti, matkustajansa sekä koneensa mielenhäiriöistä perämiestä vastaan. Nauhoista tiedetään, että Sondenheimer yritti ensiksi normaaliin tapaan paluuta ohjaamoon, mutta joutui loppuvaiheessa turvautumaan jopa kirveen käyttöön. Panssariovi ei antanut periksi, aivan kuten suunnittelijat olivat tahtoneet, 9/11 jälkeen. Onneton kuvio, että varsinainen vaara istuikin turvaoven toisella puolella.

Kun näin airbusin ohjaamon ja etuosan pohjapiirustukset (flight deck arrangement) jäin maalaisjärjellä miettimään olisiko ollut kiertotie takaisin ohjaamoon? Etenkin siinä vaiheessa kun turvauduttiin jo kirveeseen. Kapteeni on aivan varmasti ollut ihmeissään ja loppuvaiheessa jo niin epätoivoinen, ettei kylmälle harkinnalle enää ollut mahdollisuutta. Kauhulla ajattelen myös eturivin matkustajien viimeiset ajatukset kun joutuivat näkemään mihin kapteeni ryhtyi kirveen kanssa.

Oheisesta pohjapiirroksesta näkee, että panssarioven vieressä on etuosan vessa, jossa kapteeni oli juuri käynyt. Ohjaamon pohjapiirroksesta näkee vuorostaan, että vessan etuseinän takana ei ole muuta kuin varaistuin. Koska lentokoneen rakenteissa pyritään kevyisiin ratkaisuihin on oletettavissa, että kirveen avulla vessan ja ohjaamon välinen kevytseinä olisi hyvinkin voinut antaa periksi.

Katsotaan minkälaisiin kommenteihin tällainen olettamus johtaa. Jossitelusta on joka tapauksessa kyse, valitettavasti.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (23 kommenttia)

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Alumiinirakenteisiin tuskin olisi pystynyt hakkaamaan kirveellä miehen mentävää aukkoa, varsinkaan kun aikaa ei ollut. Lentokoneen WC-tiloissa mahtuu nippa nappa tekemään tarpeensa. Kirveen heilutteluun tilaa ei ole suunniteltu lainkaan.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Kyllä kirves pystyy alumiinilevyyn (jos väliseinä edes on sitä) ja kuolemanpelko antaa hirmuiset voimat. Panssariovi ei varmasti anna periksi.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Tehokas kirveen käyttö pienessä lentokoneen wc:ssä mitään/ketään vastaan kovin hankalaa...
Tuossa kapteenin tilanteessa (paniikki/v*tutus jne) ei ensimmäisenä tule mieleen minkäkin rakenteen lujuuslaskelmat...

Mennään siitä mistä on tultukin...

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Minua hirvittää nyt mahdollinen Werther-efekti.
...

Reino Jalas

Käytännössä kapteenin olisi pitänyt hakata itsensä tämän oikealla olevan peiliseinän lävitse:
http://www.toried.com/news_images/293.jpg

Kapteenin WC:ssä käyntikin lienee laskettu mukaan koneen alas tuoneeseen 8 minuutin liitoaikaan.

Sen jälkeen pari-kolme minuuttia kolkutteli ovella, ja neuvotteli hätääntyneiden lentoemäntien kanssa. Noin 4..5 minuutissa olisi pitänyt hypätä WC:hen, ja matkustajien kauhuksi hakata vessan peili rikki, ja siitä seinän läpi ohjaamoon.

Aika ei riittäisi oikein kotioloissakaan tuollaisen alumiinirakenteisen seinän läpäisyyn kirveen kanssa. Saattaa lisäksi olla jotakin avioniikkaaa tms. tämänkin seinän sisällä

Lehdissä kerrotaan yleisesti että kapteeni hakkasi kirveellä ovea rikki.

Matkustajathan eivät saa viedä edes kynäveistä mukanaan matkustamoon.
Onko kapteenilla tosiaan jokin noin helppo paikka, ohjaamon ulkopuolella, mistä napata metrin mittainen palokirves hyppysiinsä?

Olisiko oven hakkaaminen tapahtunut kuitenkin jollakin vaahtosammuttimilla ym? Vai onko ohjaamossa tosiaan palokirves saatavilla käsille noin nopeasti?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Suo siellä - vetelä täällä.

Olen itsekin miettinyt tätä, että 9/11 jälkeen tehdyt turvamääräysmuutokset ovat vaikuttaneet tähän "tahalliseen onnettomuuteen".

Varmastikin jokin komitea istuu pian miettimässä, että kumpi riski on suurempi: mahdollinen esto päästä ohjaamoon asianmukaisilta, tai riski asiattomien pääsystä ohjaamoon.

Käyttäjän MirjamiParant kuva
Mirjami Parant

Mentaaliongelmaisen käytöksestä voi havaita merkkejä. Mietin, onko kanssalentäjiä koulittu havaitsemaan tai tunnistamaan rinnalla ohjaavan toimintaa, jonka perusteella voisi olla yhteydessä lennonvalvontaan. Tässäkin ko. turmassa ilmeisesti usko kaveriin on ollut pettämätön. Toisaalta emme enää kuule todistuslausuntoa, joten pohdinta on hypoteesia.

Mielenterveyden häiriöiden salailu on äärimmäisen tuhoisaa kaikissa työyhteisöissä. Tämän lentoturman pitäisi herättää ja avata silmät. Kuten nytkin, työntekijä itse, perämies jätti ilmoittamatta sairauslomansa. Masennus on äärimmäisen vaarallinen mielenterveyden häiriö, jonka tunnistamisen ja hoidon tarpeellisuus saatetaan torjua taloudellisista ja leimautumissyistä.

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Mirjami. Tuskin sinä haluaisit kyseenalaistaa työkaverisi henkisen tasapainon, tällä menolla kukaan ei luota työpariin.

Olisi ollut aivan toivottavaa että jokin henkilökunnasta olisi soittanut lähesilleen, riittävästi aikaa, odotellaan olisko puheluja tullut.

Käyttäjän VilleMaki kuva
Ville Mäki

Järkevin ratkaisu olisi, että ohjaamossa olisi aina kaksi ihmistä. Tosin kun jollakin kilahtaa täysin, hän voi saada hirmuiset voimat. Pitäisi ehkä myös tehdä säännöllisiä kontrollitarkastuksia lentäjien pääkoppaan.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Entäpä sellainen ratkaisu tämänkaltaisiin tilanteisiin joissa ovi on lukkiutunut ja ulkopuolelta pitäisi välttämättä päästä ohjaamoon, niin henkilökunnan käytössä oleva puhelinjärjestelmään olisi kytkettynä salainen koodi jolla tuo ovi avautusi? Lukitseminen ohjaamosta ei onnistuisi toimenpiteen jälkeen. Vain hätäratkaisuna käytettävä toiminta.

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

"...puhelinjärjestelmään olisi kytkettynä salainen koodi jolla tuo ovi avautusi?"

Sitten "terroristi/hullu/humalainen) kiristäisi henkilökuntaa avaamaan oven esim. lahtaamalla matkustajia yksi kerrallan kunnes ovi avataan...

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Järjestelmä voisi toimia jotenkuten, jos se toisen ohjaajan poistuessa ohjaamosta muuttuisi väliaikaisesti vain poistuvan ohjaajan omalla koodilla ulkoa avattavaksi ja tällä ohjaamosta poistuvalla lentäjällä olisi kauko-ohjain, josta oven saa nopeasti ja pysyvästi vain sisältä avattavaksi. Kauko-ohjaimessa pitäisi mahdollisesti olla vielä ns kuolleen miehen kytkin joka automaattisesti lukitsee ohjaamon vain sisältä avattavaksi, jos ulkopuolella olevalle lentäjälle tapahtuu jotain.

Jos matkustamossa tulee hämminkiä, ovi lukittuu vain ohjaamosta avattavaksi. Jos ohjaamossa tulee hämminkiä, toinen ohjaaja pääsee sisään koodilla, koska ohjaamoa ei voi tuolloin lukita vain sisältä avattavaksi.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Kuten kirjoitin ssri-blogini kommenttiketjussa: "Melko itsekäs paskiainen, sanoisin. Kotitalon läheisyydessä sijaitsi hänen lentokerhonsa. Olisipa vaan ottanut pienen cessnan tai piperin ja lentänyt yksin kuolettavan lennonsa".

Käyttäjän Savolax kuva
Jukka Heikkinen

Samaa voi sanoa noista tienpäällä toisiapäin ajelioista...

Käyttäjän AriTero kuva
Ari Tero

Näin se menee, olisiko Lufthansalla vastuu tästä tapahtumasta, mielestän kyllä.

Lufthansa kieltää oman osuutensa tähän asiaan, jokainen miettiköön tahollaan.

Veijo Ylä-notko

Eiköhän siellä "YTt" alkanut lentohenkilöstön pollan tilasta vastaavien osalta.
Luftansan maine kolahti pahasti.

Käyttäjän homonatura kuva
Outi Hoikkala

Emme tiedä mitä kohtaa kokenut kapteeni kirveellä hakkasi, olisiko hän pyrkinyt ohjaamoon juuri heikoimaksi tietämästään paikasta.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Alkakaamme kauhulla ja mielenkiinnolla odotella seuraavaa variaatiota kaappauksesta ja matkustajakoneen tuhoutumisesta.

Ihmisen mielikuvitus, mielenhäiriöt ja uskonnollinen ja poliittinen fanaattisuus auttavat keksimään ja kehittämään aina uusia toimintamalleja edellisten estyessä.

Pekka Heliste

Kyllä ne ohjaamon väiseinätkin on vahvistettu luodinkestäviksi.Jos seinästä pääsisi noin vain sisään tai sen läpi voisi ampua niin eihän ohjaamoon edes tarvitsisi päästä, jotta koneen saisi tuhuttua

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Hieman toiseen asiaan.

Ohjaamosta taitaa nähdä taakse matkustamoon päin ovisilmän välityksellä.
Ainakin jonkinlainen yhteys on olemassa ohjaamon ja sen ulkopuolisen tilan välillä. Nyt on todistettu, että 11/9 jälkeen turvatoimia on kiristetty.

Mitkäköhän ovat lentoyhtiöille annetut ohjeet lentäjien toimia, mikäli kone on kaapattu ja kaapparit alkavat ampua henkilökuntaa yksi kerrallaan ohjaamon oven edessä? Tilanne on tuolloin hirvittävä.

Pekka Heliste

Tuskinpa ovea sillä keinoinkaan saa auki, ei se ainakaan tilannetta paranna

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Ampumista hankaloittaa reippaasti lentokenttien turvatarkastukset.

"Aakooneliseiskoja" ei noin vain kiikutella eurooppalaisiin (Euroopan ilmatilassa liipotteleviin) koneisiin.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Toisessa, aiheeseen liittyvässä ssri-blogissani taidetaan olla oikealla jäljellä. Tänään hollantilainen Telegraaf-lehti kirjoittaa seuraavasti:

Lubitzin kammottavat teot muistuttavat asiantuntijoiden mukaan itsemurha-ampujien hirmutekoja, jotka aiheuttivat verilöylyjä amerikkalaiskouluilla ja jotka johtuivat SSRI:n sivuvaikutuksista.
Antidepressivoista on tieteellisesti todistettu, että niiden hengenvaaralliset sivuvaikutukset voivat ajaa käyttäjiä ja ihmisiä, joiden aineenvaihto ne liian nopeasti hajottavat, itsemurhiin tai äärimmäiseen murhatahtoon muita ihmisiä kohtaan. "Riski on suuri, että perämiehelle on määrätty antidepressivaa ja että hän on siitä saanut toksisen deliriumin", kertovat australiainen psykiatri Yolande Lucire sekä oikeuslääkäri Selma Eikelboom, IFS:ltä (independent bureau performing DNA research and forensic medical analysis).

Lubitz’ gruweldaden vertonen volgens deskundigen opvallende overeenkomsten met die van zelfmoordschutters die op Amerikaanse scholen bloedbaden aanrichtten en werden gedreven door bijwerkingen van zogeheten SSRI’s.
Van antidepressiva is wetenschappelijk aangetoond dat de levensgevaarlijke bijwerkingen gebruikers of mensen die de medicijnen te snel afbouwen, tot zelfmoord en extreme moordlust jegens anderen kunnen aanzetten. „De kans is groot dat de copiloot antidepressiva voorgeschreven kreeg en een toxisch delirium kreeg”, zeggen de Australische psychiater Yolande Lucire en forensisch arts Selma Eikelenboom van IFS.

ssri-blogi:
http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/191098-ssri...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset