Elämä jatkuu

Pitäisikö jo keksiä suomalainen nimitys?

Älypuhelin tarjoaa paljon mahdollisuuksia. Eräs ominaisuus aiheuttaa kuitenkin yhä useammin pahaa kuin hyvää mieltä: nimittäin videointi. Periaate on sinänsä ok; mitä sen mukavampaa kuin hassunhauskan youtuben postitus omasta pikkumaailmasta? Siinä ei ole mitään pahaa.

Sen sijaan silloin kun tapahtuu vakava onnettomuus, verinen isku tai muuta ihmisluonteen pimeään puoleen kuuluvaa, niin silloin herää turhan monen älypuhelimen omistajan raaka uteliaisuus ja hyödyn ajattelu, perinteisen auttamisvaiston sijasta. Ilmeisesti nykyisenä digiaikana meillä ihmispolosilla on yhä enemmän erottavia kuin yhdistäviä tekijöitä...siltä ainakin vahvasti vaikuttaa.

Turun onnettoman puukotuksen yhteydessä monet auttajat huomasivat kauhukseen, että useat "kanssaihmiset" kylmän rauhallisesti kuvasivat uhrien surkean tilan omalla kännykällään. Ehkä jokunen otti jopa selfienkin?

Saksan autobahneilla tapahtuu usein hyvinkin pahoja onnettomuuksia, etenkin sellaisia, joissa rekka ajaa täysillä liikenneruuhkan peräpäähän, jolloin syntyy hyvinkin pahaa jälkeä. Yhä useammin sikäläiset pelastuspartiot ja palomiehet joutuvat huomaamaan, että ohikulkevien autojen ikkunoista videoidaan älypuhelimien avulla, jolloin kotona voidaan ladata nettiin mahdollisimman verisiä ruumiita.....klikkausten toivossa.

Saksassa näille "ihmisille" on annettu jo komea titteli: "Gaffer" (uudissana/alunperin: Schaulustiger, katseluhimoiset). Oheisesta youtube-videosta näkyy, miten palomies ruiskuttaa vettä ohikulkevien gaffereiden autojen sivuikkunoihin estäkseen kuvauksen onnistumista.

Mitä olisi sopiva suomalaisnimitys tälle, meilläkin yhä kasvavalle, ihmisryhmälle? Kunnon haukkumanimi alkaa olla tarpeen kotomaassakin.

Tuore video/9.11.2017: "Mit Wasser gegen Gaffer" (Veden avulla gaffereita vastaan/kesto 2:41 min). Videon lopussa todetaan, että Saksassa onnettomuuden kuvaaminen on rangaistava teko, josta voi saada sakot tai jopa kahden vuoden kakku. Sopiva vihjaus Suomen eduskunnalle? :

https://

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

3Suosittele

3 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ilmiö on sen verran vastenmielinen, että kerran kun sattumalta jouduin 1970-luvulla todistamaan hyvinkin pahaan liikenneonnettomuuteen liittyvää uteliaisuutta, heräsi mielessäni (sarkastisena liikeideana): perävaunulla liikkuva nakkikioski.

Aina kun olisi tapahtunut vakava onnettomuus, ei muuta kun nakkikioski vauhdilla pystyyn onnettomuuspaikalle....ja suurelle ostajayleisölle: "Saisiko olla ketsuppia?".

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#1

Osuin kerran Helsingissä Hakaniemen sillan viereen kun poliisit nostivat hukkunutta vedestä. Väkeä oli paikalla parikymmentä henkeä. Yksi söi läheiseltä kioskilta ostamaansa lihapiirakkaa ...... tuskin tässä muuta voi kuin olla moralisti. Onko väärin sanoa, että näissä tilanteissa mitataan meidän suomalaisten sivistystasoa.

Ole yrittänyt jo vuosikausia tehdä niin, että jos osun onnettomuuspaikalle, jatkan matkaa heti, ellei minua tarvita.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Samat sanat. Jos osuisin ensimmäiseksi autan ilman muuta ja teen hälytyksen (laki jo velvoittaa sellaiseen), mutta jos ammattiapu on jo ehtinyt paikalla jatkan matkaa.

Kysyit: "Onko väärin sanoa, että näissä tilanteissa mitataan meidän suomalaisten sivistystasoa".

Ehkä sillä tavalla väärin, että vastaava ilmiö esiintyy maailmanlaajuisesti. Ihminen on utelias ja liian usein vahingoniloinen otus.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll

#5

Vakavammin puhuen kirkon miehet sanovat että "pyhän" käsite on katoamassa ihmisten keskuudesta.

Kyllä meitä opetettiin 50- luvulla pysähtymään kadun varrella ja paljastamaan pää, jos ruumisauto kulki kadulla. Muistaakseni aikuisten miesten piti asettaa hattu rinnan eteen.

Samaten sotaväessä opetettiin pysähtymään ruumisauton kulkiessa ohi ja tekemään kunniaa. Mitenkähän lienee nykyään?

Käyttäjän JukkaLaulajainen kuva
Jukka Laulajainen

Lihapiirakka oli viaton. Älä vedä sitä tähän mukaan.

Käyttäjän jormamoll kuva
Jorma Moll Vastaus kommenttiin #15

#15

Viestisi jää epäselväksi. Mitähän haluat sanoa?

Käyttäjän pekkaroponen1 kuva
Pekka Roponen

Peeping Tom = pepputomppeli?

Haaskakuvaaja?

Haaskoilija?

Kännykkäkuolaaja?

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

#2

Joku haaskahyeena tai vastaava.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Haaskakuvaaja ja haaskahyeena ovat varsin hyviä, näin surulliseksi aluksi! Ilmiö on inhottava, mutta tarvitsee osuvaa nimitystä.

P.S. Jos nyt ylipäänsä moraalivartioita tarvitaan (ei minusta), niin juuri tässä! Mieluimmin kuitenkin lainsäädäntöä..: myös Suomessa onnettomuuden kuvaaminen olisi rangaistava teko, josta voi saada sakot tai jopa kahden vuoden kakku.

Käyttäjän KimmoKnutars kuva
Kimmo Knutars

Kyyläri? Kipupervo? Kärssäri? Saastasilmä? Kärsänaama?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kipupervo on kyllä vaikuttava ilmaisu.

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Tässä allaolevassa filmileikkeessä ogelmalle annetaan hyvin yleispätevä nimi: perfektionismi. Mutta olen sitä mieltä että oikeammin kyseessä on narsismi.

Ja kyllä, kyllä ne mielestäni kumpikin ovat hyvin suomalaiseen suuhun sopivia termejä. Eri asia sitten, miten syvällinen ymmärrys niihin itse kullakin liittyy.

Elokuvakohtaus, joka tuossa pätkässä rullaa taustalla, on mestariohjaja Jean-Luc Godardin vuonna 1967 valmistuneesta filmistä Week End. Ajatelkaas, miten osuva tulevaisuudenkuvaus siis viidenkymmenen vuoden takaa:

https://www.youtube.com/watch?v=OP70W5tmg1w

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kiinnostava leffapätkä. Itsekeskeisyys tai egotrippaus ovat myös hyviä ilmaisuja tuosta yleisestä empatian puutteesta. Korkeintaan 15-20 ihmistä pidetään suojeltavana lähipiirinä (myös apinapopulaatiossa). Muut ovat jo sitten enemmän tai vähemmän samantekeviä muukalaisia? Ei nyt sentään. Itse kyllä autan välittömästi onnettomuuden sattuessa (mutten kuvaa älypuhelimella; etenkään kun sellaista ei ole eikä tule).

Käyttäjän KuinkaKarlMarxTavataan kuva
Seppo Oikkonen

Nuo erilaiset meille apinoille ominaiset laumakoot, jotka määräävät tiettyjen kognitiivisten ominaisuuksiemme yhteisöllisiä rajoja, eivät ole ihan niin kaavamaisia kuin esimerkiksi niin sanottu Dunbarin luku.

Ihmisen kulttuurievoluutiota voidaan ajatella laadullisesti eri asiana kuin serkkujemme laumoja. Sana kulttuuri voidaan itse asiassa määritellä piirinä jossa tietyt kognitiiviset ominaisuudet luovat yhteisyyttä.

Kuva -- siis todellisuutta esittävä 2-ulotteiselle tasopinnalle lankeava visuaalinen ilmiö -- on hyvä esimerkki kulttuurisista rajoista. Antiikin kreikkalaiset pystyivät muotoilemaan hämmästyttävän realistisia kolmiulotteisia plastisia kuvapatsaita, mutta "esittävän" kuvan piirtäminen tasopinnalle on kognitiivisesti aivan eri asia. Heidän geometriastaan puuttui tilaulottuvuus täysin. Euklidinen geometria on tasogeometriaa.

Jos Marshall McLuhaniin on luottaminen, euklidista geometriaa ei ole syntynyt missään muualla kuin siellä missä äännekirjoitus muodostui kulttuuriseksi perusratkaisuksi. -- Juuri tuollaiset kulttuurin sisäiset kognitiiviset yhteydet muodostavat sen yhteisen inhimillisen ymmärryksen piirin, jossa yhteisyyttä tunnetaan.

Ja tällaiset kulttuurikognitiiviset ominaisuudet ovat kovia tosiasioita jotka määräävät sen kuka voi ymmärtää ketä, tai voivatko eri kulttuurit sopeutua keskenään vain repivätkö ne toistensa kognitiiviset kyvyt riekaleiksi.

Eurooppalaisella uuden ajan aamunkoitossa kyky hahmottaa syvyysperspektiiviä ja ajantaju syntyivät samaan aikaan. Jollain lailla ne ovat samaa kognitiota. Individualismi, joka loi niin sanotun "kartesiolaisen subjektin" ja vastaavasti objektivoi ulkoisen todellisuuden, on eurooppalaisen ihmisen tajunnallinen perusjäsennys ja olemassoalonkokemus.

Ja tämä eurooppalais-länsimainen kulttuurimme on siis se kova kognitiivinen tosiasia, jonka vaikutuksesta kaikki visuaalinen informaatio meille on erityisessä asemassa. Ne ideat ovat ikään kuin omaa kulttuuri- ja ajatushistoriallista tuotettamme. Erityistieteemme -- jotka ovat siis ihan tietyssä kulttuurissa ihan tiettyyn aikaan ihan tietyistä kognitiivisista edellytyksistä emergoitunut ilmiö -- kehittyivät nimenomaan visuaalisen objektivaation varassa. Mikroelektroniikan läpimurtoa välinemaailmassa merkinnyt taskulaskin kehitettiin läntisillä resursseilla, vaikka monet taitavat luulla sitä japanilaiseksi keksinnöksi.

Eurooppalainen uusi aika ja kuvakulttuuri. Mikä sen vastakohdaksi voitaisiin asettaa? -- Ilmeisesti sellainen kulttuuri joka olisi kulttuurisena perusratkaisuna omaksunut jyrkän kuvakiellon ja jossa ei esittäviä kuvia juurikaan esiintyisi, vaan kaikki visuaaliseen tajuntaan kuuluva kehitys olisi alusta alkaen kognitiivisesti amputoitu.

Sellaisia suuria kulttuureitahan maailmassa on. Ihan tietyllä tavalla kykynsä rajoittaneita kulttuureita. Emme kai me mitään sellaistakaan halua?

Ehkä meidän pitäisi ikään kuin periaatteessa vain sietää tätä kulttuurimme mieltymystä objektiivisen todellisuuden vangitsemiseen kuvatallenteeksi? Se on joka tapauksessa osa sitä juuri omalle kulttuurillemme ominaista kykyrakennetta, joka syvällä kulttuurisella tavalla yhdistää meitä eurooppalais-länsimaisia ihmisiä.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel
Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Ilmeisesti raaka kuolema ja tyly kohtalomme ylipäätään on tuollaisen uteliaisuuden alkuperäinen lähde. Siinä mielessä olemme kaikki vissi "gaffereita". Silti korrekti käytös on tässäkin korrekti..

Pohtikaa omalta kohdaltanne: tuntuisiko mukavalta makaa maassa kuoleman kielessä samalla kun utelias "kanssaihminen" kuvaa teitä älypuhelimellään? Siis näin vain vihoviimeisenä havaintonanne tästä kurjasta kyynelten laaksosta...

Sakon paikka, sanoisin. Eduskunta, hoi! Olkoon Saksan laki teillekin mallina.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #14

Ehkä sopiva suomalasilmaisu olisi kuolonkuolaaja?

Käyttäjän JuhoJoensuu kuva
Juho Joensuu

Tuo juttu taitaa olla jokaisen korvien välissä, joten se kuvaa kuvaajia itseään mutta tosiaan myös yleistä ilmapiiriä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen

Onhan meillä jo valmiina näitä nimittelysanoja: fasisti, persu, natsi, populisti, rasisti.

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Taitaa suurin osa formula sirkusen ja rallien katsojista toivoa vakavia onnettomuuksia.
Ainakin rallien pikataipaleilla suosituimpia katsoja paikkoja on ne missä edellisvuosina on tapahtunut ulosajoja.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Palomies Rudi, joka aloituksen videossa ruiskuttaa vettä, saa mahdollisesti syytteen "liikenteen vaarantamisesta" (!?).

Mies ei siitä kuitenkaan hermostu (etenkin kun on saanut valtavasti sivustatukea) ja teki vastenmielisista "gaffereista" laulunkin:

Feuerwehrmann Rudi singt Anti Gaffer Song:

https://www.youtube.com/watch?v=1DF2TL5pggE

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset