*

Elämä jatkuu

Putinin menestykset ja mokat

Vladimir Putinin pitkästä valtakaudesta ollaan monta mieltä, mutta on sanottava, että hänen suosionsa kotimaassa on aivan ansaittua, ulkomaailman jatkuvasta ihmettelystä huolimatta. Jokainen meistä, joka on käynyt 1990-luvun Venäjällä (itse olin siellä työssä), voi allekirjoittaa sen tosiasian, että Vladimir Putin palautti maan vakauden sekä järjesti (etenkin 2000-luvun alussa) laajennevan vaurauden. Kimmoke tähän blogiin sain kun näin teema-kanavalta mainion dokumentin: Viipuri 360 astetta.

Siinä, kohdassa 19:55 minuuttia, entinen metsätalousyrittäjä, nykyisin metsästävä eläkeläinen Juri Artamonov toteaa näin: "1990-luvulla täällä oli kuin 1930-luvun Chicagossa. Nyt ei ole enää; nyt on rauhallista. Järjestys on parempi, mutta maata käy kuitenkin sääliksi. Paljon asioita tehdään väärin. Töitä ei ole Viipurissa. Vuoteen 1991 asti oli 10 tehdasta. Nyt käsittääkseni on jäljellä vain telakka.." Tästä on pakko olla samaa mieltä, erityisesti sen jälkeen kun on lukenut (tämän blogin loppuosassa) tekemäni käännöksen Ilja Varlamov:in varsin osuvasta blogista.

Täällä blogistanissa on useita kirjoittajia, jotka seuraavat Venäjää aktiivisesti. Olen yksi heistä ja kyseinen maa kiinnostaa minua loppuikääni. Tässä on minun lyhyt listani Vladimir Putinin hallinnon plussista ja miinuksista:

Plussat:

  • Maan luonnonvarojen rahallinen hyödyntäminen otettiin valtion haltuun
  • Palkat ja eläkkeet ruvettiin maksamaan säännöllisesti 2000-luvun alussa
  • Öljyrahoilla perustettiin vararahastot, aivan Norjan tapaan
  • Infrastruktuurin korjaukseen ryhdyttiin maanlaajuisesti
  • Venäjä otti pikku hiljaa oman paikkansa takaisin maailmannäyttämöllä
  • Venäläinen kansallisylpeys kasvoi
  • Katurikollisuus saatiin nuriin ja maassa vallitsee taas vakaus
  • 2000-luvun alussa hurja kasvu: öljyhinta ja "kiinniottokasvu" (catching up), jopa 7 %/v

Miinukset:

  • Maan sotateollisuusbudjetti kasvoi kasvamistaan, etenkin 2008 jälkeen: kansallisylpeyden hinta on aivan liian kova omille kansalaisille..
  • Öljyrahoja olisi pitänyt myös käyttää startup-yritysten ja maatalouden korkotukena
  • Yli 45 miljoonaa peltohehtaaria ovat edelleen hunningolla
  • Venäjä ei ole yrittämisystävällinen ja lahjakkaimmat poistuvat maasta (koko ajan)
  • Oikeus ei ole riippumaton ja laittomat yrityskaappaukset onnistuvat edelleen
  • Vainoharha lisääntyi voimakkaasti (pahat ulkomaat/pyhä Venäjä)
  • Krim/Itä-Ukraina..
  • Uskottava oppositio ei enää ole, koska media on lähes täysin valtapuolueen valvonnassa
  • Duuma on käytännössä yhden puolueen parlamentti
  • Vararahastoissa on enää 32 miljardia taalaa
  • 1990-luvun oligarkien tilalle tulivat 2000-luvun "hallinnon kaverit" ja silovikit
  • Maan modernisaatio epäonnistui ja korruptio on edelleen voimissaan
  • Poliittiset murhat/pahoinpitelyt lisääntyneet
  • Vuoden 2008 jälkeen "keskitulotason loukku" (= köyhästä on suhteellisen helppo tulla vauraaksi, mutta vauraasta on vaikea tulla rikkaaksi). Talouskasvu junnaa..(Lähde)

Ilja Varlamovin blogikirjoitus "Почему Россия проиграет войну США":

Miksi Venäjä tulee häviämään sodassa Yhdysvaltoja vastaan

Aiemmin sodat syntyivät alueriidoista, 1900-luvulla sodat johtuivat jo enemmän luonnonvaroista, mutta 2000-luvulla sotaa käydään ennen kaikkea aivoista. Ja tätä 2000-luvun sotaa olemme häviämässä. Ollaanpa rehellisiä: on täysin samantekevää onko Krim palannut kotisatamaan vaiko ei. Eikä silläkään ole merkitystä antaako Putin Kurillien saaret takaisin vai ei. Vaikka huomenna hakisimme Alaskan takaisin, niin maailmanlaajuisesti ei tapahtuisi muutosta. Eikä öljyllä tai muillakaan luonnonvaroilla ole merkitystä, kuten tämä viimeinen kriisi osoittaa. Meillähän on paljon luonnonvaroja, entäs sitten? Mitä me pystymme niillä tekemään? Laitatko öljyä leipäsi päälle? Heti kun öljyn hinta laskee alkavat ongelmat. Välittömästi heittää myös maamme budjetti kuperkeikan ja jokainen meistä kävelee surkeasti ympäriinsä, rapsuttaen tukkaansa.

Mutta otetaanpa Singapore, joka on melkein Moskovan kokoinen. Sen talous kuuluu maailman vähiten korruptoituneisiin maihin ja se sijaitsee jatkuvasti vapaan talouden kärkipaikkoihin. Siinä maassa hinnat pysyvät vakioina ja bruttokansantuote on maailman korkeimpia. Sillä ei ole luonnonvaroja eikä maa-alueitakaan. He ostavat jopa makean vetensä Malesiasta. Mutta paikallisväestön elintaso on aika hyvä. Ja paikallistyövoiman lisäksi monet ulkomaalaiset menevät sinne töihin. Sitten on olemassa Japani, joka ei ole maailman suurimpia maita eikä myöskään luonnonvaroista rikas. Se on suunnilleen Tomskin läänin kokoinen. Siitä huolimatta se on eräs maailman vahvimpia talouksia, jonka sija tuli vähän aikaa sitten heti Yhdysvaltojen jälkeen. Pars tekniikka ja loistavat autot. Mutta sehän te tiedätte itsekin; eihän minun tarvitse sitä teille selittää.

Modernissa maailmassa kaikki pyörii aivojen ympärillä. Se maa, joka järjestää hyvät työ- ja elinolosuhteet, tulee voittamaan. Nykyaikainen ihminen on liikkuva (mobiili) ja on koulutettu. Kulttuurierot merkitsevät yhä vähemmin. Aiemmin muutto toiseen maahan oli iso askel ja yksilölle suuri rasitus. Nykyisin siitä tulee ehkä hieman stressiä, mutta nuorille se on piece of cake. Nykyteknologian ansiosta tunnet olevasi kotona vaikka missäpäin maailmassa. Oma tuttavapiirisi pysyy ja voit tilata jopa taksit samalla sovelluksella niin Moskovassa kuin New Yorkissa. Lempikahvisi juot Starbucksissa ympäri maailmaa. Aiemmin sinun piti uudessa asuinpaikassa aloittaa aivan alusta. Kun nykyisin saat uuden työpaikan, ostat kahdella klikkauksella matkaliput ja vielä kahdella lisäklikkauksella saat vuokrakämpän ja seuraavan aamuna aloitat työsi vaikkapa Lontoossa. Nuorisolla ei ole muutenkaan enää valtakunnan rajoja. Heille on helpompaa matkustaa Lontooseen kuin Omskiin. He valitsevat paremmat olot.

Minulla ei ole enää yhteyksiä entisiin luokkatovereihini, mutta tulin äsken uteliaaksi miten itse kukin oli löytänyt tiensä suuressa elämässä. Tein haut somessa. Kaikkein energisimmat ja lahjakkaimmat olivat muuttaneet maasta. Eurooppaan, USA:han, Israeliin. Se on ongelma. He olisivat voineet jäädä kotimaahan, mutta lähtivät...

Jokaisena vuonna pyrin matkustamaan Piilaaksoon ja tapaamaan kavereitani, jotka lähtivät sinne töihin. He lähtivät koska juuri siellä tarjotaan mahdollisuuksia. Ja koska riskit ovat siellä pienemmät. Siellä heidän yrityksensä ei yhtäkkiä kaapata villin lännen meiningillä. Eikä siellä ole oikeustalo, joka yhden puhelun perusteella laillistaa kaappauksen. Sellaisia esimerkkejä on paljon, niin pieniä kuin suuria. Siellä USA:ssa meidän parhaat valmentajat opastavat parhaillaan maan hiihtojoukkuetta, koska täällä kukaan ei antanut heille arvoa. Monet työskentelevät tunnettujen it-firmojen palveluksessa ja luovat tuotteita, joita te käytätte päivittäin. Se on tappio Venäjälle. 

Pavel Doerov in Sint-Petersburg (2012)

Pavel Durov, vielä Pietarissa (2012)

Pavel Durov:in yritys (vKontakte/Venäjän facebook) yksinkertaisesti kaapattiin ja mies joutui muuttamaan maasta - taas iso tappio Venäjälle. Maria Sharapova, Venäjän tennisylpeys, elää ja harjoittaa USA:ssa ja se on, taas kerran, tappio Venäjälle. Kyllä, hän on edelleen myös Venäjän Federaation kansalainen, mutta hänen työnsä hedelmät menevät Yhdysvaltojen kansantalouden hyväksi. Juuri nyt hän rakentaa valmennuskeskuksen sinne. Tehän voitte itse aivan helposti täydentää tämän listan.

Marija Sjarapova

Maria Sharapova

Kuitenkaan tällaiset tappiot eivät herätä huomiota, verrattuna aluemenetyksiin. Alueita voidaan osoittaa kartalla, mutta aivovuotoja ei niinkään. Tällaiset vuodot aiheuttavat maalle kuitenkin paljon enemmän tuskaa kuin pystytte uskomaan.

Maailma lentää nykyisin amerikkalaisilla ja eurooppalaisilla lentokoneilla ja ajaa saksalaisilla ja japanilaisilla autoilla. Muta me, emme edes enää pysty valmistamaan sorveja. Ettekö tienneet? Menkää katsomaan mihin tehtaaseen tahansa ja huomaatte, ettei enää ole venäläisiä sorveja. Juttelin erään sotateollisuustehtaan varajohtajan kanssa, joka kertoi tehtaan joutuneen pakotteiden alaiseksi: "Pahinta ei ole se, ettei saada lainaa ulkomaisilta pankeilta. Rahaa aina löytyy, mutta pahinta on ettemme pysty ajoissa saamaan laadukkaita tarkkuussorveja". Siinä ongelman ydin.

Rahalla voit ostaa lähes mitä tahansa ja voit kehua itseäsi Bulava- ja Iskanderohjuksilla, mutta ei ole päteviä ihmisiä. Ei avaruuslentoihin eikä kaupunkien johtamiseen. Duuman vampyyreillä on kilpailu menossa siitä kuka laatii typerimmän lain. Onko kansa muuttamassa maasta? "Otetaan käyttöön maastapoistoviisumi! Vaaditaan, että kaikki ulkomaiset pankkitilit kielletään! Ja kaksoiskansalaisuutta lopetetaan ilman muuta!". Joka kerta kun tällainen ehdotus tulee julkisuuteen ryhmä kansalaistamme pakkaa laukkujaan ja ostaa menolipun...

Eilen eräs lehtinainen soitti minulle ja kysyi mitä ajattelin duuman ties monestako lakiehdotuksesta. Kyse oli taas jostain älyttömyydestä, jostain teleoperaattorien valvontapakosta jossa seurattaisiin, etteivät viestien lähettäjät riko lakia. Samanlainen valvontapakko olisi tulossa sellaisiin websivustoihin, joissa on kommentointimahdollisuutta. Mitä minä siitä ajattelen? En mitään! Ajattelen vain, että taas ryhmä lahjakkaita ja yrittämishaluisia nuoria, jotka rakastavat Venäjää ja jotka haluaisivat täällä elää sekä tehdä työuraa, lähtevät maasta Eurooppaan tai USA:han. Koska kukaan heistä ei halua kehittää yritystä, joka huomenna joutuisi kuitenkin jonkun Valtiotelevalvontaelimen (Роскомнадзор) tai FSB:n vähä-älyisen vampyyrin taholta suljetuksi.

Koska meillä on sellaiset tuomarit kuten Tsjenojarskin alueoikeuden Serebrannikova (Astrahanin lääni), joka yhtäkkiä päättää, että koko Wikipedia pitäisi sulkea yhden viattoman charas-artikkelin takia (charas: intialaista, käsinvalmistettua hasista). Ja koska on olemassa tuo Роскомнадзор, joka heti rupeaa lyömään isolla lekalla ja pyrkii sulkemaan sellaisia projekteja, jota miljoonia ihmisiä käyttävät päivittäin. Samanaikaisesti istuu jossain tuleva Elon Musk tai Steve Jobs, joka pohtii: "Kannattaako minun ollenkaan aloittaa uutta projektia Venäjällä?"

Jokainen ostettu menolippu on tappio Venäjälle. Miten #poistäältä (#поравалить) tulee, asia on ollut jo pitkään selvä. Jopa siinä tapauksessa kun FSB ottaisi kaikki ulkomaanpassit pois, maastapoistoviisumit otettaisiin käyttöön ja rajat pantaisiin kiinni, niin ei silloinkaan tapahtuisi varsinaisia muutoksia. Modernille, vahvalle maalle ei ole ainostaan tärkeätä, että sen omat kansalaiset pystyisivät toteuttamaan itseään vaan myös uusien tulokkaiden virta on keskeinen. Se maa, joka houkuttelee maailman parhaat kyvyt, tulee voittamaan. Jokainen menestynyt projekti USA:ssa, Kiinassa tai Euroopassa on kansainvälisen tiimin tulosta; sellaisen tiimin, joka on alansa paras. Olkoon kyse it-startupista vaiko Large Hadron Collider:ista, Venäjällä ei ole mitään tarjota siihen.

Kaikki kehittyneet maat taistelevat keskenään, jotta saisivat parhaat aivot itselleen. Myös Kiina on tullut mukaan tähän taisteluun. Aiemmin he yksinkertaisesti kopioivat, mutta nyt heillä on selkeä tavoite: maailman johtava asema. Kiina ei enää tyydy "maailman tehtaan"-rooliinsa. Juuri nyt he ovat luomassa uudet olosuhteet. Nykyään mennään jo Kiinaan aloittamaan omaa yritystä. Pikku hiljaa Kiina työntää vanhat valtiaat kyynärpäillään sivulle.

En halua kuitenkaan lopettaa tätä kirjoitusta surulliseen sävyyn. Mutta en silti näe, että maani edes yritä huolehtia siitä, että nuoret, fiksut kansalaiset jäisivät mielellään tänne. Enkä puhu tässä ikivanhoista näyttelijöistä tai laulajista, jotka rahasta ottaisivat jopa Somalian kansalaisuuden. Minä puhun koko ajan aivoista. Siis sellaisista ihmisistä, jotka luovat uusia tuotteita, jotka pystyvät luomaan uusia yrityksiä, jotka pystyvät kehittämään uusia raketteja ja johtaisivat kaupunkejamme. Heitä ei ole.

Joko he pelottelivatko sinut jollakin kolmannella maailmansodalla? Minkälainen se olisi sinun mielestäsi? Radioaktiivistä tuhkaako? Lasersäteet avaruudesta käsin? Tappajarobottejako? Ei! Kolmas maailmansota on jo alkanut. Kyseessä on sota aivoista. Ja sitä sotaa ollaan näillä näkymin häviämässä.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

22Suosittele

22 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (77 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Argumentit diktatuurin puolesta ovat samat kuin aina ennenkin. Moni saksalainen oli 1930-luvun alussa sitä mieltä, että Adolf Hitler oli palauttanut Saksan kaduille kurin ja järjestyksen.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kuten sinäkin (viimeistään Ilja Varlamovin kirjoituksesta) huomasit: tämä ei ollut argumentointia Putinin diktatuurin puolesta. Pikemmin päinvastoin.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

"Jokainen meistä, joka on käynyt 1990-luvun Venäjällä (itse olin siellä työssä) voi allekirjoittaa sen tosiasian, että Vladimir Putin palautti maan vakauden sekä järjesti (etenkin 2000-luvun alussa) yhä laajennevan vaurauden."

Count me out! Putin on järjestänyt vaurautta itselleen ja kavereilleen, mutta se on eri asia.

Kyllähän se Hitler rakensi Saksaan moottoritiet - näinhän on Suomenkin kansallismielisissä piireissä kautta aikojen supistu.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #5

Joo, Jouni, I count you out. Sorry. Saat kuitenkin rauhallisesti jatkaa omaperäisellä reaktiollasi, koska en harrasta bannausta.

P.S. Joko ehdit lukea Ilja Varlamovin kirjoituksen? Se on pitkä, mutta kyllä palkitsee sinuakin.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen Vastaus kommenttiin #7

Minä luin koko kirjoituksen. Sen voi todeta, että Varlamov on rohkea. Hän kirjoittaa mielestäni rehellisesti siitä, miten kokee Venäjän kehityksen. Miyten maa voikaan pärjätä, kun älykkäimmät ja yrittäjähenkisimmät poistuvat maasta. Kunnollista johtoa oikeastaan mihinkään ei ole saatavissa ja duuma puuhastelee mahdottomien lakiesitysten kanssa. Kiitokset Ilmarille Venäjän tilannetta vasaisevasta kirjoituksesta.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #5

Mielestäni on huomattava ero vakaudessa ja vauraudessakin nyt verrattuna 90-lukuun. Muistan hyvin miten oligarkit ja keskeisimmät mafiaklaanit taistelivat keskenään hallinnon eri tasoilla tukiessa suosikkejaan; ero Putinin ja Jeltsinin aikakausien välillä omien havaintojeni - pääosin työskentelin Murmanskin alueella - pohjalta mittava.

Seikka jota myös arvostan Putinissa ja jota blogissa ei taidettu mainita - on hänen ponnistuksensa antisemitismiä vastaan. Hän tuntuu tähän sitoutuneelta ja onpa jopa henkilökohtaisista varoistaan lahjoittanut rahaa juutalaiskulttuurin investointeihin.

Geopoliittisesti kannattaa myös huomata Putinin ja Netanyahun tiivis yhteistyö joka vakauttanee Lähi-itääkin Obaman jättämän tyhjiön jälkeen.

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #29

Ari, miksi Putin sitten tukee Euroopan kansallismielistä äärioikeistoa, joka on usein hyvin antisemitististä, esim. Ranskan Front National?

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #70

Marine on ottanut etäisyyttä antisemitismiin jopa erottamalla isänsä liikkeestä tämän lausuntojen vuoksi. Geopolitiikassa tehdään toki "epäpyhiä" alliansseja ja kohta ehkä yhä enemmän diilejä. Mielestäni Putinin henkilökohtainen asenne on kuitenkin hyvinkin juutalais-/israelilaismyönteinen, ehkä enemmän kuin Venäjän valtion asenne tai toiminta.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #5

Vaurauden laajeneminen loppui ja kutistuikin 2014, viime heinäkuulta:

More than 40 percent of Russian families struggle to find the money to buy food or clothes, a study by Moscow’s Higher School of Economics (HSE) revealed Wednesday.

https://themoscowtimes.com/news/20-percent-of-russ...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

"Duuma yhden puolueen parlamentti", (eikö tuokin lainaus jo yksistään osoita, ettei tämä ollut vain ylistyslaulu Putinille?)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #6

Öh... mietipä sitä vähän tarkemmin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #8

Jouni Snellman, mitä mieltä olit Ilja Varlamovin kirjoituksesta? Jos älykkäimmät venäläiset ajattelevat näin, ei maalla ole tulevaisuutta ellei johto ymmärrä muuttaa politiikkaansa. En tulkinnut blogistin kirjoitusta ollenkaan Putin politiikkaa hyväksyväksi, päinvastoin.

Putinin pelottelu, että länsi hyökkää, uppoaa vain tyhmimpään kansanosaan, mutta miten ne tyhmät reagoivat sitten kun propagandan ja todellisuuden ero paljastuu ja kun jääkaapissa on vain valo. Onko seurauksena väkivaltaisuuksia, mutta juuri siihen Putin varautui perustaessaan 400 tuhannen sotilaan kansalliskaartin, joka on hänen komennossaan.

Sanottakoon USA:n uudesta presidentistä mitä tahansa, toivon, että hän vaikuttaa kylmän kauden päättymiseen Venäjän suhteissa. Edellyttääkö se Venäjän sotilaallisen uhoamisen lopettamista ja vetäytymistä mm. Ukrainasta, ehkä ei, mutta toivottavaa se olisi. Venäjällä olisi kaikki mahdollisuudet tulla suurvallaksi ilman sotilaallista mahtia, siis taloudelliseksi suurvallaksi. Kuten Ilja Varlamov kirjoitti, ”sotaa” ei voiteta aseilla vaan aivoilla.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #28

Juuri näin Matti. Meidänkin koulutettujen ystävien lapset ovat kaikki opiskelleet Lontoossa ja ovat nyt hajautuneet töihin ympäri Eurooppaa.

Sveitsi näyttää olevan se varsinainen suosikkimaa. Siellähän se minun ikivanha fb-ystävänikin Hodorkovski asuu:). Jottei totuus unohtuisi, niin kuuluin vain hänen vankilaolonsa aikana sveitsiläiseen tukiryhmään.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #28

Varlamovin kirjoitus on hiukan lapsellinen. Muutto Lontooseen töihin ei ole venäläisnuorelle kahden klikkauksen päässä. Kapea eliitti voi ehkä järjestellä kultapojilleen työlupia ja opiskelupaikkoja lännestä, mutta siihen se sitten jääkin. Tavallinen venäläinen ei pääse länteen edes lastenhoitajaksi tai purilaisia paistamaan.

Venäjä on sotaa käyvä maa, jossa sananvapautta ja poliittisia oikeuksia on rankasti rajoitettu. Silti Putinin hallinto edustaa suomalaisille näköjään "vakautta" ja "järjestystä." On hauska huomata, miten vähän Suomen suhde venäläiseen yksinvaltiuteen on muuttunut 1800-luvun puolivälistä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #37

Hieno kun luit Ilja Varlamovin kirjoituksen! Nyt ei muuta kuin pähkäilemään ja mutustelemaan mitä hän oikein sanoi, (lapsellisten klikkausten lisäksi).

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #37

Lapsellinenko Jouni? Raha se tietysti on joka ratkaisee, ja aika moni koulutettu venäläinen haluaisi jälkikasvunsa opiskelevan lännessä ja luovan itselleen ainakin "takaportin" demokraatiseen länteen.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #37

"Tavallinen venäläinen ei pääse länteen edes lastenhoitajaksi tai purilaisia paistamaan"

Tästä olen samaa mieltä mutta entä hyvin koulutettu tietotekniikan huippuosaaja tai vastaava?

Näiden paosta Venäjältä Varlamov oli huolissaan. Onko huoli aiheellinen, sitä en osaa sanoa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #54

Minun mielestäni Jouni voisi selittää ketkä tässä ovat (jo) lähteneet: "Almost 123,000 officially departed in 2012, rising to 186,000 in 2013, and accelerating to almost 309,000 in 2014 after the annexation of Crimea and even more in 2015".

Luotan kyllä Varlamovin havaintoihin, jotka ovat peräisin viime lokakuusta. Tässä eräs lähde, "Russia is losing its best and brightest":
http://nationalinterest.org/feature/russia-losing-...

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu Vastaus kommenttiin #54

Niinpä! Tetris oli Neuvostoliiton lahja maailmalle. Matemaatikkojen ja taiteilijoiden maa tuottaa myös huippukoodaajia. Edelleen.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen Vastaus kommenttiin #28

Jos jääkaapissa on sentään valo, pelaa ainakin sähkön jakelu. Keskeisin kysymys taitaa olla, mitä tapahtuu ennen jääkaapin valon sammumista ja viimeistään sen jälkeen?

Käyttäjän PekkaNrnen kuva
Pekka Näränen Vastaus kommenttiin #28

Täytyy sanoa, Matti, että itse haluan nähdä Venäjän mielummin köyhänä ja aggressiivisena kuin vauraana ja aggressiivisena. Aggressiivinen se nimittäin tulee olemaan joka tapauksessa niin kauan kuin nykyinen hallinto on vallassa. Aggressioon on vain vähemmän mahdollisuuksia, jos taloudelliset resurssit puuttuvat. Toiveeni olisi tietysti vauras, demokraattinen, menneisyytensä kipukohdat tunnustava, naapuriensa koskemattomuutta kunnioittava oikeusvaltio Venäjä. Sellaiseen uskoin 90-luvun alussa, mutta petyin pahasti.

Ilmari Scepelin kirjoitus ei ollut mielestäni Venäjän nykyhallinnolle myönteinen. Putinin valtakauden alku oli varmaan tavalliselle perusvenäläiselle myönteistä aikaa, mutta nyt ovat maan kansallisvaralllisuutta ryövänneet oligarkit vaihtuneet toisiin ryövääjiin, Putinin lähipiiriin. Tämähän tuotiin kirjoituksessa aivan oikein esiin.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari Vastaus kommenttiin #71
Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Unohdin plussa-listalta ehkä tärkeimmän: ulkopoliittisesti Vladimir Putin onnistui vuonna 2016 lähes täydellisesti. Kova taktikko. Mutta: sisäpolitiikka on mennyt jo aivan liian kauan penkin alle....

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Fantastisen hyvä ja monipuolinen blogi Venäjästä ja venäläisistä. Jos tämä ei mene suoraan poimintoihin, niin se on suuri sääli lähinnä juuri meille lukijoille, jotka muuten voivat tämän helmen ohittaa ihan tietämättään.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kiitos Kaija! Se oli noin neljän tunnin työn tulos.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Sen voin hyvin uskoa, ja näin kaiken kattavasta blogista pitäisi kyllä jo saada palkkaakin!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #12

Minusta Jouni palkitsi jo aika mukavasti.. Hyvä kun keskustelu syntyy!

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

On aivan luonnollista, että kun tuollaisen suuren monenlaisia kulttuureita sisältävän valtion rakenteita ravistellaan syntyy paljon myös uusia ongelmia. Tulevien vuosien ja vuosikymmenten haaste on siinä miten hallinto onnistuu lyhentämään miinuslistaa, tai ainakin parantamaan siinä piileviä huonoja sisältöjä.

Täysin oikeudenmukaista ja virheetöntä hallintoa on turha mihinkään haikailla. Ei sellaista meilläkään ole.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kuten viipurilainen Juri Artamonov toteaa tuossa dokumentissa: "Järjestys on parempi, mutta maata käy kuitenkin sääliksi. Paljon asioita tehdään väärin".

Olen samaa mieltä. Toivoisin, että sellaiset venäläiset kuten Aleksei Kudrin ja Ilja Varlamov pääsisivät enemmän ääneen. Kaikki pöyrii aivan liian paljon yhden miehen ympärillä, etenkin kun kyse on "tuollaisesta suuresta monenlaisia kulttuureita sisältävästa valtiosta"...

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Vallan pyöriminen yhden miehen ympärillä on todella suuri riskitekijä. Meillä suomalaisilla jos kenellä on syytä tulevaisuutta ajatellen toivoa, että Putinin seuraaja olisi riittävän avarakatseinen, uskottava ja oikeudenmukainen toimija niin venäläisten kuin myös ulkopuolisten silmissä.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

Mieltä ylentävää lukea tällainen syvällinen pohdinta. Kiitokset, että olit nähnyt näin suuren vaivan.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Norjan öljytuloista kerätty vararahasto on kuitenkin suhteellisestikin Venäjään verrattuna aivan eri luokkaa, 2014 lopussa noin 745,1 miljardia euroa. Venäjällä on edessään sama ongelma kuin Suomessakin, kansa vanhenee ja eläkkeiden maksussa oli ongelmia jo viime vuonna. Venäjän Kansallisen hyvinvoinnin rahasto on varsinaisesti tarkoitettu eläkejärjestelmän rahoittamiseen, mutta sitä on käytetty myös talouden tukitoimiin, arvo oli viime vuoden maaliskuun lopussa n. 70 miljardia dollaria.

Fossiilisten polttoaineiden, joiden tuotto on Venäjän federaation budjetin tuloista noin puolet, käyttö vähenee tulevaisuudessa, joten Putinilla on edessään talouden rakenteiden korjaaminen.

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/2015031419356316_...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juuri näin on. Venäjän vararahaston pohja alkaa tulla näkyville ellei Trump ala tehdä aivan poskettomia kauppoja uuden kaverinsa kanssa...

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Bilateraalinen kauppa USA:n ja Venäjän välillä olisi melkoinen tyrmäysisku Euroopalle. Ei kuitenkaan todennäköinen, ainakaan laajassa mitassa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #18

Jo Obaman aikana USA:n kauppa Venäjän kanssa kasvoi, pakotteista huolimatta (tai niiden ansiosta)....:

https://vastavalkea.fi/2015/06/02/heikki-talvitie-...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #18

Venäjän suurin kauppakumppani vienti/tuonti on viime vuosina ollut Kiina, vientimaina sen jälkeen muutama EU-maa, ja tuskin ainakaan Kiinan asema horjuu.

http://atlas.media.mit.edu/en/profile/country/rus/

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #20

Kuten Varlamovkin toteaa: pian Kiina rullaa ja rules. Trump poltti jo nyt Kiina-päreensä...

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund Vastaus kommenttiin #21

Kansainvälisessä politiikassa Trumpilla on vielä paljon oppimista.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Ilmarille правильно спасибо большое за перевод!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kiitos Ari! Olen itsekin sitä mieltä, että juuri tämä käännöstyö kannatti tehdä. Nyt lähden ulos, oikeisiin töihin (lumilingon hitsaus). Tervehdys Oulun suuntaan.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Teetkö sen venäläisten keksimällä puikkokoneella vai Migillä ?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #30

Terve, Aimo. Minulla on ikivanha, kestävä "Vuori"-hitsausmuuntaja (Lahdesta), joka polttaa paksumpaakin puikkoa (virta säädettävissä 50 - 350 amppeeria) ja välillä sulakkeetkin. Soiva peli, joka toimi äskenkin: runni-lumilinko hieman repäsi eilen, mutta on nyt taas valmiina hommiin. Sekin on vanha, mutta edelleen toimiva käyttökampe.

Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Ilmarin kanssa hyvin samaa mieltä. Henkilökohtainen koulutus ja älykään eivät vielä riitä. Vaikka Venäjä olisi täynnä älylliset ja koulutukselliset edellytykset omaavia kansalaisia, ketään heistä ei voisi pakottaa aseella "Einsteiniksi". Samaa tulosta ei vain synny, kuin vapaalla tahdolla. Luovuus ja innovaatiot tarvitsevat määrätynlaisen yhteiskuntarauhan, jossa omat oikeudet ja mahdollisuus toteuttaa itseään ovat turvattuina, tarvitsematta hukata keskittymistään omaan turvallisuuteensa. Nämä puitteet ovat erittäin haastavia luoda ja ne ovat aina pitkän ja kärsivällisen kehitystyön tulos. Suomessa me olemme saavuttaneet tämän suurelta osin maailmallakin hyvin tunnetulla "luterilaisella etiikalla".

Tästä syystä me suomalaiset olemme olleet hyviä luomaan. Olemme monesti pystyneet luomaan pienestä koostamme huolimatta korkealaatuisia tuotteita, joissa suurvallat ovat epäonnistuneet. Tämä on se arvokas osaaminen, jota meillä olisi tarjota Venäjälle.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Kiitos Ilmarille avartavasta blogista. Suosittelen.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Sepolle kiitos. Tästä tuli kestoblogi, joka ei kuitenkaan kelpaa karuselliin, mutta väliäkö siitä:

http://nikokaistakorpi.puheenvuoro.uusisuomi.fi/22...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Tekisi tuohon mieli sano vanhan sananlaskun mukaan, että itse sika itselleen kiusaa tekee, kun purtilonsa kaataa. Ei ylläpito aina ymmärrä hyvän päälle, joka myös edistäisi suomalaisten laajempaa näkemystä muustakin kuin vain kunnallispolitiikasta:)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #41

Tässä tapauksessa varmasti näin on, mutta minkäs teet? Onhan Hesan kävelykeskus tärkeä aihe tässä maailmankaikkeudessa. Mitäs nyt yhdestä itänaapurista; onhan se siinä ollut aina... Kyllä, minä kestän kun tiedän tehneeni kohtuukovan työn.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #46

Kun olet kääntänyt tekstiä yksi yhteen, kysymys voi olla toimituksen kannalta myös herra Varlamovin tekijänoikeudesta tekstiinsä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #48

Sekin on mahdollista vaikka Varlamovin (sinun mielestäsi lapsellinen) teksti on vaan osa minun blogistani, tosin hyvänä todisteena siitä missä mielessä Putinin politiikka kärsii parhaillaan haaksirikon kotimaassa. Huomasin, että sama blogi on käännetty useille kielille, joten tuskin mies pahastuu, mutta kirjoitanpa hänelle illalla kun nyt en oikein joudu. Joko Varlamovin viesti meni perille, siis sinullekin?

Kävelykeskusta-blogin kommenttiketju näyttää käyvän kuumana..

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #51

Kyllä viesti meni perille, Maria Sharapovan liikkeet kiinnostavat aina... : )

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #51

Viestitin Ilja Varlamoville ja odotan vastausta.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #57

....ja me odotamme mitä Ilja Varlamov sinulle vastaa. Kerrohan sitten se meillekin!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #60
Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #62

Lähetin hänelle postia niin naamakirjan kuin gmail:in kautta ja odotan edelleen vastausta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #74

Kaija (ja muut aiheesta kiinnostuneet), ei tullut vastausta. Venäjällä on kylläkin lomakausi menossa, näin tammikuun alussa. Miehen yhteystiedot ovat varmasti oikeat (näkyvät hänen bloginsa yhteydessä). Ehkei vaan halua vastata..

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #76

Hienoa, että kuitenkin yritit ja onhan se ihan mahdollista, että vastaus tulee joskus myöhemmin. On varmaankin myös varsin kiireinen herra.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Ilmari, minulle karusellissa on hyvin harvoin kiinnostavia aiheita. Toiseksi, päivän blogien selaus ei vie kuin hetken ja sieltä on helppo valita kiinnostava aihe.

Jos katsoo näitä karusellissä olevien kirjoitusten suosittelijoiden määrää, ne ovat usein aika vähäisiä. Ovatko lukijat eri mieltä toimituksen kanssa aiheen kiinnostavuudesta?

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu Vastaus kommenttiin #58

Samaa mieltä olen minäkin, ja varsinaisesti suosittelijoiden määrä ylipäätään on minusta se kiinnostavin puoli. - Ja myöskin nimet, jotka suosittelevat.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"... media on lähes täysin valtapuolueen valvonnassa"

- Onko se saatu valvontaan kepillä vai porkkanalla?

Käyttäjän ilkkasiren62 kuva
Ilkka Sirén

Putin käyttää sekä keppiä että porkkanaa. Mihail Zygar kertoo kirjassaan "Putinin Sisäpiiri" miten toimittajat voidaan ostaa Putinille myötämielisiksi. Keppivaihtoehtoa voidaan käyttää tarvittaessa ja Anna Politkovskajan salamurha on hyvä referenssi keppimenetelmästä ja sen tehosta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ulkopuolisin silmin Putinin sisäpolitiikka on kuitenkin epäonnistumassa pahasti; siksi on otettu käyttöön myös toisenlainen "keppi": Rosgvardija (http://rosgvard.ru/). Minusta virhevalinnat tapahtuivat vuonna 2007 kuuluisan Münchenin puheen aikana. Putinin hallinnon olisi vaan pitänyt jatkaa modernisaation linjalla sekä hyödyntää senaikaiset, valtavat energiatulot, mutta ne laitettiin sotateollisuuteen (vuonna 2011 talousministeri Aleksei Kudrin kyllästyi menoon ja hyppäsi kyydistä). Kansallisylpeys maksaa..

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

''Venäjä ei ole yrittämisystävällinen ja lahjakkaimmat poistuvat maasta (koko ajan)

Sama ongelma kuin Suomella ja vauhti kiihtyy. Nuoret koulutetut eivät rakastakaan veroja, vaan perheitään.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Samansuuntainen, muttei sittenkään niin paha kuin idässä. Juuri jopa ruotsalaiset sijoittajat kehuivat nuorten suomalaisyrittäjien draivia.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#35
Se draivi tapahtuu vain kovin kapealla sektorilla. Sen vaikutus on kansantalouteen melko vaatimaton.

Suomi ei enään valmista korkealaatuisia kulutustavaroita ja ravintolat eivät enään työllistä kovin paljon.

Ei tule mieleen kuin Sinituote Oy

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #42

Pekka, parannus tilanteeseen tapahtuu heti kun Jounin sosialidemokraatit pääsevät takaisin valtaan!

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Suomessa ei yrittäjyys ole koskaan ollut niin suuressa suosiossa kuin tällä hetkellä. Alle 20 vuotiaista joka viidennes (20%) on kiinnostunut aidosti yrittäjyydestä ammattina (Taloustutkimuus marraskuu 2016). Tutkimus kertoo, että nuoret ja nuoret aikuiset ovat valmiita tekemään kovasti töitä. Lisäksi tärkeänä nuoret pitävät, että yritys maksaa veronsa Suomeen ja ja työllistää ihmisiä pääosin Suomessa. Mm. perheyritysten liiton tj Leena Mörttinen on ollut yllättynyt nuorten sitoutumisesta Suomeen. Lähde: Karjalainen 9.1.2017.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Saman viestin olen minäkin saanut.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki

#38
Minä en Karjalaisesta juttua löytänyt. Rakentaminen on Suomessa lisääntynyt, mutta se olikin aivan seis vuosikaudet.

Leena Mörttisen taas pitääkin työnsä toimenkuvan takia puhua buumin olevan jo ovella.

Kuitenkin Suomesta on nuoria kadoksissa kaikista tilastoista kokonainen ikäluokka ja ilman töitä kaksi - kolme ikäluokkaa.

Ei tuo vielä minua vakuuta.

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen Vastaus kommenttiin #45

Karjalainen kohta A9 (paperisellainen) "Yrittäjyys kiinnostaa alle 20-vuotiaita nuoria". Mutta on se ollut näkyvissä tämä trendi useamman vuoden. Itse olen ollut aktiivisesti yrittäjien jäsen vuodesta 1988 (paikallisyhdistyksen pj ja hallituksessakin 17 vuotta - en enää). Koko yrittäjyys järjestäytymisen kasvun myötä on aivan eri tasolla kuin 15...25 vuotta sitten (esim. omassa kotikunnassa jäsenmäärä nelinkertaistunut vuodesta 1995). Joustavuus lisääntynyt sopimisessa, joskin vielä on paljon tekemättä. Tänä vuonna saimme valtakunnalliset yrittäjäpäivät Joensuuhun (Suomi 100v), joten tanakasti mukana kantamassa positiivista kortta kekoon. Ei tämä yhteiskunta kohennu valittamalla ja negatiivisella asenteella. Tekemisellä ja vaikuttamisella. Tästä syystä olen hyvin iloinen nuorten "heräämiseen" yrittäjyyden mahdollisuuksista. Ja niitä todella on ja lisää tulee joka päivä.

Käyttäjän rakennusliikeerbau kuva
Pekka Iiskonmaki Vastaus kommenttiin #47

#47
"Yrittäjyys kiinnostaa alle 20-vuotiaita nuoria."

Siitä on vielä pitkä matka yrittäjäksi ja niistä yrityksistä jää toimimaan vain 5%.

Ensimmäinen asia yrittäjäksi ryhtymisessä on se, että on itselleen rehellinen.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Niin Trump kuin Putin tuntuvat katsovan tulevaisuuteen peruutuspeilien kautta ja siksi Varlamovin blogille olisi sopinut paremmin tällainen otsikko: "Miksi niin Venäjä kuin Yhdysvallat tulevat häviämään sodassa Kiinaa vastaan".

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/225925-maan...
(Maansa maineen palauttajat)

Käyttäjän seppokalevi kuva
Seppo Turunen

Kiinan johdolle järjestyi "valtikka" kouraan ikään kuin vahingossa - Trumpin ojentamana. Kiinan kaupasta/viennistä (muistini mukaan) 35..40 % suuntautuu Aasiaan ja reilut 20% Eurooppaan ja saman verran USA:n. Kiina tarvitsee ainakin Euroopan pelikaveriksi ja tuskinpa mm. Saksalla on mitään sitä vastaan (vienti nytkin suurempi Kiinaan kuin tuonti). Saksan autotellisuus on hyvin varuillaan Trumpin vuoksi (Die Welt - eilen), koska Trump voi suunnata samanmoisen ukaasin Saksalle kuin Meksikoon. Venäjän markkina taas on Kiinan viennille niin mitätön, ettei sillä ole suurta merkitys. Toki sitten energia ja mineraalit ovat tärkeitä kuten myös Venäjälle toisin päin. Kuten blogistasi käy ilmi vararahastot ovat huvenneet eri toimenpiteistä huolimatta Venäjällä. Ja ulkomailta ei saa lainaa. Kiinallakin on kassan kanssa ongelmia ja maan yritykset pahasti velkaantuneita. Joten elämme todella mielenkiintoisia aikoja. Sotiin ei ole mielestäni kenelläkään varaa. Mittelö käydään talouspuolella. Kiinalla on potentiaalia edelleen omilla sisämarkkinoillaan. Ja onhan sitä Euroopassa teknologiaa ja osaamista....

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

USA-Venäjä-Kiina dilemmassa raha lienee kamppailun ytimessä. Venäjä vastasi läntisiin sanktioihin mm alkamalla luoda dollarivapaata kauppavyöhykettä Kiinan, Intian, Iranin ja Turkin kanssa. Pikkuhiljaa tämä on rapauttamassa taalan aseman maailman reservivaluuttana ja korvautumiseen yuanilla. Petrodollareista luopumisen ohella kannattaa seurata mitä Kiina tekee jenkkisaatavilleen – maa lienee nyt USAn suurin velkoja 1.3 triljoonan dollarin lainapotilla. Edelleen jo pitkään on ollut nähtävissä massiivinen kullan siirto lännestä itään, lisäksi Venäjä myös tuottaa merkittävästi kultaa; voi olla että yuan sidotaan kultaan kuten ennen oli USD:n laita. Joka tapauksessa nähtävillä on siirtyminen yksinapaisesta maailmasta useampaan keskukseen; Venäjä on asevoimineen täyttämässä Lähi-idässä USAn jättämän tyhjiön, Kiinajohtoinen blokki, Venäjä yhtenä sen osana, valmistautuu talousrintamalla ottamaan johtavan roolin pois IMF:ltä, Maailmanpankilta ja US Treasurylta.
(Tästä de-dollarisaatioista lisää vaikkapa aiemmasta jutustani "¥uan and Waterloo of Petro$" - https://arirusila.wordpress.com/2014/11/12/¥uan-and-waterloo-of-petro/ )

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Se lienee (etenkin Putinin) toiveskenaario, mutta todellisuus juuri nyt on niin kuin Seppo sen maalasi: "Venäjän markkina taas on Kiinan viennille niin mitätön, ettei sillä ole suurta merkitys. Toki sitten energia ja mineraalit ovat tärkeitä kuten myös Venäjälle toisin päin. Kuten blogistasi käy ilmi vararahastot ovat huvenneet eri toimenpiteistä huolimatta Venäjällä. Ja ulkomailta ei saa lainaa. Kiinallakin on kassan kanssa ongelmia ja maan yritykset pahasti velkaantuneita"..

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila Vastaus kommenttiin #59

Taloudellisesti tämä pitääkin paikkansa. Mielenkiintoni onkin nyt siinä miten Kiina pelaa korttinsa. Venäjän osalta olettaisin maan pyrkivän käteisen sijaan lisääntyvästi bilateraaliseen kaupankäyntiin muiden kuin länsimaiden osalta. Sivuhuomautuksena toteaisin että kyllä Suomenkin vienti vetäisi jos clearing tekisi ylösnousemuksen.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Venäjän tämän vuoden budjetista (2017-2019) tässä selkeätä, suomenkielistä tekstiä (23.11.2016):

http://www.mahorkka.com/venaja-kiristaa-talousahdi...

P.S. Kannattaa seurata Taneli Dobrowolskin pätevät sivut www.mahorkka.com ("Hiljaista tietoa Venäjästä"). Päivityksiä tulee harvoin, mutta ne ovatkin sitä perusteellisimpia.

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Venäjä on mielenkiintoinen, mahdollisuuksien ja ristiriitaisuuksien maa. Heidän kannattaisi varmaan tajuta, että väkiluvultaan maa on kuitenkin pieni verrattuna suuriin maihin tai yhtenäisiin talousalueisiin. Vahvuus on laajuudessa ja luonnonrikkauksissa (ja kulttuuriperinteessä, josta pitäisi pystyä poimimaan ne oikeat vahvuudet).

Koulutusjärjestelmä ei voi olla täysin onneton, koska vuodesta 1990 lähtien seitsemän 24:sta Fieldsin palkinnon saaneesta on venäläissyntyisiä. Palkintohan annetaan merkittävän työn tehneelle alle 40-vuotiaalle matemaatikolle. Viisi heistä on nykyään Yhdysvalloissa, yksi Sveitsissä ja yksi (Grigori Perelman) kieltäytyi palkinnosta ja hänen nykyisistä töistään ei kai ole varmuutta.
https://www.theguardian.com/science/2006/aug/16/ru...

Joten jonkin asteista aivovuotoa varmasti tapahtuu.

2006 keväällä olin suunnilleen kuukauden verran töissä Pietarissa. Koska meitä oli vähän useampia, emme asuneet hotellissa vaan vuokratussa huoneistossa. Työmatkan autokuljetukset hoiteli parivaljakko, joista toinen oli entinen potkunyrkkeilyn Venäjän mestari ja toinen Pietarin Yliopiston väitöskirjatutkija, jonka tutkimusalana oli fotoniikka. Hän sanoi ihan suoraan, että heillä ei ole käytössään vastaavia laitteistoja kuin lännen tutkijoilla. Ehkäpä palkkauskaan ei ollut ihan huipussaan, koska autonkuljettajan homman lisäksi hän teki myös huoneistoremontteja.

Kyllä tuollaisen maan potentiaali kannattaisi yrittää saada koko maailmaa hyödyttävään käyttöön. Eikä pelkästään lahjakkuusreservinä, josta ammentaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset