*

Elämä jatkuu

Turvallisuuden priorisointi

  • Turvallisuuden priorisointi

Niin Jorma Moll, Kalevi Kämäräinen kuin Aimo Remes kirjoittivat aiheellisen ja surullisen ajankohtaisen blogin Suomen tasoristeysten yhä olemattomasta turvallisuudesta. Kun kyse on "enää" 2500:sta tasoristeyksestä niin tässä, lyhyen mutta riittävän tehokkaan haun perusteella (level crossing safety/railroadcrossing safety ym), toteuttamiskelpoinen ratkaisu, joka toimii myös siellä missä ei ole sähköä (linkkikuvina):

Periaatekuva A

Periaatekuva B

Ei muuta kuin Suomen liikenneministeriön laatima tarjouspyyntö välittömästi kansainväliseen jakeluun (A: veturien/junien lukumäärä ja B: 2500 kpl). Mieluiten nopeutetulla aikataululla (toteutus vuoden 2018 loppuun mennessä) ja tinkaamalla vaikkapa yhden tulevan hävittäjän pois. Saattaa hyvinkin olla, että loppusumma jää varsin kohtuulliseksi jos ja kun kiinalaiset voittavat tämänkin tarjouskilvan vaikka tietysti toivon, että "tekoälyn mallimaamme" voittaisi. Rahakaan ei saisi olla enää esteenä kun on kyse kotimaan sisäisestä turvallisuudesta sekä myös tulevista ihmishengistä, eihän?

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

11Suosittele

11 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän joukorep kuva
Jouko Repo

Hyvä ja toteuttamiskelpoinen ajatus. Noiden vartioimattomien tasoristeysten tarpeellisuus olisi myös syytä tutkia. Voisiko joissain tapauksissa sen vaarallisen risteyksen poistaa ja tien viedä lähimmän vartioidun risteyksen kautta.

Vartioimattoman tasoristeyksen vaarat ovat olleet viranomaisten tiedossa jo kymmeniä vuosia. Paljonko näitä onnettomuuksia sitten sattuu edelleen ja miksi onnettomuuksien määrä ei vaan vähene ? Onko kyseessä jatkuva välinpitämättömyys ja velttous, vai ihan puhdas osaamattomuus ministeritasoa myöten. Keinoja onnettomuuksien välttämiseksi kyllä on, kuten on jo saatu tältäkin palstalta lukea. Rahaakin hallituksella on. Rahaa löytyy ohi budjetin, vaikkapa tuhansien turhien kulkjoiden elättämiseen.

https://www.liikennevirasto.fi/tilastot/ratatilast...

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Mikään tekninen järjestelmähän ei ole 100% varma. A vaatii sekä sähkön että toimivan tietoliikenteen. Kahdentaminen tietenkin auttaa pitkälle todennäköisyyksien parantamiseen.

A vaihtoehtoa voi parantaa sillä, että junan kannalta järjestelmä vaatii tasoristeysjärjestelmän kuittauksen. Ellei tasoristeys kuittaa risteystä selväksi, junan on automaattisesti aloitettava jarrutus.

(Vuosia sitten toimitimme kiskolla liikkuvan laitteen. Tietenkin toiminta-alueen päissä oli passiiviset turvalaitteet, jotka pystyivät pysäyttämään laitteen maksiminopeudestaankin, jos jarrutus jostain syystä pettäisi.

Kaveri meni sitten huoltokäynnille ja päätti testata jälkeenpäin varaosana toimitetun käytön. Käytön valmistajan tietojen mukaan varaosa oli samanlainen kuin käytössä oleva. Käyttö vaihtoon ja testiin. Kun laitteen olisi pitänyt jarruttaa, se vain kiihdytti ja ajoi täyttä vauhtia päin puskuria. Vaikka käyttö oli 'samanlainen' kuin alkuperäinen käyttö, sen ohjelmaominaisuuksia ja parametroitavuutta oli parannettu. Parametreja oli lisätty, joten käytönohjaus ei enää käsittänytkään laiteohjauksen antamaa jarrutusohjetta jarrutusohjeena vaan kiihdytysohjeena.

Onneksi laiteohjauksen korjaaminen toimimaan myös uudella parametrikonfiguraatiolla toimi edelleen myös vanhemman version parametrirakenteella. Passiiviset turvalaitteet pysäyttivät laitteen edelleen ilman laitteen mekaanisia vaurioita. Vain turvajärjestelyt piti virittää takaisin kuntoon. Muita vaurioita ei tullut, ellei sitten lasketa pientä säikähdystä lähiympäristössä.

Normioloissa laite hidasti, vaikka radalla oli liikkeellä vain kissa... Sitäkin oli jossain ensin ihmetelty, miksi laite saattaa yhtäkkiä siirtyä ryömintämoodiin keskellä yötä, vaikka radalla ei näy mitään esteitä.)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Näinkin tietysti on, mutta luulen sittenkin ettei A tarvitse tietoliikennettä (vaikka tuossa periaatekuvassa siitä on kuvallista mainintaa). Ihan tavallisesta mutta tehokkaasta/kohdistetusta radiosignaalista voisi olla kyse (vrt autojen kauko-ohjattu keskuslukitus).

Enemmän ongelmia voi olla siellä B:n puolella jos/kun aurinkosähköpaneeli ei ole latanut riittävästi, mutta siitä voisi tulla, jonkinlaisena pikakuittauksena, "vikailmoitus" veturin ohjaamoon, jolloin Kalevi Kämäräisen junan pilli otettaisiin aina käyttöön.

Nykytilanne on kerrassaan surkeata ja kyse onkin siitä kuka ottaa vastuun tulevista ihmishengistä?...

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Olet käynytkin blogiani kurkkimassa, mutta siellä on nyt myös taloudellisuusajatteluasi tukevaa turvalaitepohdintaa.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kalevi kirjoitti: "Meillä on jo koekäytössä aurinkoenergialla toimiva huomiovalolaite, jonka hinta on 10.000 euroa eli kymmenesosa perinteisen puolipuomilaitoksen hinnasta"

Niinpä: 2500 x 10 000 = 25 miljoonaa, joka olisi ilmeisen hyvä alku (paljonko upposi taas terrafameen?).

P.S. Hyvät linkit sinun vastauksessasi! ("Solar Powered, Radio Controlled, Online monitored, fully automatic")

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tässä (jatkona Kalevi Kämäräisen antamiin, erinomaisiin linkkeihin) kuva Suomessa kokeilussa olevasta "huomiolaitteesta" (Toijala-Valkeakosken rataosuuden Vedentaantien tasoristeys):

http://akaanseutu.fi/wp-content/uploads/2014/06/25...

Toteutuksen järkevä malli on siis jo olemassa (meilläkin); nyt ei muuta kuin kansainvälinen tarjouspyyntö ja varsinainen toteutus; pikaisesti!

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Ilmari

Ihan vaan yleisesti.

Meillä on LVM vuosittainen budjetti noin 3,6 miljardia euroa josta noin 1-1,3 miljardia vuosittain käytetään liikenne infra rakentamisiin suhteella 45 % maanteille ja 53% raideliikenteelle ja noin 3% vesiliikenteeseen.

Eli on selkeästi vain priorisointi kysymys mihin rahaa laitetaan. Ei siinä etteikö sitä olisi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #14

Niinpä. Toivonkin, että liikenneministeriö ryhtyy nyt viimeistään puheista tekoihin. Tuo aurinkokennolla toimiva huomiolaite (katso kuva viestissä 6) maksaa nyt noin 10 000 euroa/tasoristeys ja kansainvälisen tarjouskilpailun jälkeen tuskin enää puolet siitä (kiinalaisten tai intialaisten tekemänä).

Käyttäjän heikkituhkanen kuva
Heikki Tuhkanen

Tie tuli 45 asteen kulmassa rataan nähden, kuski ei voinut nähdä takaoikealta tulevaa junaa ees kurkistamalla. Halpa korjaus olis vääntää kaikki tiet 90 asteen kulmaan ja laittamalla STOP-merkki, säästäs varmaan kymmeniä henkiä...

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Juuri niin: "STOP, because trains can´t".

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#7

>Tie tuli 45 asteen kulmassa rataan nähden, kuski ei voinut nähdä takaoikealta tulevaa junaa ees kurkistamalla.....

ooo

Jos noin on, niin eikö luulis, että tienpitäjä ja/tai auton katsastaja on ainakin osavastuussa tapahtuneesta.

(Ei ole tarkoitus niinkään etsiä syyllisiä kuin syytä, jotta voitaisiin välttää vastaavat onnettomuudet.)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Ja kyllä Onnettomuustutkintakeskuksen johtajakin sanoo näin:
"Nurmi ei osaa sanoa, miksi Suomessa ei ole otettu käyttöön raskaiden ja kalliiden puomilaitteistojen rinnalle uutta, halvempaa tekniikkaa ja välineistöä, joka auttaisi tienkäyttäjää varomaan lähestyvää junaa.

- Ei ole nähty tätä tärkeäksi. Kaikki se, mikä nähdään tärkeäksi, toteutetaan, ja siihen löytyy rahat."
http://www.kaleva.fi/uutiset/kotimaa/raaseporin-on...

Priorisoinnista (kummallisesta sellaisesta) todellakin siis on kysymys.

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Jaakko Paasonen

Mistäkö rahat? No,hemmetti sentään etten rumemmin sano,sieltähän se muljahti heti mieleen,että josko niistä yritystuista,joita hallitus jakaa pörssiyhtiöille,lohkeaisi
vaikka 20℅? Vaikuinka?
Tällä MILJARDILLA joka on suomeksikin,1000 000 000 €, ja joka ehkä riittäisi näiden tasoristeysten korjauskuluihin sekä varustamiseen ajanmukaisin laittein? Miten on? Riittääkö?
Tällöin saataisiin..taas,ehkä jotain aikaan/kin.. Eikä se olisi edes pois köyhiltä,ellei orpo sitä sinne jollakin ilveellä saisi kepuloitua.
Joten hallitus on hyvä ja laittaa toimeksi. Asia on tärkeä,eikä siinä ne poliittiset pisteet saa ratkaista,koska kyseon rikkaiden vuorineuvosten firmojen avustaminen,vastaan varusmiesten ym.tienkäyttäjien turvallisuus.

VR voisi pyytää sipilältä tai orvolta suoraan fyrkkaa,ettei taas heti kohta tarvitse valitaa määrärahojen puutetta.
Kyllä rahaa on vaan onko sitä ns. halua ja älyä asioiden hoitoob ja ennalta ähkäisyyn?
Näköjään ei.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Huomiolaite maksaa (ilman kilpailutusta) Kalevi Kämäräisen tiedon mukaan 10 000 euroa/tasoristeys. Tämä tarkoittaa siis 25 miljoonaa...minkä arvoisiksi lasketaan tulevien tasoristeysuhrien henget? Kuka uskaltaa enää ottaa vastuu näistä, väistämättömistä kuolemista?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Nämä tasoristeysonnettomuudet ovat ikäviä joka ikinen kerta. Meillä on vieläkin liikaa vartioimattomia tasoristeyksiä. Junien nopeudet ovat kasvaneet, jolloin reaktioaikaa ei juurikaan jää. Huono näkyvyys kelin, puskien, auringon ja muiden syiden takia aiheuttaa liian suuria riskejä.

Meitä tasoristeysonnettomuudesta, junan kanssa törmänneistä hengissä selvinneitä ei ole kovin montaa. Itselleni onnettomuudesta selviäminenkin ottaa joskus lujille: jokainen tällainen onnettomuusuutinen on vaikea kohdata.

Osanottoni jokaiselle onnettomuudessa omaisensa menettäneelle ja voimia teille, jotka selvisitte tuosta onnettomuudesta. Ja kiitos kaikille viranomaisille, jotka ovat olleet auttamassa. Ja tietysti myös niille, jotka päättävät tehdä tuosta risteyksestä turvallisen.

Voi, kunpa jokaisessa tasoristeyksessä ei ennen korjaustöitä tarvitsisi menettää henkiä!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Tämän uutisen mukaan sitä "priorisointia" ei olisi harjoitettu ainakaan kolmeen vuoteen. Parantamisen varaa siis on.
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/art2410536

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset