Elämä jatkuu

Asumme SUURELLA saarella

  • Pohjois-Euroopan suurin saari!
    Pohjois-Euroopan suurin saari!
  • Veneen valmistelu (Korppoo)
    Veneen valmistelu (Korppoo)
  • Skakerag (Etelä-Norja näkyvissä)
    Skakerag (Etelä-Norja näkyvissä)
  • Napapiiri (Norja)
    Napapiiri (Norja)
  • "Talvipurjehdusta" (Tromssan lähistöllä)
    "Talvipurjehdusta" (Tromssan lähistöllä)
  • Nordkapp (alhaalta nähtynä, varhaisaamuna)
    Nordkapp (alhaalta nähtynä, varhaisaamuna)
  • Berlevåg (Pohjois-Norja)
    Berlevåg (Pohjois-Norja)
  • Kildin-saari (Murmanskin edustalla)
    Kildin-saari (Murmanskin edustalla)
  • Näkymä Kildin-saarelta Kuolan niemimaan suuntaan.
    Näkymä Kildin-saarelta Kuolan niemimaan suuntaan.
  • Venäläispurjehtijoiden lähtöterveiset (heillä oli jokavuotinen Kildin-ympäripurjehdus).
    Venäläispurjehtijoiden lähtöterveiset (heillä oli jokavuotinen Kildin-ympäripurjehdus).
  • Kuolan niemimaan itäisin majakkaniemi
    Kuolan niemimaan itäisin majakkaniemi
  • Saapuminen Solovetskiin.
    Saapuminen Solovetskiin.
  • Solovetskin satamassa.
    Solovetskin satamassa.
  • Stalinin kanava (Belomorkanal). Luotsi Aleksander Andronov sekä miehistöjäsen Andrei Belov
    Stalinin kanava (Belomorkanal). Luotsi Aleksander Andronov sekä miehistöjäsen Andrei Belov
  • Näkymä surullisen kuuluisaan kanavaan.
    Näkymä surullisen kuuluisaan kanavaan.
  • Entinen vankileirityömaa ja monen ihmisen viimeinen kohtalo: käsin kaivattu kanavajakso (lähellä Poventsaa).
    Entinen vankileirityömaa ja monen ihmisen viimeinen kohtalo: käsin kaivattu kanavajakso (lähellä Poventsaa).
  • Petroskoin satamassa (mukana myös suomalainen "Merialla"-pursi ja norjalainen "Gurine")
    Petroskoin satamassa (mukana myös suomalainen "Merialla"-pursi ja norjalainen "Gurine")
  • Hieno pohdinnan tulos....(Petroskoi)
    Hieno pohdinnan tulos....(Petroskoi)
  • Kippari, purjeveneen gourmet-osastolla.
    Kippari, purjeveneen gourmet-osastolla.
  • Äänisellä (peräsimellä Dima Kljukin).
    Äänisellä (peräsimellä Dima Kljukin).
  • Syvärijoki (Svir)
    Syvärijoki (Svir)
  • Postmoderni veistotaide Syvärin rantametsikössä...
    Postmoderni veistotaide Syvärin rantametsikössä...
  • Pähkinälinna/Schlisselburg (Nevan alussa; Laatokan lounaisrannalla)
    Pähkinälinna/Schlisselburg (Nevan alussa; Laatokan lounaisrannalla)
  • Pietarin pursisatama
    Pietarin pursisatama
  • Takaisin Suomessa (Kaivopuiston rannalla).
    Takaisin Suomessa (Kaivopuiston rannalla).

Me (skandinaavit, venäjän viikinkijälkeläiset, itäkarjalaiset, luoteisvenäläiset, pomorit) asumme suurella saarella ja jo pelkästään se tosiasia pitäisi olla yhdistävä tekijä, niin lännen kuin idän suuntaan. Määritelmä: "Saari on veden kokonaan ympäröimä, mannerta pienempi, maa-alue. Hyvin pieniä saaria voidaan kutsua luodoiksi tai kareiksi. Saari voi olla myös ihmisen aikaansaama keinotekoinen saari". Vaikka saaren käsite on hieman häilyvä (vrt. Soisalo, Kemiö, Sääminginsalo), niin harvempi hoksaa, että koko fennoskandiamme on vesien ympäröimä. Sen jälkeen kun itse oivalsin tämän tosiasian (ja samalla todisteena tämän "suursaaren" olemassaolosta) purjehdin fennoskandian ympäri: Suomi-Gotlanti-Tanska-Norja-Nordkapp-Murmansk-Vienan Meri-Solovetsk-Belomorkanal (Stalinin kanava)-Ääninen (Onega)-Syväri-Laatokka-Pähkinälinna-Neva-Pietari-Suomi.

Matkustin teidänkin puolestanne ja jos kiinnostaa minkänäköistä siellä on, niin klikatkaa karttakuva isommaksi ja nuolella eteenpäin: mukavaa nojatuolimatkaa!

Reissu oli riittävän mielenkiintoinen: kokonaispituus 3600 merimailia ja varsinaisia matkapäiviä yhteensä 45. Koska suuri osa matkasta tapahtui Venäjän puolella ja koska halusin kehittää venäjäntaitoani, toimi miehistönä alkumatkalla petroskoilainen Andrei Belov ja loppumatkalla Dima Kljukin (Petroskoista eteenpäin).

Minulla oli Pohjois-Karjalassa pienehkö maatila, jonka möin tätä tarkoitusta varten. Sillä rahalla ostin Ruotsista merikelpoisen purjeveneen ja suoritin kyseisen purjehdusmatkan. Sen jälkeen möin purjeveneen pois ja ostin uudestaan pientilan, Kainuusta. Tämä on eräs tapa millä tavallinen palkansaaja pystyy tekemään tuollaiset matkat, vuorotteluvapaan vauhdittamana.

Alkuperäinen matkakertomus kokonaisuudessaan: Vene-lehti 10/04, 11/04 ja 12/04

Stalinin kanavasta (Belomorkanal) ja Solovetskin vankileiristä karmeata lisätietoa: Aleksander Solženitsyn:in "Vankileirien saaristo" (osa III).

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Mielenkiintoista, erittäin mielenkiintoista.

Jänkäfilosofian kandidaatti, kotiäiti, Harmaasusi™

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Aiemmin oli blogissa puhetta tästä purjehdusmatkasta, mutta ilman kuvia. Nyt tämä uusi formaatti pelaa tässä suhteessa ihan hyvin. Siksi laitoin kuvasarjan tulemaan.

Eero Lehtonen

Miten hoidit byrokratian ja kaikki luvat? Olen kuullut että Venajällä omalla veneellä veneillessä ne voivat olla hankalampia kuin muuten matkaillessa?.

Sitten vielä se saaren määritelmä onko saari jos vedellä on korkeuseroa?

Kaiken kaikkiaan varmaan erittäin mielenkiintoinen matka. Riittää aihetta useampaankin bloki kirjoitukseen.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Venäjän vesikulkuluvat hoidin venäjänkielellä ja virallista tietä. Yksi kevättalvi siihen kului. Joudun maksamaan 1000 taalaa Venäjän liikenneministeriölle siitä hyvästä, että sain käyttää Stalinin kanavaa. Sopimukseen kuului, että veneeseen astui pakollinen (mutta onneksi mukava) luotsi Belomorskissa (Sorokka).

Vaikka siis tultiin atlantin, jäämeren ja vienan meren kautta, niin luotsi piti olla, koska "Venäjän lain mukaan jokaisessa ulkolaisaluksessa pitää sisävesillä olla luotsi". Piste. Tekisivätkö pohjoismaat saman tempun venäläishuvialuksille? Siitähän se mediasota syttyisi. Venäläinen purjevene voi EU:n alueella liikkua täysin vapaasti...Stubbilla olisi vielä hieman työtä yhdessä Lavrov-ystävänsä kanssa.

Vieras (nimimerkki)

Lainaus: "Venäjän lain mukaan jokaisessa ulkolaisaluksessa pitää sisävesillä olla luotsi". Piste. Tekisivätkö pohjoismaat saman tempun venäläishuvialuksille? Siitähän se mediasota syttyisi. Venäläinen purjevene voi EU:n alueella liikkua täysin vapaasti...Stubbilla olisi vielä hieman työtä yhdessä Lavrov-ystävänsä kanssa.

Kuten maakaupoissakin niin ei tässäkään toimi vastavuoroisuuden periaate.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Joo, tämä vastavuoroisuus on edelleen vaikea käsite rakkaalle itänaapurillemme. Siinä olisi Santeri Sänkille (Stubb) hieman työtä.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Jos joku haluaa veneellä Venäjälle, niin pietarilainen Vladimir Ivankiv lienee paras apu ja järjestäjä. Norjalaisvene "Gurine" käytti hänen palvelujaan ja kehuivat kovasti. Mies osaa kuulemma sujuvasti lontoota:

http://ivankiv.com/

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Ei juma! Mahtoi olla hieno reissu.

Toi vanhojen purkkareiden tuominen Ruotsista ois muuten todennäköisesti kannattava lomabisnes. Sais meinaan ilmasen purjehdusreissun ja samalla vähän myyntivoittoa. Niistä ei tarvitse maksaa nykyään edes tullia.

Käyttäjän ilmari kuva
Ilmari Schepel

Jos toisin nyt purkkarin Suomeen niin ilman muuta Hollannista. Valtava valikoima ja hintataso selvästi alhaisempi kuin Ruotsissa.

Merimies (nimimerkki)

Upea reissu. Kiitos nojatuolimatkasta!

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

"skandinaavit, venäjän viikinkijälkeläiset, itäkarjalaiset, luoteisvenäläiset, pomorit"... Unohdit tuosta listasta suomalaiset ja saamelaiset, jotka ovat useillakin mittareilla ihan toista maata! :) Itäkarjalaiset tosin ovat geneettisesti suomalaisia, mutta heitä on kovin vähän jäljellä.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset