Elämä jatkuu

Jopa hän ymmärtää yhden asian

Enpä tiedä olisiko nykyisessä Suomessa vastaavanlainen mainos voitu lähettää ulos toisinpäin, mutta on harvinaisen typerää (myös kaupallisessa mielessä) mollata puolta asiakaskuntaa, tässä tapauksessa kotomaamme koko miessukupuoli: noin 2,75 miljoonaa potentiaalista asiakasta. Varsin mauton tekele, joka saa aikaan sen, että bonusway-sana kuuluu tästä eteenpäin ällösanojen joukkoon.

Tässä yhteydessä mietin myös mitä olisi tapahtunut, mikäli Mariskan Suloisen myrkynkeittäjän tapauksessa tämän "iloisen laulun" päähenkilö olisi ollut yhtä väkivaltainen mies, joka vaimonsa tapon jälkeen olisi yhtä huolettomasti suuntautunut vaikkapa Thaimaahan.....

Rakastan naisia ja sukupuolten tasa-arvoa, mutten tällaisesta ylimielisyydestä ymmärrä mitään.......:

https://

https://

https://

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Ystäväpiirissäni huomasin useita jotka älähtivät tuosta mainoksesta, mutta täysin eri näkökulmasta kuin Ilmari. Ylipäänsä tyrmistyttiin että vinoiltiin tyhmyydelle ja dementialle.

Eli näyttäisi olevan ettei mainoksesta tykätä mutta kukin kokee sen eri tavoin. Itsekään en huomannut tässä sukupuoliaspektia. Olen huono näkemään niitä koska en niitä juuri itse funtsaa.

Mainos taisi olla aika epäonnistunut paitsi siltä osin että herättää keskustelua.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Petra, veikkaan, että olisit varsin nopeasti huomannut sukupuoliaspektia, mikäli mainos olisi tehty toisinpäin....Minä kyllä loukkaannuin miessukupuolen puolesta ja samoin teki vaimonikin (joka ensimmäisenä kiinnitti siihen huomionsa). Ilmeisesti epäonnistunut mainos monien naistenkin mielessä.

Mariskan laulu on suorastaan mauton...

Käyttäjän PetraNyqvist kuva
Petra Nyqvist

Itse asiassa en usko. Minulle tällaiset mainoshahmot ja heidän sukupuolensa eivät hetkauta mitenkään. Mainokset loukkaavat itseäni tuskin koskaan koska on ihan tietynlaisesta genrestä kyse jossa he itse vastaavat näyttääkö heidän tuotteensa hyvältä vai nololta.

Tosielämä voi sitten olla eri asia.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #3

Mielensä pahoittaminen taitaa olla joku muoti-ilmiö, minua ei hetkauta mainosten mauttomuus, koska nehän ovat vain herätteitä. Typerä mainos joka tapauksessa huomataan paljon paremmin, kuin joku bliisu asiapitoinen höpinä. Tässäkin tapauksessa Ilmari teki oikein blogin ja sai näin mainokselle paljon lisää katsojia.

Jos mainosten viesteihin pitää uskoa, niin pitääkö myös leffojen teurastuksiin eli jatkuviin murhiin suhtautua aidosti?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #6

Typerä ja asenteellinen mainos sekä laulu: ajan muoti-ilmiöt nekin. Reagoin ja sinä vuorostasi pahoittelit mielesi siitä. Näin se menee.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio Vastaus kommenttiin #7
Käyttäjän TimoKohvakka kuva
Timo Kohvakka

Tämä ei ole Petralta mitenkään uutta. Eihän hän itsekään ole huomannut valkoisten joutuessa rasistisen kohtelun uhreiksi siinä rasismiaspektia. Hän on huono näkemään niitä koska ei niitä juuri itse funtsaa.

Käyttäjän kaunaherra kuva
Tuure Piittinen

Sorry, olisikohan näillä vaikutusta mainosten käsikirjoitukseen?

https://www.youtube.com/watch?v=7QiPgN3rX_o

Edit: poistin turhimman osan tekstistä.

Käyttäjän raimoylinen kuva
Raimo Ylinen

Välillä tulee mieleen, että mainosten tekijät ovat täysiä idiootteja ja niitä katsoessa tuntee vain myötähäpeää. Milloinkahan mainoskanavat tajuavat, että mainosten jatkuva toistaminen aiheuttaa katsojissa vain raivoa ja tunteen, että tuota tuotetta en ainakaan osta? Pahinta on, että YLE:n kanavatkin toimivat samalla tavalla ja toistavat viikkokausia tulevien ohjelmien mainoksia. Tallentamalla ohjelmat voi mainokset onneksi ohittaa pikakelauksella!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Mainosten ostaja voi yhtä hyvin vaatia laatua kuin varsinainen kuluttaja. Tämä mainos meni siis selvästi pieleen, mutta löytyyhän aivan mainioita mainoksia (muun muassa tuon specsaversin vanhusten aerobic/bingo-mainos). Muitakin on ja ne jäävät myönteisesti mieleen, mikä lieneekin niiden tärkein tehtävä.

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Mauton mikä mauton, mutta kuka tykkää. Mainos on riittävän härski, että se herättää kysymyksiä mainonnan laadusta yleensä.

Kukaan ei valita sievästi esitetystä, röyhkeästä yhteiskunnallisesta piilomainonnasta, jossa kansalaiset jaetaan vaaleanpunaisten ja sinisten tehtäviin, soinilaisen ja sipiläläisen ideologian mukaan.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Minua ärsyttää jo pitkään tämä (etenkin katkerien naisten keskuudessa) suosittu mantra "typerien miesten putkiaivoista". Tämäntyyppiset bonusway-mainokset oikein rehottavat sillä kasvualustalla...Aivan samalla tavalla miesten blondi-ym.vitsit ovat hanurista.

Miesten ja naisten erot ovat minun havaintojeni mukaan olemattomat; samoja raatoja ollaan...

Käyttäjän demoni kuva
Liisa Polameri

Hyvä kun kirjoitit aiheesta blogin ja sohaisit eltaantunutta mainospuuroa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #13

Kiitos! Se oli minustakin blogin arvoinen; etenkin kun nuo mainokset tulevat lähinnä pakkosyötöllä..

Käyttäjän ellelazarov kuva
Elle Marketta Lazarov

Kyllä vain jos suloinen myrkynkeittäjä olisi mies, tai tuo mainos olisi niin päin, että naisen ymmärrystä kyseenalaistettaisiin hulapula olisi melkoinen.
Kattoppas ku me naiset olemme liukaskielisiä ja kovaäänisiä.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minusta Bonuswayn mainos ei ole sukupuolisidonnainen. Mainoksen teksti on itse asiassa mainostettavan tuotteen vastainen. Mainoshan kertoo: Ihmisen (ei välttämättä mies) täytyy olla kovin yksinkertainen voidakseen kuvitella, että ostamalla Bonuswayn kautta, hän voi saada tililleen rahaa.

Jos haluat nähdä sukupuolisidonnaisuuden, kampanja näyttäytyy naista halventavana: Mainoshan esittää, että normaali nainen olisi älyllisesti samalla tasolla kuin äärettömän typeräksi kuvattu mies.

Bonusway kerää siihen liittyviltä verkkokaupoilta rahaa siitä, että sen käyttäjät kanavoivat ostoksensa Bonuswayn kautta. Verkkokaupat keräävät nämä bonukset tuotteiden hinnoissa. Käyttämällä Bonuswayta maksat tuotteista oikeasti juuri bonuksesi verran enemmän.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kuten aiemmin totesin: koko mainos on mainostettavan tuotteen vastainen ja siksi täysin epäonnistunut. Bonusway-sanan negatiivinen lataus on tästedes varsin vahva.

Kiinnostavin kysymys on kuitenkin jo aloituksessa mainittu: "olisiko nykyisessä Suomessa vastaavanlainen mainos voitu lähettää ulos toisinpäin (fiksu mies/typerä vaimo)"? Ja olisiko Mariskan laulusta tullut hitti, mikäli päähenkilö olisi ollut mies, joka tappoi vaimonsa ja lähti sen jälkeen vaimon rahoilla lomalle, uuden rakastetunsa kanssa?

Vastaus: ei, koska nykyinen ilmapiiri ei yksinkertaisesti sallisi sellaista..

Käyttäjän majuripasi kuva
pasi majuri

Mainos sinänsä on totaalisen typerä ja huono ja ainakin itsellä se herättää myötähäpeää kyseisen mainoksen tehneitä kohtaan. Kyse ei kuitenkaan ole sukupuolijutusta vaan pelkästään siitä, että mainos vain on huono.

En itse löydä mitään yhteyttä miksi idioottimaisuutta tai imbesillin kanssa eläminen tulisi yhdistää johonkin tuotteeseen. Onko tuote tehty idiooteille vai tekeekö tuotteen tilaaminen tms. sinusta idioottia vähän fiksumman? Aikanaan isojen tissien liittäminen maalimainokseen oli kuulemma epäsopivaa kun yhteyttä tuotteilla ja isoilla tisseillä ei ollut. Olisi kannattanut käyttää mainoksessa pienempitissistä naarasta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Mainos ón todellakin huono, kuten käy ilmi palautteesta. Ihme, että tilaaja sen hyväksyi...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset