Elämä jatkuu

Severo-Zapad / Luoteis-Venäjä, osa 1.

  • Muurmannin läänin kaunis lippu
    Muurmannin läänin kaunis lippu
  • Murmannin läänin kartta, josta näkee piirijako
    Murmannin läänin kartta, josta näkee piirijako
  • Kantalahden vanha, kodikas "Belomore"-hotelli, torin laidalla.
    Kantalahden vanha, kodikas "Belomore"-hotelli, torin laidalla.
  • Umba, pieni paikkakunta Kuolan etelärannalla.
    Umba, pieni paikkakunta Kuolan etelärannalla.
  • Imandra-järvi
    Imandra-järvi
  • Imandra-järvi, taustalla Apatity-kaupunki
    Imandra-järvi, taustalla Apatity-kaupunki
  • Montsegorsk
    Montsegorsk
  • Luujärven (Lovozeron) vaakuna
    Luujärven (Lovozeron) vaakuna
  • Luujärven norjalaisomisteinen hotelli
    Luujärven norjalaisomisteinen hotelli
  • Murmansk talvella.
    Murmansk talvella.
  • Murmansk, yöttömänä yönä.
    Murmansk, yöttömänä yönä.

Murmanskin lääni on tämän sarjan ensimmäinen alue ja suosittelen matkustamista sinne jokaiselle, etenkin silloin kun venäjänkieli sujuu edes hieman. Ensimmäinen edellytys on viisumin saaminen, joka nykyisin on helppoa: Suomi on täynnä matkatoimistoja, jotka tekevät sen teidän puolestanne 6:ssa arkipäivässä. "Paperisota" on siis käytännössä olematon ja hinta noin 45 euroa.

Murmanskin lääniin pääsee minusta parhaiten Sallan Kelloselän raja-aseman kautta. Tunturitie Kantalahteen on harvinaisen kaunis ja itse rajanylityspaikka lähes yhtä rauhallinen ja autio kuin Raja-Jooseppi. Kuten aina, heti rajan jälkeen saa halpaa menovettä. Ivalon Raja-Joosepin ohella on aina vielä olemassa Norjan Kirkniemi, josta myös pääsee Murmanskin lääniin. Lisäksi tietysti junayhteydet sekä lennot sinne. Auto soveltuu kuitenkin parhaiten, etenkin edullisen polttoaineen takia (noin 70 snt/litra).

Kantalahti on läänin ensimmäinen kaupunki, joka tulee vastaan silloin kun saavutaan etelästä (junalla tai autolla). Kantalahti sijaitsee Vienanmeren lahden päässä ja tunturin juurella. Sen vauraus tulee ennen kaikkea Deripaskan alumiinitehtaan ansiosta. Tässä kuvasarja kaupungista, joka meillä toimii melkein aina yöpymispaikkana, matkalla Murmanskiin. Pidän kaupungista, joka pikku hiljaa (silminnähden!) kohentuu, etenkin niille jotka siellä 1990-luvun alussa kävivät. Kaikki toimii: pankkiautomaatit, ravintolat, palvelut jne. Molotsii, rebjata!

Umba on pieni, kiinnostava rannikkokylä, joka sijaitsee noin 100 km Kantalahdesta itään ja joka on ehkä paras lähtöpiste niille, joita itse Kuolan niemimaan luonto kiinnostaa (uskomattomat kalavedet!). Useat sikäläiset matkailuyritykset järjestävät hintavia matkoja, johon svedukunkkukin osallistui. Itse olen aivan liian omatoiminen ja vähävarainen moisiin. 

Polarnyi Zori. Matkalla pohjoiseen hyväkuntoisella Pietari-Murmanskmoottoritiellä (M18; venäjäksi "magistral" tai "trassa") näkyy ensiksi oikealla Polarnyi Zori-pikkukaupunki, joka on tylsähkö atomivoimalatyöntekijöiden nukkumalähiö (Homer Simpson..). Ei muuta kuin hieman kaasua (venäjänkielinen linkki antaa lisätietoa, jos kiinnostaa). Sen jälkeen maisemat kaunistuvat kertaheitolla.

Imandra-järvi. Laaja ja upea Imandra-järvi paljastuu yhtäkkiä tien molemmin puolin, kuten PZ-ydinvoimalan lauhdevesikanavakin. Kyseinen voimala on Loviisan kopio eikä pelota minua läheskään niin paljon kuin Sosnovyi Borin grafiittireaktorit (vaikka Hemmon blogissa olikin kuva epämuodostuneesta kalasta). 1990-luvun alussa kävin jopa voimalan takapihassa koska sivutie sinne oli täysin avoin. Pitäisi etsiä vanhat kuvat ja skannata ne. Inarijärvi, jossa seilasin purjeveneellä useasti, jää lähes toiseksi, etenkin silloin kuin Imandran taustalla näkyy Hiipinätunturijonon mahtava siluetti. Hieno järvi, johon joskus vielä vien traileripurjeveneeni.

Kovdor-kaupunki sijaitsee melko lailla paitsiossa, Savukosken "takametsässä", ja sinne on ajettava aivan erikseen. Tienviitta näkyy tien vasemmalla puolella Imandra-järven jälkeen ja matkaa sinne on noin 80 km. Kovdor on pieni, sympaattinen louhoskaupunki, jonka hotelli on uskomaton (marmoria jne). Kun kysyin vastaanottajalta mistä moinen prameus, vastaus oli "moskovski kapital"..

Apatity-kaupunki on ilman muuta käyntiarvoinen paikka. Se sijaitsee noin 35 km Pietari-Murmanskmoottoritien itäpuolella ja tie sinne on hyvä (kuten kaikki Murmanskin läänin tiet muuten). Nimi tulee fosforilannoitteiden raaka-aineesta, joka löytyy lähistöltä ja joka on antanut valtavasti työtä sekä jonkin verran ympäristöongelmia. Itse kaupunki on kiinnostavan karu, mutta hotellit ja ruokapaikat viihtyisiä. Pohjoinen meininki parhaimmillaan. 

Kirovsk. Kun ajetaan Apatity:stä hieman itään tulee Kirovsk-kaupunki, joka nykyisin kilpailee Rukan ja Vuokatin kanssa moskovalais- ja pietarilaislaskuttelijoiista. Kaivoskaupunki, josta tuli myös hiihtokeskus. Kiinnostava yhdistelmä: Vuokatti taas on perinteinen hiihtokeskus josta tuli yhtäkkiä kaivosaluetta (Talvivaaran rikkivedyt). Tasapeli, puoleen ja toiseen? Pitkäaikainen projektikaveri MTT:n Antti Hannukkala muistutti aiheellisesti Kirovskin ykköskohteesta: kasvitieteellinen puutarha.  Uskomaton paikka.

Montsegorsk on siitä kuuluisa, että juuri sen ympäristön metsäkasvu on tuhoutunut kokonaan. Jo noin 15 km ennen kaupunkia näkee tuntureiden metsätuhot, jotka loppuvat taas kun jatketaan saman verran matkaa pohjoiseen. Tässä ilmakuva alueesta. Itse kaupunki on huomattavasti mainetta mukavampi ja olen usein yöpynyt sen pääkadun hotellissa, joka on jykevää stalinismin tekoa. 

Olenogorsk on vähän samaa tasoa kuin Polarnyi Zori. Siinä voi käydä, mutta yhtä hyvin voi painaa reilusti kaasua, tuon ihmeellisen liikenneympyrän jälkeen (varo tutkaa). Toisaalta, sielläkin eletään, synnytetään ja kuollaan..Tässä hieman suomenkielistä taustatietoa.

Lovozero (Luujärvi) on kiinnostava saamelais- ja poronhoitopaikkakunta, noin 80 km M18-moottoritiestä itään. Tässä blogissa kirjoitin laajasti kyseisestä paikasta ja sen vahvasta naisesta. Joka tapauksessa huippumesta, josta pääsee suoraan tunturiin. Kuten aina, niin tässäkin on venäjänkielestä apua.

Murmansk, Kuola, Severomorsk on sellainen kaupunkiyhteenliittymä, että siellä kannattaa käydä ennenkuin tajuaa mistä puhutaan. Murmanskin "Arktika"-hotelli on ollut remontissa ja itse asumme aina tuttavien luona, mutta kaupungissa on useita hotelleja, josta edullisin on "69-paralel" eli 69°pohjoista leveyttä. Perinteinen "Polarni Zori"-hotelli on nykyisin "Park Inn", hohoijaa..Murmansk on helt OK ja itse asiassa aina täynnä norjalaisia. Suomalainen on aivan liian harvinainen näky enkä tajua miksi. Mikäli kipinä syttyi niin ehkä tämä linkki auttaa hieman eteenpäin. Itse pidän siitä, että lähdetään ilman minkälaisia suunnitelmia tai etukäteisvarauksia; aina on onnistunut yli odotusten. Lisää kuvia Murmanskista.

Pois pääsee parhaiten Raja-Joosepin kautta, mutta myös Norjan Kirkniemen läpi. Itse käytän lähes aina Raja-Jooseppia ja jo ajat sitten tapasin sen yhteydessä harvinaisen (nyt jo edesmenneen) helmin Ylä-Tulomassa, josta kirjoitin jo aiemmin kunniablogin. Hatunnosto sitkeälle muurmanninsuomalaiselle! Huippujätkä.

Murmanskilaisten autojen tunnusnumero on 51 (rekisterikilven viimeinen numero).

 

Lisää alueeseen liittyviä blogeja:

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/29893-svenin-maalaukset-pohjoinen-aarreaitta

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/53605-asumme-suurella-saarella

http://ilmari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/36586-itarajalla-tarvitaan-emulgointiaineita

Seuraava: Osa 2, Arkhangelin lääni, joskus tuonnempana. Mitäs kiirettä meillä on? Ennen kesää kuiteskin:

  • Murmanskin lääni
  • Arkhangelin lääni (ehkä viikon kuluttua?: Kto znaet?)
  • Nenetsian autonominen piiri
  • Karjalan tasavalta
  • Vologdan lääni
  • Komin tasavalta
  • Leningradin lääni
  • Novgorodin lääni
  • Pihkovan lääni

(juttusarjan tunnus: "pelko pois, Rosmarie")

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

Käyttäjän jooel kuva
Jooel Jaakkola

Noni, pitikö taas yllyttää. Kävin Kuolalla kolmisen vuotta sitten ja se on ainoa kerta. Rabotseostrovskissa oli lautta juuri lähtenyt kohti Solovetskia eli onhan sinne jo siksikin palattava...

Tie Petroskoista Murmanskiin oli tosiaan pääasiassa hyvä. Tuollaiset reissut voittavat mennen tullen jonkun Torremolinoksen lötköttelyn. Nimenomaan suunnittelematta sen enempiä.

Käyttäjän viovio kuva
Viola Heistonen

Hei, Ilmari!
Taas sain matkan menneisyyteeni..
Мурманск, Кировск ovat vanhoja "tuttuja", mutta eikös siellä päin ole myös Мончегорск? Sielläkin kävimme "kilpaa luistelemassa". En vain muista missä se sijätsi? Lähellä Кировск-kaupunkia?
Asuinhan silloin Архангельск ja Северодвинск kaupungeissa. Jos seuraavaksi tulee Arkhangelin lääni, niin varmaan tuot itse Arkhangelin näkyviin?
Opiskelin Архангельский педагогический институт имени М.В.Ломоносова, nyt se taitaa olla "Университет"-Yliopisto.
ja ennen sitä : Архангельский кооперативный техникум.
Joten sait "tilauksen" tuoda blogiin, jos onnistut. Холмогоры, Малые Карелы, Северная Двина...10 vuotta elämästäni, parhaat nuoruuden vuodet olen siellä päin "puuhannut"..Kiitos taas blogistasi.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Kun ajatte Sallan kautta Kantalahteen, niin tässä hyvä vinkki taukopaikaksi: kilometritolpalla 29/136 kaksi tunturijokea yhtyvät ja mahtavalla tavalla! Noin 100 metriä tien eteläpuolella. Hyvä levähdyspaikka, niin matkaseuralle kuin autolle. Soratie perille asti. Poka!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Tarkennus: tämä tarkoittaa siis M18-risteyksestä 29 kilometriä länteen ja Kelloselästä 136 kilsaa itään. Pankaa korvaanne taakse, mikäli tavallisen matkaelämää kiinnostaa..US-blogistan tarjoaa joskus ensiarvoista (ja eksaktia) tietoa.

Käyttäjän LasseRyti kuva
Lasse Ryti

Kuvasarja oli todella hieno, pitää varmaan itsekin ajella ko. reittiä, Suomen Lappikin on hieno paikka, miksei tämäkin. Aiemmin koko Murmanskin alue oli (jossain Suomalaisessa mediassa) luokiteltu tyyliin pohjoisen laivaston aiheuttaman ydinsäteilyn saastuttama alue, niin se maailma muuttuu.
Itsellä oli myös muutama aikaisempi venäläinen työkaveri Pietarista, jotka viettivät käytännössä perheen kanssa kaikki kesälomat Vienan merellä.

fabu land

Murmanskilla on ihan erityinen paikka sydämessäni, mutta ei nyt mennä yksityiskohtiin :). Sen verran kuitenkin että Valoisat kesäyöt, hotelli "Arktika", Tyynenvaltameren valtavat kalastusalukset, Lovozeron saamelaisreservaatit, Apatityt yms. tuli koettua vielä viimeisinä neukkuaikoina. Kantalahti poimittiin melko vasta, Solovetskin reissulla.

Murmansk on taatusti muuttunut kovasti noista ajoista, joten olisi aika uusia reissu. Olen joskus katsellut sieltä noita eräopaspalveluja, joita tosiaan on.

Tämä ei ollut se laulu, jota etsin, mutta tuoreempi:
http://www.youtube.com/watch?v=QHtc-rf172s&feature...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset