Elämä jatkuu

Päättäjät, tehkää jotain tähän:

  • Päättäjät, tehkää jotain tähän:
  • Suomi-Finland / Absurdistan....?
    Suomi-Finland / Absurdistan....?

Minun rakkaalla tyttärelläni on rakennus- ja remonttifirma ja tässä hänen tuore tuskanhuutonsa fb-sivuilta:

"On täysin lamaantunut tämän päiväisen työturvallisuuskorttikurssin jäljiltä.. Miten voi olla mahdollista venyttää tunnin tiukka (ja aiheellinen) asia 8 tunnin kärsimysnäytelmäksi? Tätä kidutusta ryyditti vielä se että vetäjä oli hehheh-hauska "draaman kautta oppi perille" -kaveri, joka välillä piiloutui verhon taakse kohtalokkaasti ja välillä hyökkäsi pöytien yli kiinteästi tuijottaen silmiin, ihan vaan sanojensa painoksi. Moneen kertaan kuultiin myös miten hänen ja kotona olevan "hameväen edustajan" näkemykset erosivat eri asioissa. Mitkään asiat ei kyllä liittyneet koulutuksen aiheeseen. Ja turkin rakennuspojatkaan ei tiedä turvallisuudesta yh-tään mitään, sen se oli havannoinu ihan ite Antalayan terassilla istuessa. Eittämättä tänään tuli vietettyä elämäni pisimmät 480 minuuttia. Ulos päästessä oli sellanen olo kun olis syöny kolme kiloa kärpässieniä ja pilaantuneita simpukoita. Miten voi olla mahdollista että tälläinen järjestely on nykyään "pakollista"? Työtapaturmatilastot ei ole (kurssin tietojen mukaan) muuttunu millimetriäkään mihinkään suuntaan sen jälkeen kun tän "koulutuksen" tarve on, noh aivopesty kaikille työelämän tahoille. Hienot oli kyllä kouluttajilla puitteet ja tilat ja miksei olisi, tämä lysti ei ihan ilmainen ole, 25c/minuutti/hlö".

Vaimoni siskon miehellä on vuorostaan metsäurakointifirma ja sieltä tuli täsmälleen samanlainen tuskanhuuto: yhtäkkiä kaikilla lavettikuorma-autokuskeilla pitää olla todistus siitä, että on käynyt pakollisen/maksullisen koulutusjakson liikenneturvallisuudesta (vaikka kuorma-autokortti on ollut jo kauan taskussa ja pitkäaikainen ajokemus niin päässä kuin selkäytimessä), ns. "tieturvakortti" siis. Siellä sitten koko porukka istui katselemassa venäläisiä kolarivideoita (dash cam crashes), samalla kun jokaiselle kuskille pitää maksaa siitä hyvästä palkkaa, vaikkei tehty mottiakaan. Myös siellä opetus tuntui olevan ala-arvoista ja (ennen kaikkea) väkisin venytettyä: maksetaanhan konsulteille tunneista eikä laadusta. Työvoimaviranomaisten kuuluisat kättelykurssit alkavat olla jo käsite, mutta sehän koskee "vain" työttömiä, eikö?

Valvoavatko Suomen viranomaiset ollenkaan näiden lukemattomien pakkokurssien laatua? Lähipiirini tuoreiden kokemusten jälkeen sanoisin: syytä olisi. Ei Suomi lähde nousuun ainakaan tuolla konseptilla, koska menetetään liian paljon tehokasta työaikaa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

27Suosittele

27 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (57 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

I S O Kiitos Ilmarin tyttärelle. Näistä korteista olen samaa miel ja olen kirjoittanut niistä tätännekin aivan kyllästymiseen saakka, mutta on mukava huomata, että Ilmarillekin tulee järki tyttärensä myötä.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Mukava kommentti järkimieheltä, jolta siedän pientä vinoiluakin. Itse ongelma ei ole mukavaa; kaikkea muuta...

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Samoja havaintoja käytyäni suorittamasssa tieturvakortin. Ne asiat olisi voinut typistää muutamaan lauseeseen A-neloselle. Ja sama kysymys nousi minullekin esiin. Miksi tämä piti venyttää koko päivän kärsimysnäytelmäksi?

"Noudatettava tarpeellista varovaisuutta" oli keskeisin neuvo (itsestänselvyys liikenteen ammattilaisille) ja se olisi mahtunut tieturvakortin kääntöpuolelle.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Eikös se tieturvakortti tulisi olla kaikkien ihmisten yleissivistyksessä, eli alakoulun opetuksessa, jollei jopa ensimmäinen isällinen neuvo pienokaiselle kun lähtee ensimmäistä kertaa tielle omin nokkinensa.

Nämä kortit ovat vain virkamiesmafian rahastuskeino ja ay- liikkeen koulutuspäivien lisäämiseksi tehty SUURi oivallus. Kohta pitää olla joka asiasta kortti. Ja sitten tuo korttien vanhenemisaika? Kortithan vanhenevat nopeammin kuin ajokortti, eli miten ihmeessä on mahdollista, että yhdellä koulutuksella tieto pysyy päässä koko elämän, mutta näillä temppukorteilla tieto vanhenee viidessä vuodessa.

Jos nyt joku keksii vielä polkupyörän ajokortin niin sekin varmasti vanhenisi joka viides vuosi?

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Jotenkin yrittäjän näkökulmasta olisi valmis vaikka maksamaan "lisenssimaksun" konsulttifirmoille ilman kurssitusta. Nehän ovat muutoinkin yhtä tyhjän kanssa ja jatkuvasti pyörivän korttiruletin kustannukset kertyvät pääasiassa menetetyistä työpäivistä.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #8

Noilla kauton ammattikätevyyskursseilla käy välillä kuulemma Trafin edustajia syynämässä onko kurssi oikeasti menossa...

Turhien kurssien turhia tarkastajia.

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #8

Minulle on tuota jo ehdotettu lukemattomia kertoja. Tuolaisia ehdotuksia tulee lähes viikoittain. En ole niihin suostunut, enkä ole ajatellut suostua koskaan.

Pasi Ranta Vastaus kommenttiin #8

Kirjoitapa nettiin "fake drivinglicense", sieltä saat ihan minkä kortin haluat, alkaen n. 60 euroo kappale. Joka ratsiassa menee SUOMESSA läpi, ulkomailla ei välttämättä kannata näyttää, osaavat siellä käyttää UV lamppua, jolla totuus tulee ilmi.

Käyttäjän MikkoAhola kuva
Mikko Ahola

Suomalaisella ammattikuljettajalla pitää olla tukku todistuksia kourassa, ennen kuin pääsee töihin. Mutta miten sitten näillä kabotaasi-kuljettajilla, jotka pian tulevat korvaamaan suomalaiset kuskit halvemmilla palkoillaan, kun Soinikin hallituksessa on näyttänyt kabotaasikuljettajille vihreää valoa? Minkälaisia koulutuksia heiltä edellytetään ennen Suomen teille päästämistä? Luulenpa, ettei minkäänlaisia?

Pasi Ranta

Lue mun vastaus tosta ylempää.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Tuntuu siltä, että Suomessa lymyää konsulttilauma, joka valppaana istuu koko ajan eduskunnan ja brysselin auloissa ja heidän päissään pyörii ainoastaan tämä kysymys: "mikä kortti tai koulutus on seuraavana tulossa pakolliseksi?"..

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Tämä näyttäisi olevan taas yksi esimerkki Suomelle ominaisesta rakenteellisesta korruptiosta. Lain ja sääntöjen voimalla pakkomyydään tuotteita ja palveluita, jotka ovat huonolaatuisia, ylihintaisia ja usein myös tarpeettomia. Niihin käytetään julkista rahaa, asiakkaiden rahaa tai molempia. Mitä tälle sitten voi tehdä? Ei tällaisesta esille nostamisesta ainakaan haittaa ole. Aina sopii toivoa, että riittävän taajaan tehtynä se johtaa kehnojen toimijoiden poistamiseen markkinoilta ja käytäntöjen järkevöittämiseen.

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Työttömät joutuvat myös alistumaan pakollisiin aktivointikursseihin, joissa usein lastentarhaopettajat tai nuorisotyöntekijät toimivat pätevyyksineen tsemppaamassa aikuisia ihmisiä positiivisempaan huomiseen.

Itselläni kiehati sappi viimeksi opettessani tytärtä opetusluvin autokoulun sijaan. Tällöin ns. liukkaan kelin pakollista ajoharjoittelua edeltävästi oli kahden tunnin teoriaopetus, joka oli sisällöltään täysin tyhjänpäiväistä ja kovin tuskallista ajanhaaskuuta, jossa sisältönä tuntui olevan pelkästään kännykän käytön vaarallisuus liikenteessä.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Miten niin tulossa ????? Suomi on OLLUT jo monta kymmentä vuotta, aivan totaali absudiastan, ja kaikki alkoi siitä kun mentiin EU.hun ja sen direktiivitehtailuihin mukaan...
Suomen nimenkin vois kyl muuttaa Hölmölandiaksi tai STUBIDOLANDIAKSI

meillähän on yksi stubido josta nimi olisi originated

Pekka Pylkkönen

Paljon tärkeämpää olisi että siellä työmaalla annetaan perehdytys. Jokaisen pitää pystyä muistamaan työmaan osoite (ei lainkaan selvää suurimmalle osalle...) ja tietää mitä erikoisuuksia työmaalla on. Siihen riittää tunti per työmaa kun äijät kulkevat mesun kanssa työmaan läpi.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Työhaastattelu:
- No, onkos tulityökortti, tieturvakortti ja työturvallisuuskortti?
- No tuota... ei ole.
- No, me otamme yhteyttä tarvittaessa.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Minulla on hygieniakortti (hygieniapassi) ja sen saaminen oli kyllä järjestetty järkevästi: luet kotona monisteen ja sen jälkeen käyt jossain kurssikeskuksessa tenttamassa (kesti ehkä tunnin). Läpimenon jälkeen saat kotiisi postin kautta tuon kortin.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Aivan. Miksi pitäisi tehdä asiat mahdollisimman vaikeasti?

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Keskustelun jatkoksi.

Kuinka monta ammatin edellyttämää korttia yhdellä ihmisellä voi olla lompakossaan?

Lähdetään nyt liikkeelle vaikkapa: tulityökortti, tieturvakortti, työturvallisuuskortti, ensiapukortti, vartijakortti, järjestyksenvalvojakortti, taksilupa, liikennelupa, ajopiirturikortti jne...

Seppo Hildén

heh, älä unohda sitä tärkeintä korttia, eli natsikorttia. Varusteleka myy, pari euroa. Sellainen kortti kuuluu jokaisen valveutuneen ihmisen lompakkoon.

Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
Jaakko Aalto

Joo. Tässä on käytetty samaa reseptiä kuin hölmöläisen tukinajossa. Kun kerran on keksitty yksi temppu, sitä toistetaan loputtomasti. Hölmöläiselle kävi niin, että lopulta reki ei liikahtanutkaan. Hölmölän duunarille käy niin, että lompakko repeää. Ja työmaalla ei liikahda mikään.

Reijo Jokela

Olis muuten aika, että luotaisiin työntekemisen korttien oikean säilyttämisen kortti. Onhan se kurjaa jos noita kortteja menee hukkaan väärän säilytyksen takia.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Ennen kuin poistin hikinauhan tarpeettomana hatustani ja menin (= pääsin) valtiolle töihin, olin myös jonkin aikaa konsultin hommissa eräässä firmassa. Erään alkupään tutkimusraportini jälkeen tuli moitteita, kun en ollut suositellut jatkotutkimuksia, kun minun mielestäni jo tehnyt tutkimukset olivat aivan riittäviä. Tätä henkeä on myös koulutuksessa.

Blogisti ja kommentoijat puuttuvat tärkeään asiaan. Koulutusta pidetään koulutuksen vuoksi, jotta työttömyysluvut saadaan kauniimmiksi. Konsultit ovat iskeneet tässä kultasuoneen. Koulutustarpeen villakoiran ydin pystytään tosiaan haluttaessa antamaan kymmenesosalla siitä ajasta, mitä valtakunnassa siihen satsataan. Kukaan ei uskalla puuttua tähän epäkohtaan vastuunpakoilun takia. Tekijälle aina sattuu ja tapahtuu, jolloin syy vieritetään koulutuspuutteeseen eikä järjen vähyyteen, fyysiseen työkuntoon tai huolimattomuuteen.

lisäys: Harvinaisen osuva kuva hyvin suunnitellusta ja motivoivasta opetuksesta, joka on selvästi mennyt suoraan suoneen ja kontemplaation puolelle.

Käyttäjän TimoKorpelainen kuva
Timo Korpelainen

Näitä konsulttien vetämiä ns. Trafi-päiviä on määrätty pakolliseksi moneen koulutukseen, eli esim. ajoneuvonosturinkuljettajakoulutuksessa istutaan mm. Kestävän kehityksen ja asiakaspalvelun kursseilla huuli pyöreänä..
Ja näitä Trafi-päiviä kun tarvitaan että saa pätevyyden tai että se pysyy voimassa niin käydään täysin alaan liittymättömillä kursseilla vaikka kyseinen kurssi olisi jo voimassa. Siis esim. Asiakaspalvelu kurssin käyn itse henkilökohtaisesti 2 kertaa tänä vuonna, ihan vaan Trafin vuoksi. Samoin voi joutua käymään ensiavut ym. vaikka ne olisivat jo voimassa, sitä ei hyväksytä että se on voimassa vaan Trafin vuoksi käydään uudestaan. Aikuiskoulutus on järjetöntä tulonsiirtoa konsulteille.
Ei nykyään työnteko kannata vaan kurssien vetäminen konsulttina.
Ei ihme että nuo konsultit ovat niin iloisia ja tohkeissaan.
Pahoin pelkään että tämänpäivän tilanne on vain alkusoittoa...

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Blogin otsikko oli: "Päättäjät, tehkää jotain tähän". Koska juuri he itse ovat pitkälti syyllisiä koko soppaan, niin vähintä mitä heiltä voisi toivoa/vaatia on kyseisten pakkokurssien tiukkaa laadunvalvontaa. Eli viranomaiset ("tilaajat") tarkastavat näitä koulutuksia säännöllisesti (pistokokein) ja silloinkin ennen kaikkea niiden tehokkuutta (opetussisältö suhteessa siihen käytettyyn aikaan).

Mikäli konsulttifirman koulutusmenetelmät todetaan tehokkaiksi, niin heille myönnetään valtion virallinen "koulutuskortti", jota pyydettäessä pitää näyttää kurssilaisille. Kortti on voimassa vuosi kerrallaan.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Asiaa voisi auttaa se, että ko. päättäjät olisivat velvollisia itse käymään läpi kaikki määräämänsa kurssit? :-)

Se Jarno Hautala

Minulla on ollut kursseilla paljo yritysten päättäviä henkilöitä, eli he osallistuvat kyllä itsekin näihin koulutuksiin.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Jos tuollasia kursseja on oltava niin oisivat ees sellasia että se koe ois siinä alussa ja ne ketkä ei pääse läpij outuu istumaan sen 8 tunnin kurssin.

Nythän joutuu istumaan sen 8 tuntia ja kaikki pääsee läpi.

Se Jarno Hautala

Kaikki eivät pääse läpi ensimmäisellä kerralla.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Kaikki pääsee läpi. Oli sitte eka tai toka kerta...

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #54

Kaikki ovat päässeet kyllä lopulta läpi, mutta kaikki eivät ensimmäisellä kerralla. Osa on joutunut uusimaan kokeen. Mikäli osallistujia on satoja pidemmällä aikavälillä ja kaikki menevät aina kerralla läpi niin epäilen kyllä, että kokeita tarkisteta oikein.

Varsinkin lukihäiriöisillä henkilöillä on ollut ongelmia tentin kanssa. Heidän kanssaan olen tehnyt uusinnan suullisesti ja silloin ovat menneet läpi yleensä hyvillä pisteillä.

Pääsääntöisesti kaikki kokeessä kysyttävät asiat kuitenkin käydään päivän aikana läpi, joten pelkästään seuraamalla koulutusta mahdollisuudet läpipääsyyn ovat erittäin hyvät.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Laskelin tuossa juuri että oon tän lyhyehkön työurani aikana käymään kursseja useampaan otteeseen.
3xtyöturvakurssi
4xtulityökurssi
3xtieturvakurssi
2xratatyökurssi

Ratatyöt on osaltani menny vanhaks kun en niitä juurikaan tarvinnut.
Ennakoiva ajo-kurssi tulee parin viikon päästää suoritettua toisen kerran.

Noiden korttien lisäksi on ympäristöturvakortti ja hätä ea-kortti. Noista jälkimmäisestä koen oikeasti olevan jotain hyötyä....

Meillä on narikassa noin 15 henkeä joita juoksutetaan noilla ajokorttinkursseilla 5 kertaa viiden vuoden aikana. Yhteensä 375 menetettyä työpäivää.

Nuo kurssit poistamalla saadaan yhden hengen osalta jo 0,5 prosentin tuottavuusloikka aikaseks. Millonkohan ne norminpurkutalkoot oikin alkaa?

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Laskuoppivirhe.

Laskelmassa on yksi viidellä kertominen liikaa. Menetettyjä työpäiviä einluonnollisestikkaan tule kuin 75.

Mutta tuo 0,5 prosenttia vuotta kohti pitää suunnilleen kutinsa.

Se Jarno Hautala

Säästö saavutettaisiin kuitenkin vain siinä tapauksessa, että koulutuksesta ei olisi mitään hyötyä kennellekään.

Nyt jo on kuitenkin näkyvissä, että ammatikuljettajien arvostus on noussut sen myöstä kun ammattipätevyysvatimukset ovat tulleet voimaan. Eli pelkästään jo ammattitaitoinen kuljettaja hyötyy siitä, että koulutusta vaaditaan. Lisäksi linja-auto puolella joillakin ovat työt lisääntyneet, kun kaikki eivät enää kelpaa kuskeiksi urheiluseuroille.

Se Jarno Hautala

Harmittavaa, että joku saa tuollaisia kokemuksia. Sitä pakettia ei nyt vaan vedetä tunnissa mitenkään. Monesti 8 tuntia ei meinaa riittää.

Olen itse yksi niistä noin 3000:sta kouluttajasta, jotka suorittavat näitä koulutuksia, joista saa työturvallisuuskortin.

Saamaani palaute on ollut lähes pelkästään positiivista, ja kurssilaiset ovat usein olleet sitä mieltä, että kurssista on heille hyötyä. Toki olen kuullut, kuin aikaisemmat heidän käymistään kursseita ovat olleet "pakkopullaa" ja maailman turhimpia.

Mielestäni on väärin, että jos meidän joukossa on kouluttajia, jotka eivät hommaansa osaa tehdä kaikkia miellyttävällä tavalla niin leimataan koko homma turhaksi. En minäkään pidä mämmin syöjiä typerinä, vaikka itse en kyseista tuotetta syökään.

Minä olen todella ylpeä siitä mitä teen Suomalaisten ihmisten työturvallisuuden parantamiseksi. Minusta jokaisella pitää olla mahdollisuus tulla töistä terveenä kotiin.

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Sipilän hallituksen ohjelmassa on osa normien purkaminen. Koskahan se alkaa?

Se Jarno Hautala

Työturvallisuuskortti ei ole minkään lakisäädöksen alainen, eli sen kieltäminen olisi taas uuden normin luomista, vaikka vanhoistakin pitäisi päästä eroon. Välillä tuntuu, että samat tyypit jotka haluavat normien purkua; vaativat niitä samalla kokoajan lisää.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Kommenttini 23 kertoo yhdestä "uudesta" normista, joka varmasti parantaisi nykytilanteen.

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #36

Minun kursseilleni olisi tuollaiset tarkastajat täysin tervetulleita. Kannatan periaattessa tuota ajatusta, sillä olisi kiva lyödä tuollainen kortti asiakkaalle myyntihetkellä käteen. Asiakkaan olisi helppo tehdä päätös tilaamisesta kun olisi kaupankäynnissä jotakin muutakin vakuuttavaa puheideni lisäksi.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel Vastaus kommenttiin #38

Sinuna olisin kyllä varsin huolissani siitä, miten toiset kouluttajat juuri nyt pilaavat koko kuvion. Eihän se ole mistään kotoisin jos tieturvakortin koulutuksessa pannaan katsomaan venäläisiä kolarivideoita, eihän? Tähän liittyen: lue kommentti 3...

Muutenkin: miksei voitaisiin siirtyä samaan käytäntöön kuin hygieniapassin osalta? Se on ainakin minun kohdallani toiminut aivan mainiosti (kotona luetaan moniste ja vaikeahko tentti kestää noin tunnin).

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #39

Huonot kouluttajat aiheuttavat kahdenlaista ajatusta minulla. Toisaalta he pilaavat kaikken kouluttajien mainetta, mutta toisaalta ovat minun parhaita myyjiä, vaikka en edes maksa heille. :)

Mitä taas tulee venäläisiin kolarivideoihin, niin joissakin niissä voi olla jotakin tarpeellistakin, en tiedä kuinka on. Ei niitä kuitenkaan mielestäni pidä kovin montaa minuuttia siitä päivästä olla. Video ei saa olla se varsinainen koulutusväline, mutta videomateriaalia voidaan käyttää tukemaan itse koulutusta.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel Vastaus kommenttiin #41

Entäs tuo hygienipassikoulutus? Juuri se tuntuu olevan ainut, joka toimii asiakkaan kannalta tyydyttävästi (ja tehokkaasti).

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #42

Hyvä, että muidenkin asiakkaat ovat tyytyväisiä, eli jokunen hygieniapassikouluttaja myös onnistuu hommissaan. En itse järjestä hygieniapasin suhteen mitään koulutuksia, eli en niiden palautteista tiedä mitään. Minulla kyseinen passi löytyy ja ei se koulutus silloin ihan turha ollut.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel Vastaus kommenttiin #43

"Minulla kyseinen passi löytyy ja ei se koulutus silloin ihan turha ollut".

Hygieniapassin koulutus oli/on tarpeen ja itse koulutusmoniste täynnä tietoa. Tenttikaan ei ole helpommasta päästä, mutta tärkeintä on se, että kyse on etäopiskelusta eikä sellaisesta pakkokoulutuksesta, joka vaatii fyysistä läsnäoloa.

Juuri siitä on kyse, etenkin heille joille jo yhden työpäivän menetys merkitsee paljon (myös rahallisesti); saatikka siitä kun yrittäjän kaikki työntekijöiden pitää istua koulutusluokassa....

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #45

"Juuri siitä on kyse, etenkin heille joille jo yhden työpäivän menetys merkitsee paljon (myös rahallisesti); saatikka siitä kun yrittäjän kaikki työntekijöiden pitää istua koulutusluokassa...."

On totta, että yksi työpäivä menetetään tai on hintana tuossa koulutuksessa. Jotenkin kuitenkin ajattelisin, ettei suurten yritysten johtajat ole kuitenkaan niin tyhmiä, että turhan takia vaatisivat ja laittasivat johtamiensa yritysten rahaa näihin koulutuksiin, jos ei niistä mitää hyötyä olisi. Täytyy kuitenkin muistaa, että tapaturma keskimäärin maksaa yritykselle yli 6000€. Mikäli ihmisen kouluttaminen viiden vuoden välein säästäsi siltä yhdeltä ihmiseltä yhden keskimääräisen tapaturman koko työhistorian aikana, olisi kustannukset yritykselle muuttuneet jo säästöiksi.

Toki voi olla niin, että kun pienyrittäjä sitten valitsee sen kaikista halvimman kurssin, niin se anti ei välttämättä ole parasta mahdollista laatua. Silloin saattaa tulla sellainen tunne, että tämä on turhaa. Ja onhan se tietysti kurjaa maksaa melkein täysi hinta huonosta kurssista. Todella huonosta kurssista mielestäni jo eurokin on liikaa.

Pasi Ranta Vastaus kommenttiin #43

No kerroppas mulle, miksi kaupungin hommissa oleva kaivinkoneen kuski ja kuorma-auton kuski tarvii hygieniapassin? Meilläpäin on ehdoton vaatimus.

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #55

Kenelle kysymys on Pasi osoitettu? Eli kenen sinulle pitäisi tuo asia kertoa. Paras tieto käsittääkseni kysymykseesi saattaa löytyä näiden vaatimusten esittäjältä, eli sieltä omasta kunnastasi.

Pasi Ranta Vastaus kommenttiin #56

No sultahan mä sitä kyselin. Mun ei tarvii tuota ihmetellä, kunhan heitin kysymyksen. Naurattaa tuo vaatimus, kumpakaan kuski ei kuitenkaan koske siihen putkirikkoon, sitä varten on omat tekijänsä taas. Omalta osaltani voin taas kertoa kursseista jotain hyvääkin, Huittisissa käyty ennakoivanajon kurssi, puolet ensin luokassa teoriaa ja sitten radalle harjoittelemaan. Tuli kerralla selväksi miten puoliperällä vauhti vaikuttaa esteen väistämiseen, 40 km/h väistö onnistui, 42 km/h ei onnistunut vaan kaikki keilat meni nurin. Myös se tuli todettua, että 2 akseliset rekanvetäjät pitäisi kieltää koko Skandinavian alueella lokakuusta huhtikuuhun, täysin kelvottomia talvikäyttöön.

Se Jarno Hautala Vastaus kommenttiin #61

Tuo 40=>42km/h on juuri sitä, minkä oikeasti huomaa käytännössä parhaiten. Harmi, ettei tuollaisia ennakoivan ajon kursseja halua kaikki ne jotka niitä kursseja maksavat. Ei varmaan ollut halvin mahdollinen kurssi, mutta sisälsi varmasti tarpeellista tietoa.

Liian usein muutama euro ratkaisee koulutuksen. Se muutama euro voi olla oikeasti juuri se, mikä antaa sen hyödyn siihen koulutukseen.

Kyllä koulutuksesta pitäisi olla muutakin hyötyä, kuin pelkkä Trafi-merkintä.

Käyttäjän timonenonen kuva
Timo Nenonen

Tässä kurssituksessa on vikana se, ettei se oleta lainkaan että kurssitettava on ihan täysijärkinen ihminen. Jokainen asia, toistan jokainen asia on täysijärkisellä ihmisellä ns. hanskassa ja täysin ilman mitään kurssitusta. Jokainen hiffaa nää asiat, ei näihin mitään kursseja tartte. Silkkaa bullshittiä.

Se Jarno Hautala

SuuriN osa tapaturmista sattui ihan täysjärkisille ihmisille. Oletko oikeasti sitä mieltä, että näitä täysjärkisiä ei tarvitsisi ottaa koulutuksessa huomioon.

Minä taas pelkään enemmänkin sitä, että mikäli aletaan kouluttamaan vain sellaisia ihmisiä, jotka eivät ole täysissä järjissään, niin onko sellaisten ihmisten kouluttamisesta mitään hyötyä, eli saadaanko oppia menemään mitenkään perille.

Käyttäjän JpLehto kuva
Jp Lehto

Työnantajat vaativat korttien voimassa oloa ennen palkkaamista. Tämä siis saattaa myös estää työllistymistä. Toki niitä saa uusittua jossain aikuiskoulutuskeskuksissa, mutta maksavathan ne.

Itselläni on melkoinen kokoelma:

Sähköturvallisuus
Jännitetyö
Työturvallisuus
Tulityö
Hygieniapassi
EA kortti

Kyllä sitä siinä. Viimeksi oli työturvallisuuskortti koulutuksessa kaveri, joka ei ymmärtänyt sanaakaan suomea. Yritin siinä avustaa ja käänsin typerän kokeen kysymyksiä. Opettaja kielsi ja sanoo, että hoitaa asian. Kysyin miten hoisi. Veti rastit ruutuun kaverin puolesta. Siinä sitä istumista on, kun ei edes ymmärrä mistä puhutaan. Mutta kortti on taskussa.

Tämä on yksi melkoinen sivukulu. Se olisi helppo poistaa ja kaikki paitsi koulutusten järjestäjät olisivat tyytyväisiä. Toki hekin sitten älykkäinä ihmisinä työllistyisivät jonnekin järkevään.

Tapio Hallfors

Hyvä että herää muutkin.Itselläni on tämä työturvallisuuskortti,tulityökortti ja vedeneristyssertifikaatt joita työssäni tarvitsen.Eli noiden hinta pelkästään 120+120+490e=730e.Ja istut 8+8+12h ja sertifikaatti näytöt 6-8h.Eli n.30h yhteensä että noi laput saa.Miettikäähän mitä se maksaa kun laitan työntekijän kursseille,tuskin kukaan noissa ilmaiseksi istuu.730e+n30h tunnit päälle ja tietysti sertifikaatin vuosimaksut 120e päälle.Jos toi työntekijä osoittautuukin laiskaksi vetelehtijäksi tai itse lähtee vetämään,niin olet maksanut turhaan kursseista,ne kun ovat henkilökohtaisia.+työvaatteet ja kaikki työmaaperehdytykset jotka itse maksat.Joku sanoo että laita vähennyksiin.Jep.!Mutta onhan se raha jostain tultava ja maksettava kun ei ole olemassa mitään vähennystiliä.!? :) Eli yrittäjänä itse maksan Kaiken.!Perkele. :) Kannustavaa...

Käyttäjän JormaJylnki kuva
Jorma Jylänki

Tieturvakorttin suoritin v-2005, kun se tehtiin suoraan tiehalintoon, lääniin; se oli asiallinen, vaativa ja tentti piti saada läpi. Käytin sitä, kun jouduin pysäyttämään likenteen ja ohjaamaan vartioita koiravaljakkojen teidden ylityksissä, liikennevalvojat olivat radiopuhelin yhteydessä ja kaipasivat ohjeita. Näät lukuisat korttipakat ovat menneet höpöksi, kun net meni Ely-keskuksille ja työvoimatoimistojen myynntiin, tulivat lahjukset kuvaan, kokemattomat konsultit ja firmat rahastuksella ja tarkoituksena vain rahastus; on hienot monisteet ja videot, joilla ei käytänössä ole mitään tekoa. Lapissa menee työlistämisvarat näille, mutta ei oikeasti pitkäaikaistyöttömien työllistämiseen, vaan tehottomille konsulteille, säätiöille ja poliittisille ns. työelämän valmennusyrityksille ja ulkomaisille ketjuille.

Käyttäjän MikaelNerve kuva
Mikael Nerve

Tuli itsekin tuo taannoin suoritettua, siis tuo työturvallisuuskurssi. Täyttä rahastusta joka minuutti - tai ei nyt ihan, olihan siinä kaksi kahvitaukoa ja lounas jotka sisältyivät hintaan.
Ainoita asioita joka itselle jäi opetuksesta mieleen, on että jokaisella työmaalla joko kuolee tai rampautuu joku. Poikkeuksetta.
Se porukka jonka kanssa itse toimin, lienee erityisen poikkeuksellinen, sillä en muista ainakaan kolmen viime vuoden aikana kenenkään kolhineen itseään niin pahasti, että laastarilla ei olisi selvitty.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset