*

Elämä jatkuu

Severo-Zapad / Luoteis-Venäjä, osa 6

  • Komin Tasavallan kaunis lippu.
    Komin Tasavallan kaunis lippu.
  • Komin Tasavalta (Arkangelin ja Vologdan läänien itäpuolella).
    Komin Tasavalta (Arkangelin ja Vologdan läänien itäpuolella).
  • Syktyvkarin lentokenttä "Sokolovka".
    Syktyvkarin lentokenttä "Sokolovka".
  • Syktyvkar ja Sysola-joki, lintuperspektiivistä.
    Syktyvkar ja Sysola-joki, lintuperspektiivistä.
  • Komin tasavallan raja (Shirokiy Priluk, soratiellä Kotlas-Syktyvkar). Kirjoittajan matka vanhalla volgalla (2003).
    Komin tasavallan raja (Shirokiy Priluk, soratiellä Kotlas-Syktyvkar). Kirjoittajan matka vanhalla volgalla (2003).
  • "Komin halki Moottoripyörällä", Kenneth Mikon hieno kuvateos: tutkimusmatka Euroopan koilliskolkkaan (2003).
    "Komin halki Moottoripyörällä", Kenneth Mikon hieno kuvateos: tutkimusmatka Euroopan koilliskolkkaan (2003).
  • Yksi maailman ihmeistä: Manpupuner-kivipatsaat (huom: mittasuhde).
    Yksi maailman ihmeistä: Manpupuner-kivipatsaat (huom: mittasuhde).
  • Myös Komissa on porotaloutta (KomiAvia:n Mi-8).
    Myös Komissa on porotaloutta (KomiAvia:n Mi-8).
  • Vorkutan vaakuna.
    Vorkutan vaakuna.
  • Jussi Konttisen hyödyllinen matkaopas "Sankarimatkailijan Komi" (2007).
    Jussi Konttisen hyödyllinen matkaopas "Sankarimatkailijan Komi" (2007).
  • Komilaiset 1900-luvun alussa.
    Komilaiset 1900-luvun alussa.
  • Muun muassa Kamwa-projekti (2007-2010) tallensi komilaista kansankulttuuria.
    Muun muassa Kamwa-projekti (2007-2010) tallensi komilaista kansankulttuuria.

Komin Tasavalta ei ole niin kaukana kun ehkä kuvitellaan. Sinne pääsee junalla Pietarista, lentäen tai autolla: joko Vologdan läänin ja hieman Arkangelin läänin kautta (Veliki-Ustjug-Kotlas-Syktyvkar) tai sitten etelän suunnasta Kirov-kaupungista käsin. Tiet ovat varsin ajokelpoisia, ainakin Etelä-Komissa. Syktyvkar-kaupungin nimi on komin kieltä ja tarkoittaa "Sysola-joen kaupunkia". Tämä tasavallan pääkaupunki on yllättävän moderni ja mukava. Komin suurimmat kaupungit ovat Syktyvkar (227 700 asukasta), Vorkuta (97 400 asukasta), Uhta (98 700 asukasta), Petšora (58 800 asukasta), Inta, Sosnogorsk ja Mikun. Pohjoisessa sijaitseva Vorkuta oli Stalinin terrorin aikana hyvin pahamaineinen karkotuspaikka ja moni jäi lopullisesti niihin lukuisiin vankileireihin Vorkutan ympäristössä. Yleensä väitetään, että Raul Wallenberg kuoli Vorkutan leirissä. Vuonna 1953 tapahtui vankileirin kapina, joka tukahduttiin. Nykyään Vorkuta pyrkii olemaan moderni kaivoskaupunki, mutta elämä siellä on edelleen rankkaa. Vorkutasta sen verran, että Venäjällä hyvin suosittu laulaja Valeri Leontev on sieltä kotoisin. Vorkutaan pääsee parhaiten junalla tai lentokoneella. Tiet sinne olivat huonot ainakin vielä vuonna 2003.

Komissa puhutaan edelleen syrjääniä eli komin kieltä, joskin vähemmistönä. Itse kieli kirjoitetaan kyrillisin kirjaimin. Vuoden 2002 väestönlaskun mukaan tasavallan väestöstä 59,6 % on venäläisiä, 25,2 % komeja, 6,1 % ukrainalaisia, 1,5 % tataareja, 1,5 % valkovenäläisiä 0,9 % saksalaisia ja 0,7 % tšuvasseja. Tasavallan koko väestöstä 99,2 % osaa venäjää ja 19,7 % komia. Komeista 98,2 % osaa venäjää ja 72,1 % komia. Venäläisistä komia puhuu vain 2,0 %.

Eräs Komin ja Pohjois-Uralvuoriston ihmeistä ovat Manpupuner-kivipatsaat (Мань-Пупу-нёр, siis oikeasti: "Man-Pupu-Njor"). Nämä "seitsemän miestä" seisovat Komin kaakkoisosissa, aivan erämaan tundralla. Oheinen kuva ja ylläoleva linkki kertovat mistä on kyse. The Russian Geographical Society antaa seuraavat matkustusohjeet sinne: "There are several ways to get to Manpupuner, depending on how you travel. If you go on foot, you may set off from the Sverdlovsk region. Your route will start in the Ushma village, then take you to the town of Otorten, further to the town of Yanynvondersyakhan, and finally to the Man-Pupu-Nyer (Manpupuner) Ridge. You could also access Manpupuner from the Komi Republic. You’ll have to travel to the town of Troitsko-Pechorsk. This can be done, firstly, by taking a plane to Ukhta or Suktyvkar. Ukhta is closer to Troitsko-Pechorsk, but tickets cost more. Then you could use either a bus running from Ukhta to Troitsko-Pechorsk, or a train running to Ukhta from Syktyvkar. The Komi Republic can also be reached by train. For instance, the train running from Moscow to Varkuta with a change, in Mikuni, for the Syktyvkar-Troitsko-Pechorsk train. You will have to thumb your way to travel from Troitsko-Pechorsk, and then sail a further 195 kilometres up the Ilych River, from where it merges with the Pechora River until you reach the Ust-Lyaga checkpoint. From there, you can only walk.

If you don’t find the idea of getting to the plateau on your own appealing, consider using the service of a travel agency. You will be accompanied by an experienced guide, who will show you good fishing spots and help you avoid all sorts of problems. Travel agencies will also provide you will all necessary equipment. A walking tour from Ukhta will cost around 15-18 thousand rubles. Flying by helicopter will cost twice as much".

Komi on ilman muuta käynninarvoinen seutu, etenkin heille jotka kaipaavat jotain muuta. Kuten jo aiemmin todettiin: autolla tai moottoripyörällä matkustaminen on tällä hetkellä suomalaisittain varsin edullista (esimerkiksi dieseli maksaa noin 70 senttiä ja bensa jotain 80 snt).

Komin autoja tunnistaa kätevästi numerosta 11, mutta niitä näkee ylen harvoin Suomen saatikka sitten Karjalan maanteillä.

Koska suomeksi on Komista jo useita hyviä matkakertomuksia ja -oppaita tarjolla, luettelen tässä niistä parhaat.

Kenneth Mikko: Komin halki moottoripyörällä:

Uralvuoriston juurelle sijoittuva Komin tasavalta on suomalais-ugrilaisista maista vähiten tunnettu. Moottoripyörällä Komin halki -kirja täyttää tämän tyhjiön, sillä se on ensimmäinen Komista kertova suomenkielinen teos. Kysymyksessä on omintakeinen kirja erikoisesta maasta. Vuonna 2003 matkasi toimittaja Kenneth Mikko Komin halki yhden kesäkuukauden venäläisellä IC Planeta 5 moottoripyörällä. Hän tutustui kyliin ja kaupunkeihin, tapasi ihmisiä, nautti matkastaan mutta kamppaili myös miltei mahdottomilla tieosuuksilla. Kirjan sisältö koostuu henkilökohtaisten matkamuistiinpanojen ja haastattelujen lisäksi mielenkiintoisista komilaisten kirjailijoiden ja tutkijoiden artikkeleista. Artikkelit käsittelevät mm maan rikasta kirjallisuutta, mytologiaa ja Gulagin leirivankien henkistä elämää. Mutta ennen kaikkea Moottoripyörällä Komin halki on laaja ja elävä valokuvateos. Kirjaan mahtuu pari sataa valokuvaa. Historialliset valokuvat ovat peräisin Komin pääkaupungin Syktyvkarin Kansallismuseosta.

 Kun kirja ilmestyi vuonna 2004 ruotsinkielellä kirjoitti kulttuuritoimittaja Mikael Strömberg Ruotsin suurimmassa iltalehdessä, Aftonbladetissa mm seuraavaa: ”Jos pitää Tarkovskin Stalker ja Nostalghia elokuvista, pitää luultavastiKenneth Mikonerikoisesta kirjasta Moottoripyörällä Komin Halki.Laajojen näköalojen kuvauksissa, tundrassa, jokimaisemissa ja hypnoottisen loputtomissa matkoissa kylästä toiseen on jotakin puoleensa vetävää. Koko tämä tutkimusmatka Euroopan koilliskolkkaan tihkuu Tarkovskin mainitsemaa ’Pysähtynyttä aikaa’.” Kenneth Mikko on vapaa toimittaja pohjoisruotsalaisesta Haaparannan rajakaupungista. Hän toimi viisi vuotta monikielisen Barentsin alueen kulttuuriaikakauslehden N66:n päätoimittajana. Lisäksi hän on julkaissut useita artikkeleita ja julkaisuja Barentsin alueesta sekä tuottanut musiikki CD:n Russian Home Cooking ja surround-DVD-levyt Barents Soundscapes 1-2. Moottoripyörällä Komin halki -kirjaa voi tilata suoraan: barents(at)algonet.seHinta: 25€ sisältäen postimaksut. Hieno kirja, jonka lainasin jollekulle enkä ikinä enää saanut takaisin...

 

Sankarimatkailijan Komi: 

Hyvä kirja Komista kiinnostuneille on myös: Konttinen, J. 2007. Sankarimatkailijan Komi. Like, Helsinki. 318 s. (ISBN: 978-952-471-885-1).

Sankarimatkoja tämäkin: vuonna 2003, eli samana kesänä kuin Kenneth Mikko, tein vanhalla Volgalla pitkän reissun Venäjän halki. Tässä matkakertomuksen Komi-osio, joka alkaa Vologdan läänin Veliki Ustjug:ista (josta ei pitänyt kulkea tietä Komin Tasavallan puolelle):

 
Komin Tasavalta (bloggaajan kokemukset)
Veliki-Ustjugin jälkeen Vologdan pitkä lääni muuttuu taas Arkhangelin lääniksi ja pääsen Kotlas-kaupunkiin. Leveän Dvina-joen yli on rakennettu upea uusi silta. Kaupungissa, hotellin ruohikon vieressä mustalaisperhe on perustanut leirinsä ilmeisesti koko kesäksi. Kysyn paikallisilta taksikuskeilta, minkälainen on tie Syktyvkariin; minullehan kerrottiin Vologdassa, ettei sellaista tietä ole ollenkaan. He kertovat, että uusi tie on tehty ja ihan OK. Noin kolmannes eli 130 km on edelleen gruntovka, sorapintaista, ja loput asfaltti. Jatkan seuraavana päivänä Komiin. Matkan varrella mahtavat maisemat. Erityisesti Viled-joki hiekkarantoineen jäi mieleen. On niin kuuma, että on pakko heittää talviturkki pois. Veden lämpötila ei ole paljon yli 10 astetta. Kun saavun Syktyvkarin matkamittari näyttää jo 25482 km. Syktyvkar on siisti ja vauraannäköinen kaupunki; aivan erilainen kuin kuvittelin. Kuulen, että sen alkuperäinen, komilainen nimi on Syktyvdinkar. Kadulla on pystytetty vaikuttava Memorial-muistomerkki Stalinin ajan terrorin uhreille. Komin tasavalta jäi 30-luvun ja 40-luvun loppupuolella monille kohtalokkaaksi päätepysäkiksi.
Noin 30% Komin tasavallan väestä puhuu komia, joka puhuttuna muistuttaa jollain tavalla suomea vaikka kirjatussa muodossa käytetään kyrillisiä kirjaimia. Tasavallan toinen, suuri kaupunki on pohjoisessa sijaitseva Vorkuta, jonne pääsee vain lentäen tai junalla. Tällä kaupungilla oli Stalinin terrorin aikana aivan erityisen paha maine. Vähän Syktyvkarista pohjoiseen olen yötä pienessä Sedkirkesh-kylässä Svetan ja Ljosan luona. Sveta opettaa paikallisessa koulussa. Kylään pääsee vain lossilla leveän joen yli. Lossi on jo sinänsä nähtävyys, mutta parasta ovat kuitenkin sen matkustajat. Teen tuttavuutta Komin tasavallan kansanartisti Lev ”Loova” Serovin kanssa, joka väen väkisin haluaa ostaa Volgani, ”koska tarvii sitä ja on aina halunnut sellaisen”. Rahaa on, kun on tullut soitettua harmonikkaa Puolassa, Bulgariassa, Moskovassa jne. Kun tämä vanha, parrakas Loova ei onnistu tavoitteissaan hän alkaa yhtäkkiä esittää mahtavan shown paikalla olleille naisväelle. Huuli lentää ja kaikilla on hauskaa. Illalla saunassa Ljosa, Svetan eläkkeellä oleva valkovenäläismies, kertoo, että hän kävi juuri Bobriskissa, Valkovenäjällä, velipojan luokse. Nuoremman velipojan vauraus oli ollut silmiinpistävä. ”Onko hänellä hieno auto”, kysyin. ”Ei autoa, mutta kaikki kodinkoneet, hyvä talo ja 2 hevosta, josta yksi kengitetty ja toinen ilman hevoskenkiä”. Kun kysyn syytä siihen, Ljosa kertoo, että veli tekee päiväsaikaan työtä kengitetyllä hevosella ja yöllä käy varastamassa valtiontilan kaalia kengittömättömällä. ”Ihan järkeenkäypää hommaa, eikö?”.

Marin Tasavalta ja Nizhni-Novgorod
Koska jo alunperinkin päätin lähteä matkaan ilman varsinaista päämäärää eli venäjäksi дикарём (dikarjom) eli villisti, suuntaudun Komin jälkeen Nizhni-Novgorodiin, josta autoni on kotoisin. Auton nokasta puuttuu nimittäin tuo alkuperäinen peura eli venäjäksi alen. Sellainen oli tietysti saatava ja samalla sain tarpeeksi hyvän syyn käydä entisessä Gorkissa, Andrei Saharovin karkotuskaupungissa, joka ennen oli suljettu ulkomaalaisilta. Tie kulki Kirovin kautta Marin tasavallan pääkaupunkiin, Joskar-Olaan, jossa olen yötä samannimisessä hotellissa (270 ruplaa/yö) jne....

Seuraava: Osa 7, Leningradin lääni, joskus tuonnempana. Mitäs kiirettä meillä on? Ennen kesää kuiteskin:

  • Murmanskin lääni
  • Arkangelin lääni
  • Nenetsian autonominen piiri
  • Karjalan tasavalta
  • Vologdan lääni
  • Komin tasavalta
  • Leningradin lääni
  • Novgorodin lääni
  • Pihkovan lääni

(juttusarjan tunnus: "pelko pois, Rosmarie") 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Seppo Hildén

Mielenkiintoinen katsaus, ja lopussa hauska esimerkki ihmisten kekseliäisyydestä:

"Ei autoa, mutta kaikki kodinkoneet, hyvä talo ja 2 hevosta, josta yksi kengitetty ja toinen ilman hevoskenkiä”. Kun kysyn syytä siihen, Ljosa kertoo, että veli tekee päiväsaikaan työtä kengitetyllä hevosella ja yöllä käy varastamassa valtiontilan kaalia kengittömättömällä. ”Ihan järkeenkäypää hommaa, eikö?”."

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Niinpä, kekseliäs hevosmies siellä Bobriskissa.

fabu land
fabu land

Kaksi kaunista laulua Komista (upeat diat!) (kieli komi-syrjääniä)

http://www.youtube.com/watch?v=Pajcj3tKP_Y&feature...

http://www.youtube.com/watch?v=nveXhaz7Og4

Kiitos taas nettimatkailun parhaista puolista, Ilmari!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Harmi, että Severo-Zapad on kohta kuljettu läpi. Jospa joku sai siitä kimmokkeen lähteä tutkimusmatkalle lähiseuduille?

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset