Soittavan asiakkaan riesa
Hollannista kantautuu sinänsä riemastuttava ja ymmärrettävä "kehitys": huoltoaseman henkilökunta sai tarpeekseen tiskin soittavista asiakkaista (tiedättehän: älypuhelin kiilattuna puhuvan pään ja olkapään välissä samalla kun yritetään maksaa kortilla, ilman minkälaista katsekontaktia). Hartholt-huoltoaseman tiskillä lukee nykyisin "In verband met uw privacy helpen wij u niet tijdens uw telefoongesprek. Wij helpen u graag verder na uw telefoongesprek" (Teidän oman yksityissuojanne vuoksi emme palvele Teitä puhelinkeskustelunne aikana. Mielellämme jatkamme palvelua puhelinkeskustelunne jälkeen).
Työntekijä Jorien Wigink toteaa: "Oli korkea aika. Asiakas on kuningas, tiedän sen hyvinkin. Sillä tavoin haluaisinkin lähestyä heitä. Mutta voisivatko he kohdella meitä myös kunnioituksella?"
Yhden huoltoaseman esimerkki on nyt levinnyt myös muualle. Olisiko opiksi myös tänne Suomeen?
LÄHDE:
https://www.telegraaf.nl/nieuws/805665/tankstation-helemaal-klaar-met-be…
P.S. Tasapuolisuuden vuoksi pitää todeta, että asiakkaan näkökulmasta lähes yhtä ikävä kokemus on se, kun soittava asiakas yhtäkkiä ja noin vain "ohittaa" tiskillä olevan asiakkaan. Erityisesti rakkaan kotomaamme autovaraosa-/rautakauppa syyllistyy tähän, omien kokemuksieni mukaan. Pari kertaa olen yksinkertaisesti jättänyt kaupanteon siihen.
Hollannin esimerkki on mielestäni hyvä, kun siitä vain pidetään kiinni. Olisikohan liian vaikeaa järjestää huoltoasemille ja esimerkiksi kauppoihin erillinen rajattu soittoalue, jossa asiakkaat voisivat puhella rauhassa muita häiritsemättä.
Ilmoita asiaton viesti
Huoltoaseman väki on sikäli vahvassa asemassa, että asiakas on tavallaan ”velkasuhteessa”: mies/nainen on kiireessä tankannut ja nyt olisi maksun aikaa…
Ilmoita asiaton viesti
Oli aika mikä tahansa, ei puhelimeen puhuminen samanaikaisesti, kun laskua maksaa, kuulu hyvään käytökseen, ei myöskään omien asioiden kailottaminen puhelimeen niin, että kaikki lähellä olevat sen kuulevat.
Ilmoita asiaton viesti
Näin on, mutta valitettavasti nykyään aivan yleistä. Kun on olemassa (jonkinlainen) netiketti, niin aivan yhtä tarpeellinen olisi kännyketti…
Ilmoita asiaton viesti
Tuo toinen puhelimen käyttötapa on ärsyttänyt minua. Kesken palvelun pankkitiskilläkin on virkailija alkanut puhua puhelimeen.
Ilmoita asiaton viesti
Tiskin molemmin puolin olisi oppimista.
Ilmoita asiaton viesti
Tuon voi estää soittamalla itse asiakaspalvelijalle vuoroaan ennen ja soittamalla saa palvelusta suomalaisittain sopivan henkilötöntä (Hämiö)
Ilmoita asiaton viesti