Elämä jatkuu

Puolustustahto ja riippumattomuus

  • Sodankylä, 11.2.2017
    Sodankylä, 11.2.2017
  • Sodankylä, 11.2.2017
    Sodankylä, 11.2.2017
  • Sodankylä, 11.2.2017
    Sodankylä, 11.2.2017
  • Ja lopuksi kaikille sukulaisille kuumaa hernerokkaa
    Ja lopuksi kaikille sukulaisille kuumaa hernerokkaa

Lauantaina seurasimme Sodankylässä Jääkäriprikaatin Lapin jääkäripataljoonan juhlallisen valapäivän tapahtumat, koska nuori sukulaismies kuuluu tämän alkuvuoden saapumiserään (1/17). Oheiset kuvat kertonevat tilaisuudesta hieman lisää.

Nuorten sotilasvala herätti ajatuksia ja päätin kirjoittaa blogin, koska US-blogistanin viimeaikaiset kannanotot ovat olleet turhan synkkiä verrattuna todellisuuteen ("Venäjä valloittasi Suomen kahdessa päivässä ja se olisi siinä sitten", "Suomen sota-ajan huoltovarmuus retuperällä" jne). Tuntuu siltä, että etenkin nato-kannattajille tietty päähänpinttymä tuottaa turhan paljon tuskaa ja levy jääkin toistuvasti päällä. Itse edustan jo kauan Keijo Korhosen näkemystä, että tässä pysyvässä geopoliittisessa tilanteessamme "riippumattomuus, yhdistettynä lujaan puolustustahtoon, on paras turvamme". Kyse on hintalapusta: tänne ei yksinkertaisesti kannata tulla (kenraali Gustav Hägglund sanoi saman, taannoin aamutelevisiossa, mutta hieman eri sanoin). Järkevinta lieneekin tällainen asenne: ollaan kavereita ja tehdään kauppaa, mutta annetaan turpaan kun on tarvista. Kyllä, kaverikin sen ymmärtää.

Veikkaan, että puolustustahto on pysynyt edelleen hyvin korkealla suomalaisten keskuudessa (vaikka reserviläisten joukoissa tapahtui pientä laskua), mutta tuon riippumattomuuden kanssa ollaan menetelty hieman huolimattomasti (vrt.isäntämaasopimus). Yhteistyö Ruotsin kanssa on sen sijaan älykästä ja tarpeen; erityisesti Ruotsin kannalta. Kuten huomattiin tuoreista gallupeista, naton kannatus on laskenut voimakkaasti sen jälkeen kun sen uusi ylipäällikkö (kiinteistömoguli) rupesi suoltamaan omia lausuntojaan.

Joo, Ari: Saattaa olla, että Suomi valloitetaan kahdessa päivässä, mutta se tuskin jäänee siihen. Sen jälkeen kun varsinainen sissisota alkaa, valloittajilla on kaikkea muuta kuin hauskaa (kuten ei meilläkään).

Joo, Pasi: Voi olla, että sota-ajan huoltovarmuus yskii, mutta niinhän se aina tekee poikkeusoloissa. Uskon puolustusvoimien vakuutteluun, että aseita ja panoksia on kyllä riittävästi maassamme. Ehkä niiden alueelliset jakopisteet kannattaisi hajota entistä laajemmin. Olet oikeassa, että valtakunnalliset ruokavarmuusvarastot ovat riittämättömät ja niihin kannattaisi jokaisen suomalaisen muutenkin kiinnittää huomiota. Vuonna 2011 kirjoitin siitä näin: Joko sinulla on kotivara?

"Vanhan vallan" aikana Suomessa oli paljon enemmän varmuusvarastoja, mutta EU:n myötä niitä on tyhjennetty ja isoja viljasiiloja on jopa purettu "turhina". Siinä olisi korjauksen paikkaa sekä yhteistä pohtimista meille kaikille. 

Kun katselin ja kuuntelin Sodankylän uuden saapumiserän nuorten miesten ja naisten meininkiä, niin tuntuu siltä, että puolustustahto on edelleen olemassa ja ehkä jopa voimistunut viime aikoina.

P.S. Mitä parjattuun huoltovarmuuteen tulee, niin paljon kun luomutuotantoa haukutaankin voin kertoa entisenä neuvonta-agronomina, että puolustusvoimat ovat olleet kiinnostuneita siitä, miten maatilojen todellinen omavaraisuus turvataan kriisitilanteissa (jolloin paljon energiaa vaativien väkilannoitteiden saanti romahtaisi). Akateemikko A.I.Virtanen kehitti siihen aikoinaan "typpikotovaraisen viljelymenetelmän", johon kotimainen luomukarjatuotanto perustuu. Ohessa esimerkki 250 lypsylehmän maitotilasta, joka kohta jo 30 vuotta tulee toimeen ilman väkilannoitteita. Tuollainen tila pärjää myös kriisiaikana kunhan edes on jotain löpöä tallessa. Onneksi tällainenkin ammattitaito on maassamme olemassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (24 kommenttia)

Käyttäjän pekuchka kuva
Pekka Karttunen

Joku päivä sitten näin kartan Euroopasta, jossa ilmoitettiin maittain, kuinka moni olisi valmis sotimaan maansa puolesta. Suomi voitti 78℅. Se on mulla kännykässä, mutten osaa liittää sitä tähän kommenttiin. Se oli kyllä mielenkiintoinen, todella isoja eroja maittain. Itäpuolella oli aika pienet prosentit.

Käyttäjän zzz333 kuva
kaija kelhu

Näin uskon vakaasti minäkin, että suomalaisten puolustahto on vahva ja ehkä vain jopa voimistunut viime aikoina.

Venäjän hyökkäys kävisi varmasti nopeasti ja tehokkaasti , mutta "vainolainen" saisi vastaansa jatkossa sellaisen kiusan, ettei sillä taitaisi olla siitä aavistustakaan, kuinka ärhäkkää se olisi. - Tai ehkä olisikin? Ainakin kannattaisi ottaa se tosissaan.

Uskon suomalaisiin, niin rohkeuden kuin sitkeydenkin suhteen - meitä jo perinteetkin siihen velvoittavat:)

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Venäjä voi vallata Suomen ja edetä Ruotsin rajoille kahdessa päivässä. Edellytyksenä kuitenkin on, että Venäjän armeija tai mitä valloitusjoukkoja nuo lieneekää, ei kohtaa mitään vastarintaa, vaan voi rauhassa ajella maamme poikki. Ei se niin mene. Kyllä siinä syntyy isoja motteja eri puolille suunniteltua reittiä. Se olisi Raatteentien toisinto vain vielä suuremmassa mitassa.

Valloitukseen menisi viikkoja. ja lopulliseen miehitykseen sitäkin enemmän, jos se edes onnistuisi. Se riippuu siitä mitä apua Suomi sillä välin saisi muualta Euroopasta. Ruotsiin ei kuitenkaan kannata nojata. Hyvä, jos Suomen viivytyksen aikana saisivat oman puolustuksensa kuntoon.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Just! "Mies ja kivääri" on ehdottomasti strateginen resurssi, varsinkin kun se kerrotaan luvulla 300 000. Sellaista puolustuksellista voimavaraa ei yksikään hyökkääjä voi jättää huomiotta.

Suoritin varusmiespalveluksen 80-luvun alussa, ja silloin oli inttikavereiden kesken jonkinlaista "muotia" vähätellä meikäläistä armeijaa suhteessa supervaltojen mahtaviin ydinasearsenaaleihin. No, eipä ole kuitenkaan näkynyt vihollisia ydinpommeineen isänmaan yllä.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Puolustustahto ja puolustuskyky ovat eri asioita.

Tahto itsessään ei luo kykyä, vaan tahdon lisäksi on oltava myös muita elementtejä, jotta tahto muuttuu kyvyksi.

Jos tahdot mustan vyön karatekaksi, niin sinun on tehtävä vuosikausia töitä, jotta saavutat tavoitteesi. Mutta jos et tee mitään, niin jäät pelkän tahdon varaan. Kykyä et ole saavuttanut.

Sama juttu on puolustuskyvyn kanssa.

Tahtoa voi riittää vaikka kuinka paljon, mutta vuosikymmenten laiminlyöntien seurauksena kyky puolustautua on hiljalleen heikentynyt.

Reserviläisiä ei ole käytännössä koulutettu tarpeeksi, kalustoa on päästetty vanhenemaan eikä puolustuksen kannalta merkittäviä asejärjestelmiä ole likimainkaan riittävää määrää. Reservin kokoamista ei ole kokeiltu kertaakaan todellisuudessa sitten vuoden 1941.

Hankintojen painopisteet ovat olleet jo kauan väärät. Tiettyjä, strategisesti tärkeitä osa-alueita on laiminlyöty, jotta kalliit investoinnit mm. Hornetien aseistukseen, helikoptereihin ja ilmatyynyaluksiin on saatu maksettua.

Näistä em. asioista on kirjoitettu mm. Mika Vuolteen kirjoittamassa kirjassa Haavelasku sekä Pentti Sainion kirjoittamassa kirjassa Armeijan hukatut miljardit. Tomas Riesin kirjoittama Luja Tahto alkaa olla enempi menneen talven lumia.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juha-Pekka kirjoitti: "Hankintojen painopisteet ovat olleet jo kauan väärät. Tiettyjä, strategisesti tärkeitä osa-alueita on laiminlyöty, jotta kalliit investoinnit mm. Hornetien aseistukseen, helikoptereihin ja ilmatyynyaluksiin on saatu maksettua".

Tästä on helppo olla samaa mieltä. Etenkin NH90-"helikopterit" ovat olleet hukkainvestointi pahimmasta päästä. Tulevien hävittäjien sijasta varsinaisen sissisodan tarvikkeet (stingerit ym) lienevät paljon järkevimpiä hankintoja...

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-200000082098...

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/171106-nh-9...

Käyttäjän vilenin kuva
Aimo Remes

Leipäviljavarastot kannattais hajauttaa maanviljelijöiden siiloihin korvausta vastaan maan eripuolille, niin varmuusvarastointi tulisi kuntoon turvallisesti.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #6

Se lienee poliitikoille liian fiksu idea toteuttavaksi...

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Jos me emme ole riittävän nöyriä, Venäjä miehittää Suomen aamuyön tunteina. Täällä on siihen valmiina riittävästi sotavoimaa, kaksoiskansalaisia, Venäjän kansalaisia, bekmanneja, vakoilijoita ja spesnazeja.

Tällaisen todellisen salamaiskun torjunta on elintärkeää. Minulla on siihen mielestäni hyvä ehdotus:

Vähänkin kynnelle kykeneville eläkeläisille pitäisi jakaa makarovit tai vastaavat joita kantaisimme mukana. Meikäläisethän luuhaavat ostareilla jo aikaisin aamulla. Kun me näkisimme pienen vihreän miehen niin ampuisimme heti kyselemättä. Ampuisimme kaikki aseistautuneet. Hyvässä lykyssä olisimme tuhonneet satoja hyökkääjiä parissa tunnissa. Varuskunnat ehtisivät heräillä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Se olisi vähän kuten Sveitsin malli (kansanarmeija); toisaalta, meillähän on jo varsin laaja metsästäjien verkosto ympäri maata.

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Ei Sveitsissä enää jaeta aseita reserviläisille kotiin; liian vaarallista.

Käyttäjän JouniHalonen kuva
Jouni Halonen Vastaus kommenttiin #15

Milloinkas tämä on muuttunut?

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Suomessa olevat venäläiset joukot ottaisivat aamuyön tunteina asutuskeskukset haltuunsa. Ei siihen metsästäjät ehtisi, ei armeijakaan. Aikaa olisi vain pari tuntia kärjen torjuntaan. Pian alkaisi tulla lisäjoukkoja joka suunnalta. Vain eläkeukot olisivat heti paikalla torjumassa.
Aamupäivän uutisista sinäkin Ilmari vasta kuulisit että Suomi on valloitettu ja haluaa liittyä Federaatioon. Minä olisi kenties jo silloin sankarivainaja!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Leo, sakemanni sanoisi siihen: "Die Gedanken sind frei". Hyvä kun aiheesta keskustellaan. Tuo huoltovarmuus elintarvikkeiden suhteen on muuten vakavampi kysymys...terveisin, agronomi

P.S. Olen juuri lähdössä siihen "pelottavaan" itään, Kostamukseen. Heips!

Käyttäjän hannumononen kuva
Hannu Mononen

Keskusteltaessa Venäjän asevoimien kehittämisestä ja toimintatavoista kannattaa tutustua tähän katsaukseen:

http://www.doria.fi/bitstream/handle/10024/124407/...

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Suomelta osalta puolueettomuus ja riippumattomuus tarkoittanevat melko pitkälle Venäjän karhun kainalossa oloa. Eli käytännössä Suomen vähittäistä venäläistämistä ja Venäjän Federaatioon sulauttamista. Tästähän on pitkässä juoksussa kysymys.

Käyttäjän kosonenjuhapekka kuva
Juha-Pekka Kosonen

Kun nyt selvittäisiin edes islamisaation ensimmäisestä vaiheesta ensin. Hoidetaan Venäjän karhu sen jälkeen.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Tsetsenia on Venäjällä. Venäjän karhullakin on ongelmansa islamin kanssa.

Käyttäjän veksi kuva
veikko kärkkäinen

Pojanpoikani on parhaillaan Karjalan Prikaatin varusmiehenä, RUK takanapäin.
Väkisinkin olen seurannut mielenkiinnolla nykyistä varusmiespolvea. Kyllä siellä on maanpuolustushenki edelleen hyvin tallella, onneksi meille kaikille.
Ei tämän maan valloitus tule olemaan mikään läpihuutojuttu. Sissisota jatkuisi vuosikausia tuottaen miehittäjälle katkeria tappioita.

Juuso Hämäläinen

Unohda se sissisota. Se kostettaisiin siviileille armotta.

Käyttäjän PerttiRampanen kuva
Pertti Rampanen

Paljon ajateltavaa Ilmari; toivottavasti myös monille maamme muutaman tunnin tai kahden päivän valtausnopeudesta kommentoineille. (Puoli tuntia lienee ennätys!?)

Tuo oli hyvä heitto: ollaan kavereita (riippuuko hyvä kaveruus aina meistä?) ja tehdään kauppaa naapurin kanssa, mutta tarvittaessa annetaan turpaan. Siitä on vaan pidettävä huoli, että mahdolliseen "turpaanvetoon" on riittävästi kättä pidempääkin. Että omalle tontillemme luvatta pyrkijä tietää, ettei selviä aivan pienillä mustelmilla.

Jokin aika sitten kyseltiin varusmiesten suhtautumisesta armeijassaoloonsa, ja toiminta nähtiin lähes poikkeuksetta asiallisena ja järkevänä. Tämä lisäyksenä maanpuolustushenkeen.

Jo aiemmin esiin nostamani Wolf H. Halsti toteaa kirjassaan, että hyvä maanpuolustushenki vastaa yhtä kolmasosaa taistelukyvystä. Ja sitä vielä lisää varmasti aiheeton maahantunkeutuminen.

Olen ymmärtänyt, että eipä taida Venäjällä nuorilla tuo maanpuolustushenki olla kovin korkealla, siksi paljon koitetaan vältellä armeijaan menoa.
Eikä ihme, siellä on palveluksessa alokkaan henki suorastaan vaarassa.

Juuso Hämäläinen

Suojeluskuntahenki elää. Ei haittaa. Mutta ei pidä leikkiä sodankäyntimalleilla, jotka eivät tule onnistumaan. Sissisota ei ole mikään vaihtoehto meille kuten moni luulee.

Nykysodassa idästä tuleva vihollinen ei muodostaisi enää perinteistä hyökkäysrintamaa. Sotaa käytäisiin hajautetusti asutuksen keskellä ja sissitoiminta kostettaisiin siviileille. Eli malli on epäkelpo ja mahdoton.

Kaikissa viime sodissa suurvallat ovat poikkeuksetta kostaneet vastustajansa sissitoiminnan siviileille. Näin ovat tehneet Venäjä, Englanti, Ranska, Saksa, Japani, Kiina ja USA. Ja tulevat edelleen näin toimimaan

Käyttäjän LeoMirala kuva
Leo Mirala

Eli minun ehdotukseni on ainoa mahdollisuus: eläkeukot aamuisin ampuvat heti kaikki aseistautuneet Venäjän sotilaat jotka ovat kaupungin vuokra-asunnoista lähteneet valloittamaan Suomea. Sen voi viedä niin pitkälle automatiikalla että kun venäläiset lähtevät vuokra-asunnoistaan epnormaalina aikana, reservivanhukset saavat samassa ja naapuritaloissa hälytyksen. Hyökkäys tyrehtyy jo lähtöportaille! Ruumiit viedään samantien kylämäkellariin muutamaksi päiväksi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset