*

Elämä jatkuu

Saksa alkaa periä tietullit ulkomaalaisilta

Nyt se sitten toteutuu: vuoden 2019 alusta ulkolaiset ajoneuvot joutuvat maksamaan tietulleja Saksan autobahneilla. Henkilöautomaksu (alle 3500 kg) vaihtelee 2,50 - 25 euron välillä ja tuottaa valtion kassaan vuositasolla noin 524 miljoonaa euroa. Saksan hallitus teki lopullisen päätöksen tänään ja sen vahvistus tehdään pian Saksan parlamentissa.

Liikenneministeri Alexander Dobrindt kertoi tänään, että päätös on linjassa EU-säädösten kanssa.

Lähde (hollanniksi)

Lisätietoa (saksaksi)

P.S. Hollantilaiset, belgialaiset, puolalaiset ja itävaltalaiset ovat jo pitkään olleet vihaisia näistä sitkeistä suunnitelmista. Itävallan liikenneministeri lähetti tänään jo vihaisen nootin Berliiniin, heti päätöksen julkitulon jälkeen.

Olisiko muuten Anne Bernerille pikkuvinkki? Myös näin saadaan "uutta rahaa" tiehankkeisiin.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

9Suosittele

9 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (35 kommenttia)

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Niin Kuusamon valtatielle numero 20 kaikille tietulli ja heti.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Voidaan ennustaa, että tästä seuraa ketjureaktio. Kohta jokainen EU-maa alkaa periä tiemaksuja: "Saavathan tavarat ja ihmiset liikkua vapaasti, eikö?"

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Niinpä, meinasi unohtua: Tästä uutisoi maassamme ensimmäisenä Uusi Suomi.

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Tietulli kaikille Venäjänrekisterissä oleville kuorma-autoille.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Itävaltalaisilla ei luulisi olevan varaa puhua asiasta yhtään mitään. Hehän ostattavat moottoritiemaksun turisteilla:

http://www.asfinag.at

Se on toki hankalampi homma, jos joutuu ostamaan, asennuttamaan ja katsastamaan saksalaisen mustan laatikon ja sitä varten vielä hankkimaan saksalaisen puhelinliittymän ja pankkitilin. Mitenkään muuten kun tuon tiemaksun perimimen ei uusimpien tietojen mukaan onnistu.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Valkovenäjän rajalla meidän suomalaisbussimme joutui jo vuonna 2014 ostamaan tällaiset laatikot:

http://puheenvuoro.uusisuomi.fi/sites/default/file...

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Toissa kesänä tuo Itävallan tiemaksu näytti toimivan hyvin. Meille huomautti onneksi Saksan puoleinen baarimikko, että kannattaa ostaa heti ulkomaalaisille tarkoitettu oikeus ajaa maksullisilla tieosuuksilla, muuten oli sakko suorastaan hirvittävän iso - en enää summaa kyllä muista. Ihan hyvä idea, jos meidän teitä kulutat, niin siitä maksat. Nythän Saksa seuraa perässä.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Noinkohan tuo Saksan tietullimaksu koskien vain ulkomaisia liikenteenharjoittajia tulee voimaan. Kovaa vastustusta näyttäisi tuon kirjoituksessa mainitun linkin mukaan jo nousseen useista jäsenmaista.

"Bei unserer Maut zahlen alle gleich, egal wo sie herkommen. Es ist ein faires System. Beim deutschen Modell werden nur Ausländer zur Kasse gebeten."

Vapaasti suomeksi käännettynä (lyhyt versio=viimeinen lause) "Tällä Saksan mallilla ainoastaan ulkomaalaisia pyydettäisiin maksamaan."

Taitaa olla vastoin EU:n sopimuksia tuollainen epätasa-arvoinen kohtelu, kun samaan aikaan pitää olla vapaa liikkuvuus palveluilla ja tavaroilla jäsenmaihin. Odottaisi silloin myös kulkusääntöjen noudattavan jäsenmaissa samoja periaatteita.

Myös Saksan oppositio on ottanut kielteisen kannan tiemaksuun kaavaillulla tavalla "Saksa tekee CSU tiemaksujen naurunalaisiksi koko Euroopassa".

Käyttäjän jgagarin56 kuva
Juha Kuikka

Hiukan toki askarruttaa moisen ulkomaalaisille kohdistetun tietullin yhteensopivuus EU- ja ennen kaikkea Schengensopimuksen kanssa. Eihän Schengenin sisällä periaatteessa edes ole ulkomaalaisia, kun ei heidän papereitaankaan tarkasteta.

Mutta toisaalta, onhan Suomeenkin kaavailtu pääkaupunkiseudun tulleja muualta maasta tuleville autoille.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Saksan liikenneministeri sanoi tänään, että EU hyväksyy kuvion. Luulisi, että unionin johtajamaa on tehnyt riittävästi taustatyötä.

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Jos autovero on 850 miljoonaa euroa, niin sehän olisi helppoa jakaa kertamaksuksi ja sitten autovero poistuisi kokonaan. Kertamaksuna autovero olisi alle 300 euroa vuodessa ja sillä säästyisi autoverolta. No tätä ei tietysti demarit hyväksy koska isotuloiset ja kalliita autoja ostavat hyötyisivät.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

En oikein ole varma menikö asia noin. Nuo euromäärät julkistettiin 1.12.2016 nimenomaan komission vaatimuksina.Mainitsemasi hintahaarukka taitaa koskea 10pv maksua.Varmaan löytyy hintoja pidemmillekin ajoille.Dobrindt halusi paljon korkeampia maksuja.

Tätähän Dobrindt on ajanut jo 3 vuotta.Saksan pääteillä on jo nyt raskaan liikenteen maksut.Tuntuu vähän oudolta,että aikataulu on mainitsemasi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tiedot ovat peräisin tämän päivän telegraaf-lehdestä, Hollannin suurin.

Käyttäjän vturunen kuva
Ville Turunen

Mutta täsmälleen näinhän Berner ehdotti tehtäväksi. Tullien perimisen tekee EU-lainsäädännössä mahdolliseksi se, että niitä peritään tasapuolisesti myös oman maan kansalaisilta. Ja näin Saksa myös tekee, joskin kompensoi sen leikkaamalla autoveroa, juuri niin kuin Berner ehdotti. Ja Saksan moottoritiet vieläpä siirtyvät valtionyhtiön haltuun. Motiivina Saksassa ainakin osin on halu välttää hallinnollisia ongelmia, kun liittovaltion ja osavaltioiden vastuiden määrittäminen on välillä vähän haastavaa.

Eli eiköhän oppia ole juurikin haettu Saksasta. Itse asiassa myös Itävaltalaisten järjestelmä on hyvin samanlainen, liittovaltion tieverkon yhtiöittämistä myöten. Olennainen ero Bernerin malliin on oikeastaan vain siinä, että Berner esitti koko valtion tieverkon yhtiöittämistä ja tekemistä maksulliseksi sekä mahdollisuutta maksaa myös kilometripohjaista maksua. Saksassa ja Itävallassa kuitenkin vain päätiet ovat maksullisia.

Juuso Hämäläinen

Mitään oppia ei ole haettu mistään. Eikä valtion tieverkon siirto yhtiöön ratkaise mitään.

Saksasta voidaan hakea oppia miten tiet rakennetaan kunnolla ja autoilla ajetaan reippaasti teitä tukkimatta. Lisäksi liikenteen valvontaan löytyy hyvä malli. Vähemmän valvontaa, pienemmät sakot, suuremmat ajonopeudet sekä kovemmat rangaistukset toistuvista rikkeistä. Sakon sijaan ajokieltoon.

Huomautan, että Saksassa tavallisella maantiellä kun posottaa 80km/h alueella tutkaan 120km/h niin sakko on tuloista riippumatta 120€. Mitään ajokieltoa ei tästä pienestä ylityksestä seuraa. Mutta jos töppöilet jatkuvasti niin kortti lähtee ja lopulta menet uudelleen autokouluun.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Sakko myös kasvaa tuntuvasti joka kerrasta.

Käyttäjän Lauri-PekkaAlanko kuva
Lauri-Pekka Alanko

Aletaan sitten myös ottamaan vastapalveluksena ylilentomaksuja saksalaisilta lentokoneilta.

Juuso Hämäläinen

Tietullit ovat olleet vuosikymmeniä Italiassa, Ranskassa, Itävallassa ja Sveitsissä. Lisäksi peritään silta- ja tunnelimaksuja. Fiksuin on pitkäaikainen ajolupa. Ei tarvitse koko ajan kaivella kolikoita taskuistaan ja jonottaa tietulleissa.

Olen asunut vuosia Baijerissa. Vuosittain olen ottanut autoon Itävallan ja Sveitsin vuositarrat. Siellä tulee käytyä joka kuukausi kuitenkin. Kuten Italiassa. Aika tulla maksut myös Saksaan. Tiet niin hienot.

Suomessa tulisi valtion ja kuntien maksaa jokaiselle autonomistajalle muutama sata euroa kuussa korvauksia tiestön surkeasta kunnosta, edellisen aiheuttamista vaurioista autolle ja järjettömistä nopeusrajoituksista.

Huomautan, ettei tämä nyt ole mikään vinkki kenellekään. Autoilijalle on sama miten maksaa tarpeeksi. Veroina tai muuten. Kyllä polttonesteen verotus on paras tapa kerätä valtiolle rahat. Sähköautojen tullessa maksetaan ajettujen kilometrien mukaan. Yksinkertaista ja kaunista ilman Bernerin pöljiä ehdotuksia, GPS-seurantaa ja yhtiöitä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tämä toteutuu siis valtakunnallisesti (eikä silta- tai tiekohtaisesti) ja kyseessä on melkoinen uutispommi. Kyseiset maksut (2,5-25 euroa) ovat henkilöautojen taksat eli auf deutsch: PKW.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Halvimmassa E6 versiossa 2.5/10pv.Jos ostat uuden joka 10 päivä tekee 80e vuodessa.Olisikohan maksu kerralla koko vuodeksi 50e.Ei paljoa Berneriä lämmitä.Tosin E3 Diesel voisi olla jopa 500e vuodessa.Saksan korjausvelka on muuten yli 60mrd.Se ei titulleilla korjaudu.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #24

Eipä, mutta pienistä summista se isokin summa syntyy..

Juuso Hämäläinen

Mitään laatikoita ja seurantalaitteita ei tarvita autoihin. Mustä tuo ajatus on peräisin?

Itävallassa on moottoriteillä maahan tullessa ja kontrollipisteissä kamerat lukemassa autojen tuulilaseissa olevat tarrat. Jos tarraa ei ole niin tulee 300€ sakko kotiosoitteeseen kaikkialla Euroopassa.

Hyvä systeemi kerätä rahat ulkomaalaisilta.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Sama systeemi on siis myös Valkovenäjällä (kuva viestissä 5). Moderni maa...

Juuso Hämäläinen

Valtakunnallisia ne maksut ovat muuallakin. Et ole ilmeisesti kotikylän ulkopuolella ajellut.

Kyse ei mistään uutispommista. Vuositolkulla on tiemaksua kaavailtu. Ja se toteutuu lopultakin. Summa on ihan mitätön. Saksan läpi ajaa mieletön määrä ulkomaisia autoja. Tiemaksu on enemmän kuin perusteltu. Vapaan liikkuvuuden kanssa ei tällä mitään tekemistä. Vaan vapaamatkustajien saattamisella kassalle. Lopultakin.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Olen kyllä hyvin kansainvälinen mies ja (mikäli kiinnostaa) löydät täältäkin lukuisia matkablogejani. Haen Keski-Euroopasta säännöllisesti autoja, purjeveneitä jne. Puhutaan aiheesta eikä ad hominem, jooko? Sinäkin pystyt siihen. Hollannissa juuri tämä on parhaillaan kova uutinen ja pian sitä ihmetellään täälläkin, mutta (kuten niin usein): viiveellä.

P.S. Olen isän puolelta hollantilainen ja luen/käyn säännöllisesti.

Juuso Hämäläinen

Niin viittasit, että kyse muustakin kuin siltamaksuista. No niinhän kirjoitin. Saksan tiemaksut eivät olleet minkäänasteinen yllätys. Niistä on kirjoitettu koko ajan Saksassa ja muualla. Olen pitkään asunut Saksassa eikä ole jäänyt huomaamatta, vaikken blogejasi olekaan lukenut.

Kaikki kielitaitoiset ihmiset myös Suomessa lukevat muun maailman lehtiä. Usein enemmän kuin maan oma väki, olen huomannut.

Mitä tulee tiemaksuun, se on juuri oikea liike Saksalta. Maksu on lisäksi turistille aivan mitätön. Kuten muuallakin Euroopassa. Jopa Italian moottoritiemaksut ovat pienet vaikka korkeammat kuin muualla. Käyn 10-15 kertaa vuodessa Italiassa. Toskanassa ja järvillä. Eivät ole maksut esteenä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Siitä on pitkään puhuttu ja nyt se sitten toteutuu. Juuri se oli niin uutisen kuin blogin ydinviesti. Oletan, että luet saksaa: lue aloituksen "lisätietoa". Siinä on kaikki, auf deutsch.

Monet naapurimaat luottivat/toivoivat pitkään, ettei EU sitä hyväksy. Saksan liikenneministeri kertoi tänään siis toista.

Käyttäjän mukitalo kuva
Veikko Mäkitalo

Viikko Ruotsissa Hiacella 80-luvulla, Tylösandissa ja piipahdus Köpiksessä.
Rannassa mittarilukema ja palatessa Suomeen,taas lukema ja olisiko se ollut 1kr/ mil DIESELVERO voi....

Juuso Hämäläinen

Olen ikävä kyllä joutunut useammankin kielen opiskelemaan. Tietullit eivät ole EUn hyväksyntää kaivanneet. Ja kuten tuli jo mainittua, on oikeus ja kohtuus, että Saksa saa veloittaa teidensä käytöstä myös ulkomaisia autoja. Kuten tiedät, niitä on valtavasti Saksan teillä yötäpäivää. Saksa on kaikille läpiajomaa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Olen samaa mieltä, että Saksan päätös on ok ja minusta ainakin rekat saisivat vastaavasti maksaa itärajallamme ja myös toisinpäin...

Sinä saat vuorostasi olla samaa mieltä siitä, että Saksan naapurimaat eivät ollenkaan yhdy siihen käsitykseen. Juuri siitä näyttää nimittäin olevan kyse, tällä hetkellä ja tänään!

Tervetuloa uuteen Eurooppaan, jossa maksat jokaisen "schengen-rajan" ylityksestä....! Tavarat ja ihmiset liikkuvat vapaasti EU:n uljaassa federaatiossa.

Hei, ihan oikeasti: joko lopetetaan tämä EU-pelleily?

(joko luit lisätietoa auf deutsch?)

Reijo Tossavainen

Olin eduskunnan edellisen liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen. Ehdottelin ulkomaalaisille rekoille tiemaksuja. Tyrmättiin, koska kuulemma EU ei sitä hyväksy.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tästä blogista huomasit, ettei näin ole (on muuten Suomessa vakiintunut mantra: "EU ei hyväksy!" tai "perustuslakivastainen!"). Siihen vaan pitänee tottua...

Käyttäjän 1203pl kuva
Pekka Lukkala

Samalla jätit kertomattaa sen, että sama maksu kerätättäisiin myös saksalaisilta, mutta hyvitettisiin heille muissa autoiluun kohdistuvissa veroissa.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Pekka on oikeassa. Itse asiassa juuri siitä seikasta ollaan Saksan naapurimaissa eniten vihaisia. Mutten varsinaisesti jättänyt kertomatta, koska jo blogin otsikko oli: "Saksa alkaa periä tietullit ulkomaalaisilta".

Olisi todella pitänyt vielä kertoa, että saksalaiset autoilijat saavat nuo samat tullit takaisin, palautuksina.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Iltalehti uutisoi eilisiltana asiallisesti ja tarkasti:

http://www.iltalehti.fi/ulkomaat/20170125220005995...

Alaotsikko: Naapurimaat vastustavat Saksan moottoriteiden muuttumista maksullisiksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset