Elämä jatkuu

Avoin kirje Nordealle

Tervehdys ahkera nordealainen työntekijä, joka tämän lukee (onneksi palkkasi kuitenkin vielä juoksee),

Täten ilmoitamme, että asiakassuhteemme Nordean kanssa päättyy. Välittäkää terveisinä niin Casperille kuin Nallelle, että perustelumme ovat seuraavat:

  • Nordean kassa- ym.palvelut siirtyivät Kajaaniin, jonne on matkaa 134 km. Olemme mansikkaviljelijöitä, joilla kesällä on käteisvaroja. Aiemmin Nordean paikallispalvelut olivat erinomaiset ja siitä suurkiitos Liisa Heikkiselle (nyt jo eläkkeellä). Ylä-Kainuussa Nordealla on nykyisin nolla työntekijää/toimistoa.
  • Kilpailijanne, jonne siis siirryimme (Ylä-Kainuun Osuuspankki), työllistää peräti 22 henkeä Suomussalmen ja Puolangan alueella. Kyseinen pankki on vakavarainen olematta ailahtelevainen.
  • Hallituksenne puheenjohtaja Björn Wahlroos ilmoitti jo kauan sitten, että tiskiasiakkaat tuovat ainoastaan hiekkaa pankkisaliin.
  • Nordean mobiilisovelluksessanne on runsaasti parantamisen varaa..

Toivotamme kuitenkin menestystä valitulla tiellänne; olkoonkin, että nämäkin asiakkaat äänestivät jaloillaan/aivoillaan.

terveisin,

Ilmari Schepel

Päivi Korja-Schepel

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

14Suosittele

14 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (40 kommenttia)

Käyttäjän ilkkavarsio kuva
Ilkka Varsio

Jos Ylä Kainuun Osuuspankki pysyy kannattavana käteisvaroja kassakaapissa pitämällä ja niitä jakamalla, kannattaa pysyä Osuuspankin jäsenenä. Nordea ei siihen pysty !

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Nordea ei enää pysty kunnolliseen asiakaspalveluun; siinä olet täysin oikeassa.

Käyttäjän jarkkokohtala1 kuva
Jarkko Kohtala

Hämeenlinnan ympäristössä itsenäiset osuuspankit fuusioituivat Etelä-Hämeen Osuuspankiksi. Fuusiota perusteltiin palvelujen säilymisellä. Vuosi tästä, maaseutukonttorit kiinni. Pääkonttori kaupunkiin jäi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Sama temppu yritettiin myös täällä (= koko Kainuun Osuuspankki), mutta niin Suomussalmen kuin Puolangan yksiköt olivat niin vahvoja/viisaita, ettei kuvio mennyt läpi.

P.S. Tuossa lienee kuitenkin se pieni ero, että Nordean konttori häipyy pian varmaan myös Kajaanista, mutta veikkaan, että Etelä-Hämeen Osuuspankin konttori sentään pysyy Hämeenlinnassa (jonne on kohtuullisen lyhyt matka; näin entisen hauholaisen näkökulmasta). Eller hur?

Käyttäjän HarriRautiainen kuva
Harri Rautiainen

Sama ilmoitus kannattaa lähettää myös Nordealle ;)

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Harri, tuo ilmoitus meni siis Nordealle (ks. kirjeen otsikko), mutta samalla vaivalla siitä syntyi myös tarpeellinen blogi.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

Minä vaihdoin jo pari vuotta sitten Osuuspankkiin.

Juha Hämäläinen

Wahlroos ei kaipaa köyhiä saleihinsa se tiedetään. Hän tarjoaa mieluiten sijoituspalveluita ja veronkiertoa veroparatiiseissa. Se on kannattavaa toimintaa.

Kysyin Nordeassa miten saisin veroparatiisien käyttöapua. Eivät sanoneet mitään, vaikka naamakkain kysyin. Vaikeni konttorin esimies itsensä kuoliaaksi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Mutta eikö ole ihanaa, että Nordea on silti "meidän pankkimme", nyt kun tuo pääkonttori siirtyi Suomeen? Kyllä, ruotsalaisia varmaan potuttaa.

Käyttäjän jperttula kuva
Juhani Perttu

Tuo vaikeneminen tarkoitti sitä, että apua saa, jos esität jotain konkreettista mihin apua pitäisi saada.

Juha Hämäläinen

#11. No nämä kyselyt ja keskustelut tapahtuvat muualla kuin tavallisissa konttoreissa. Eikä Suomessa kannata edes asioida tällaisten järjestelyiden osakta.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Onko varsinainen perustelusi siis se, että käteisvarojen tallettaminen Nordeaan edellyttäisi pankkimatkaa 134 kilometrin päähän?

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tärkein perusteluni on siinä, että Ylä-Kainuun Osuuspankki työllistää 22 yläkainuulaista henkilöä, mutta Nordea ei enää yhtäkään...

P.S. Viime kesänä maksoin sähkömiehen remonttityöstä mansikkakäteisellä (isot ja pienet setelit sekä hirveästi kolikoita), koska en saanut enää mansikkatuloni tallennetuksi omalle Nordea-tililleni muuten kuin ajamalla Kajaaniin (2 x 134 km).

Riittävätkö nämä perustelut?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

"Riittävätkö nämä perustelut?"

- Voi veikkonen, kyllähän perustelu riittää, eikä pankinvaihtamista edes tarvitse perustella - ainakaan minulle. Muistanpa itse vaihtaneeni rahalaitosta hyvännäköisten virkailijoiden pankista vielä paremmannäköisten pankkiin, mutta sepä olikin aikaa jolloin konttoreita oli maalaispitäjissäkin useita, ja tiskin takana rivissä mitä ihanimpia toimihenkilöitä.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Ettei muutoksen eturintamaan yltänyttä ex-Merita-Koppi-Syppiä mustattaisi yksipuolisesti, niin Järvenpäässä Danske Bankin (ex-Leonia-Postipankki?) asiakas saa kassapalvelua lähimpänä Narinkatorilta. Myös Lahdessa voi hoitaa tiskiltä pankkiasioiaan, kuulemma.
Sain Danske Bankista edullisen asuntolainan aikoinaan, kiitos siitä. Kun pääsin eroon lainastani, vaihdoin pankkia.
Niin Osuuspankkiinhan minunkin eläke nyt menee. Tosin pelko takapuolessa, että jos nyky-Pohjola-Op-Pop-pankki sittenkin seuraa noiden toisten jäljessä.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Itse aloitin alkuvuodesta vaihtamaan Osuuspankista pois. Soittivat edellisvuonna myyntipuhelu, johon sanoin, etteivät saa enää koskaan soittaa. Soittivat sitten viime keväänä uudestaan, jolloin sanoin saman. Viime joulukuussa soittivat sitten taas. Toivottavasti nyt ymmärtävät, että olin tosissani.

Käyttäjän rjaaskel kuva
Risto Jääskeläinen

Hienosti toimittu, Marko!
Varmaankin kuitenkin tiesit, ettei se puhelinmyyjä tod. näk. ole töissä Osuuspankissa, vaan puhelinmyyntiyhtiössä? Silloin puhelinmyyjälle jätetty viesti ei etene sinne pankkiin asti.

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen

Olen työskennellyt puhelinmyyjänä. Kokemuksesta tiedän ettei mikään viesti saavuta toimeksiantajaa. Robinson-luuria kannattaa kokeilla. Joihinkin firmoihin se tepsii.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos Vastaus kommenttiin #21
    «Kokemuksesta tiedän ettei mikään viesti saavuta toimeksiantajaa.»

Kyllä se viesti saavuttaa toimeksiantajan sitten, kun toimeksiantajaan ottaa yhteyttä. Eräässä tapauksessa puhelinmyyjä suoraan naureskeli, että "Ei niitä tietoja ole mahdollista poistaa. Kuule et sinä voi soittamista estää, kun yhteystietosi kerran siellä ovat. Se nyt vaan on niin." (tms) En tiedä millainen sosiopaatti oli kyseessä, mutta alkoi sitten vinoilemaan asiasta pilkallisesti. Lähetin nauhoituksen keskustelusta sille toimeksiantajalle, en siis puhelinmyyntifirmalle, ja kummasti asia järjestyikin...

Nykyään jokainen puhelinterrorismia harjoittava yritys menee minulla automaattisesti boikottiin. Siis se toimeksiantaja, ne itse puhelinmyyntiyrityksethän ovat jonkinlaisia rikollisjärjestöjä, joita asia ei kiinnosta. Pitäisi vaan jaksaa aina lähetellä niitä boikotti-ilmoituksia niin sillä ehkä olisi vaikutustakin.

    «Robinson-luuria kannattaa kokeilla.»

Puhelinmyyjät usein kieltäytyvät vastaanottamasta soittokieltoa ja kehoittavat käyttämään Robinson-palvelua. Se on suoramarkkinointia koskevan lain vastaista. Palveluun rekisteröityminen nimittäin maksaa puhelinsoiton verran. Sähköisen viestinnän tietosuojalaki sanoo, että "[puhelinmyyntiä] saa harjoittaa, jollei tämä ole sitä nimenomaisesti kieltänyt. Luonnollisen henkilön on voitava helposti ja maksutta kieltää tässä momentissa tarkoitettu suoramarkkinointi."

Lisäksi Robinson-palveluun tehty kielto ei astu voimaan heti, poistuu jossain vaiheessa, eikä koske kaikkia puhelinmyyjiä. Käytännössä nuo varmaan kehoittavatkin käyttämään Robinson-palvelua erityisesti silloin, kun eivät itse noudata sitä mutta kilpailijat noudattavat...

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #26

Kysyin kerran esimieheltäni Robinson-rekisteristä. Pomo kertoi, että uusien asiakkaiden kohdalla numerot ajetaan kyseisen rekisterin lävitse, mutta jos numero on jo aiemmin tallentunut jonkin myyjän rekisteriin, mikään ei auta.

Ainoa keino todella on ottaa yhteyttä suoraan myyvään yritykseen ja katkaista kaikki välit. Joskus vaan voi käydä niin, että asiakas oikeasti tarvitsee myyjän tuotteita.

Käyttäjän magi kuva
Marko Grönroos

Luulen, että kyseessä itse asiassa oli pankin palvelumyyjä.

Yhtä kaikki, kysehän ei ole siitä meneekö viesti pankille perille asti. Pidän pankkia vastuullisena soitosta JA siitä, ettei heidän mandaatillaan toimiva yritys ota soittokieltoa vastaan.

Käyttäjän janikorhonen kuva
Jani Korhonen

Muistelisin, että väite Wahlroosin "hiekkaa lattialle" kommentista olisi myytti. Valitettavasti en nyt löytänyt aiheesta muuta kuin tämän

https://www.hs.fi/sunnuntai/art-2000002892978.html

Hesarin artikkelin, ja se on maksullista sisältöä, joten en pääse tarkistamaan (enkä tämän takia aio Hesaria tilata). Ehkä joku lukija, jolla on lukuoikeudet Hesariin, voisi tuon artikkelin lukaista ja katsoa, tuleeko siinä jotain valaistusta asiaan. Muistelisin kuitenkin tuon tai vastavan artikkelin joskus lukeneeni ja, että siinä olisi sanottu, että ei löytynyt mitään todisteita siitä, että ylipäätään kukaan, saati sitten nimenomaan Wahlroos, olisi noin sanonut.

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Muistelen Voutilaisen sanoneen tämänsuuntaista KOP:n/Meritan aikoihin -90-luvulla.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

IS kirjoituksessa sanotaan KOP:in ex-johtaja Jaakko Lassilan myös käyttäneen samaa ilmaisua. Lienee pankkimiesten yleinen sanonta tarpeellisuudesta asioida itse pankkisalissa.

Käyttäjän sirpaabdallah kuva
Sirpa Abdallah

Tuota väitettä ei ilmeisesti ole todennettu Wahlroosin sanomaksi ainakaan ensimmäiseksi.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001155271.html

Paavo Lipponen on myös ottanut kantaa Wahlrosin sanomiseen Nordean asiakkaana toteamalla, jos Nordea ei vedä lausuntoaan takaisin, en aio kantaa hiekkaa kengissäni pankin konttoreihin.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000001141522.html

Käyttäjän arirusila kuva
Ari Rusila

Eikö sieltä lähempää löytynyt s-markettia? Itse rupesin käyttämään s-pankkia kun pystyin lähimarketissa (50 metriä kotoa) hoitelemaan niin käteisen nostot kuin talletukset aamuin illoin ja viikonloppuisin ja sitten muualla verkkopankki- ym palvelut. K-marketeillakin lienee joku vastaava palvelu mutta siitä minulla ei ole kokemuksia.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Mutta minne kannat pikkusetelit ja kolikot kun haluat ne omalle pankkitilille? Mansikkamyynnissä niitä vaan tahtoo tulla..

Käyttäjän sarilait kuva
Sari Laitinen Vastaus kommenttiin #25

Ainakaan henkilöasiakkaan ei juurikaan kannata kolikoita säästellä. Kaukana on ne kultapossu-ajat. Yrityksistä en tiedä.

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #25

Keisari Aarnio-kirjan mukaan Jari Aarnio puolestaan osti vuosien mittaan useampia autojakin käteisellä rahalla.

P.S. Toisaalta hän nimenomaan ei halunnut tallettaa saamaansa käteistä rahaa pankkitililleen. Mansikanmyynnistähän ne eivät tulleet.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #28

Hän, jolla on käteistä, alkaa olla nykyään yhtä harvinainen kuin epäilyttävä, eikö?

Käyttäjän Pekka Toivonen kuva
Pekka Toivonen Vastaus kommenttiin #31

Ihmeellistä sinänsä, mutta tältä alkaa vaikuttaa.

Käyttäjän KalervoNiementaus kuva
Kalervo Niementaus Vastaus kommenttiin #25

I.S:"pikkusetelit ja kolikot.."

Sivuhuomautuksena se, että ainakin meillä päin(kaakonkulma)pitää maksaa isolla setelillä, jos meinaa yhtään enempää mansikkaa saada ja joka vuosi vaan isommalla.

Se S-pankki on hyvä ja ilmainen vaihtoehto (ainakin yksityisille). En toki usko että kovinkaan isoa säkillistä kolikoita alkaa laskea kassalla.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Nordea on ollut pankkialan suunnannäyttäjä tässä "tuloksentekokilpailussa" ja hyvät ovat olleet voitotkin. Omistajille onnittelut! Onneksi on edelleen olemassa valinnanvapautta..siksi tämä blogikirjoitus. En pidä sanelusta (konttori pois, tunnuslukukortti pois ja sen jälkeen, pakkosyöttönä, epätäydellinen mobiilisovellus).

Tiukka markkinatalousmies Pekka Herlin sanoi aikoinaan, että "asiakas on aina kuningas". Onko enää?

Käyttäjän veikkohuuska kuva
Veikko Huuska

Gute.
Lisäksi vielä tämä YLE/MOT Panama-papers 2, jälkivuoto.
N-talo "kunnostautui".

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

No mutta Ilmari, pidä rahat kotona. Miksi ihmeessä niitä pitää pankkiin latoa, homehtuvat vain siellä.

Nykyihmisellä on muoviraha joka siirtää saldot suoraan tilillesi olkoonpa pankki missä tahansa. Jos on pakko viedä rahaa pankkiin, niin vaadi sitten sellaista seinää mihin tallelokerot ennen ainakin tuupattiin.

Arvostan mansikkatarhureita, mutta kuka kantaa mukanaan enää seteleitä vain ostaakseen mansikoita. Useita yrityksiä joissa ei voi maksaa enää käteisellä, maksetaan puhelimella tai kortilla. Hanki Ilmari sellainen päätelaite joka kulkee sen välin pankkiin puolestasi.

Tämä ei ole herja vaan tulevaisuus. Nordea saa puolestani olla vaikka missä, ei vaikuta minun elooni.

Ei ole pankin vika jos asiakkaat ovat "juntteja".

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

No mutta Ari, huomasitko minun tärkein perusteluni? Nordea työllisti ennen useita henkilöitä meidän "juntti"paikkakunnallamme, muttei tänään enää yhtäkään...rahat ja palkat valuivat etelään. Kirjoitit: "Nordea saa puolestani olla vaikka missä, ei vaikuta minun elooni". Tästä olemme siis eri mieltä.

Juuri tämä työllisyys oli blogini tärkein pointti ja juuri siksi siirryimme sellaiseen pankkiin, joka työllistää paikkakuntalaisia (niin kauan kun näin tapahtuu). Päätelaite minulla on, mutta myymme aika paljon kesäteatterin yhteydessä, jossa ihmisillä on edelleen käteistä. Ponjatno?

Käyttäjän arialsio kuva
Ari Alsio

Tottahan ymmärsin pointtisi. Työllistäminen on hyvä pointti, mutta kukaan eityöllistä työllistäömisen vuoksi ja siksi en pidä itse sitä suurena kriteerinä valitessani pankkipalvelua.

Tuohan kertoo vain sen, että OP on onnistunut paremmin hankkimaan alueen ihmisten luottamuksen. Se että sinä siirryt vasta nyt OP:n asiakkaaksi kertoo sinusta jotain ei Nordeasta.

Et älynnyt lähteä Nordeasta ennen kun Nordea totaalisesti hylkäsi alueesi. Nyt kun jäit sitten vaille palvelua ymmärsit kirjoittaa asiasta kritiikin. Missä kritiikkisi oli silloin kun pankki vielä sinnitteli alueellasi?

Itse en valitse pankkia sen mukaan miten paljon sillä on työntekijöitä.

Työllistäminen ei ole yrityksen perustehtävä, vaikka työntekijä onkin yrityksen paras käyntikortti. Selkeästi näyttää, että Nordea oli näivettynyt alueellasi jo pidemmän aikaa. Asiakkaat olivat hypänneet kuka minnekin ja sitten vasta tehtiin päätös lopettaa koko toiminta alueella.

Nordea ei siis luota enää alueen kilpailukykyyn, kun hävisi itse siellä kilpailun, sen vuoksi pyyhkeet ovat Nordealle oikein sinulta, mutta se tapahtui vasta pakon edessä.

Lyhyesti sanoen pankkipalvelua alueellasi voi toimittaa vain rajallinen määrä työntekijöitä, jotta toiminta on kannattavaa. Jos luku on tuo 22 ja ne työntekijät ovat OP:lla, niin eihän Nordealle jäänyt muuta vaihtoehtoa, kuin siirtyä paremmille apajille.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel Vastaus kommenttiin #38

Kuten kirjoitin jo aloituksessa: olin varsin tyytyväinen asiakas ja siitä erityiskiitos konttorijohtaja Liisa Heikkiselle. Nyt tuli siirron hetki, jota Nordean onneton mobiilisovellus kieltämättä vauhditti..

Käyttäjän TeppoRaininko kuva
Teppo Raininko

Voihan se olla, että Wahlrooskin on joskus tuskastunut hiekkaisista lattioista, mutta kohulausuman julkisuudessa esitti kuitenkin aikoinaan Pertti Voutilainen. Luulisi, että elossa olisi edes yksi toimittaja, joka siitä syntyneen älämölän vielä muistaisi.

Historijoitsijat ovat tietävinään, mitä antiikin filosofit ja Rooman keisarit ovat lausuneet, mutta lähistorian lausahdukset katoavat parempiin suihin. Lieneekö syynä se, että B.W. on Voutilaista ajankohtaisempi ja muutenkin herkullisempi hahmo, jonka demonisointi on sitä paitsi lähes kansallisurheilua.

Muuten olen samaa mieltä Nordeasta kanssasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset