*

Elämä jatkuu

Lentokokemus (Keskusvaltio, 1976)

  • Matkalla Xi'an:in lentokentälle (kuvattu bussin ikkunasta).
    Matkalla Xi'an:in lentokentälle (kuvattu bussin ikkunasta).
  • Xi'an (Siking), toukokuu 1976
    Xi'an (Siking), toukokuu 1976
  • Nannin (Nanking), toukokuu 1976, An-24 ja ilmari-paavi (myös kuvaajan käsi hieman tärisi ikimuistoisen lennon jälkeen).
    Nannin (Nanking), toukokuu 1976, An-24 ja ilmari-paavi (myös kuvaajan käsi hieman tärisi ikimuistoisen lennon jälkeen).

Jostain syystä palautui yhtäkkiä mieleeni lento joka tapahtui Maon ja neljän koplan Kiinassa. Ei muuta kuin tallennus blogin muodossa. Vuosiluku oli 1976 ja Ussurin/Amurin rajaselkkaus vielä tuoreessa muistissa. Alunperin meille kerrottiin, että Kiinan kaikki sisäiset matkamme tapahtuisivat junalla, mutta Xi'an:issa (entinen Siking-pääkaupunki) saimme kuulla, että matka Nanning:iin tapahtuisi sittenkin lentoteitse. Tästä tiedotuksesta huolestuin, koska olin lukenut Newsweekistä, että siihen aikaan diplomaatit tekivät mitä tahansa välttääkseen keskusvaltion (Zhong Guo) sisäisiä lentoja.

Muuten.....Keskusvaltio alkaa olla yhä osuvampi nimi nykyään.

Ajoimme pikkubussilla Xi'an:in lentokentälle ja matkan varrella näkyi kulttuurivallankumouksen outoja mutta varsin värikkäitä kulkueita. Sanoin Leksalla, ryhmämme machoskönölle joka istui viereisellä penkillä, että hieman huolestuttaa kun joudumme kiinalaiseen sisälentomatkaan. "Älä, sehän on mamisten puhetta", kuului jykevä vastaus.

Muistan loppuikääni miten Leksan otsaan nousivat hikipisarat silloin kun lähestyimme jalkapelillä An-24 konetta. Kaikesta näkyi, että Kiinan kansantasavallan ja Neuvostoliiton suhteet olivat todella huonossa kunnossa (etenkin varaosien saannin suhteen). Usean renkaan valkoiset sisäkankaat tervehtivät meitä iloisesti ja hydrauliletkut oli teipattu. Kun löytyi istuinpaikka huomasin, että siitä puuttui niin pehmusteet kuin turvavyöt. Kun käsikielellä kysyin asiasta lentoemolta tämä näytti iloisen päättäväisesti, että "pidät vaan istuimen rungosta kiinni". Meillä kerrottiin Li-oppaamme kautta (joka oli Kiinan Kulosaaren suurlähetystön miehiä), että ensiksi lentäisimme Cangzhou:iin ja välilaskun jälkeen Nanning:iin. Välilasku oli ikimuistoinen kokemus ja pääni osui koneen kattoon jyrkässä alastulossa. Alunperin oli tarkoitus, että välilasku kestäisi 30 minuuttia, mutta vielä illansuussa istuimme Cangzhou:n odotussalissa. Kun vihdoin kysyimme Li:ltä syytä siihen, mies läksi kysymään asiaa lentäjältä. Li palasi iloisesti ja kertoi, että lentäjän mukaan sää on niin lämmin ja potkuriturbiinien moottorit sen verran vanhoja, että lienee parasta odottaa auringonlaskua, koska ne kuumenivat liikaa alkumatkan aikana.

Viimeistään siinä vaiheessa niin Leksa, Sillanpään Saku kuin minä päätimme, että nyt olisi vahvistuksen paikka (muutama huikkaa riisiviinaa). Ohessa kuva, jossa suutelen (paavin tavoin) Nanning:in lentokenttää. 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (6 kommenttia)

J. Gagarin

Varsinainen kokemus!

Yksi entisistä ruotsalaisista kollegoistani kertoi, että kun hän oli aikoinaan Afrikassa bisnesmatkalla ja hänen piti lentää siellä pienellä propelllikoneella kaupungista toiseen, niin moottorin käynnistyksen jälkeen kaikki matkustajat komennettiin ulos koneesta.

Syy selvisi sitten koneen ulkopuolella. Vain toinen moottoreista oli lähtenyt käyntiin. Matkustajat odottivat kiitoradan vierellä ja sitten kone otti tyhjänä vauhdin, kohosi ilmaan korkealle ja sieltä syöksykierrossa alas, jolloin toinen propelli lähti käyntiin. Kapteeni oikaisi koneen ennen kiitorataa, rullasi sen takaisin matkustajien luo molemmmat propellit pyörimässä ja kutsui matkustajat takaisin. Kaikki oli nyt kunnossa!

Itselläni on yksi kokemus matkustamisesta DDR:n Interflug lentoyhtiön Iljushin -mallisella koneella Varsovasta Itä-Berliiniin. Kun kone nousi ylös, putosi katosta kaksi muovilätkää ja niiden perässä putosi sähköjohtojen varaan kiikkumaan erilaisia komponentteja. Kun nousu oli edennyt tarpeeksi stabiiliksi, tuli lentoemäntä ja työnsi komponentit takaisin katon tilaan ja kiinnitti muovilevyt uudelleen.

Kaksi viikkoa myöhemmin luin Hesarista, että Interflugin Iljushin -mallinen kone oli syöksynyt maahan matkalla Itä-Berliinistä Varsovaan ja kaikki matkustajat olivat kuolleet. Tämä tapahtui 80-luvulla.

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Venäjälläkin on tullut lennettyä. Ilman suurempia ongelmia tai pelkotiloja. Mieleeni jäi lento Arkhangelista Naryan-Mariin (Nenetsia) Yak-40:llä, vuonna 2003. Hieno matka, jossa Novaja Zemlja näkyi selvästi.

Muuten, kaksitasoinen An-2 ("An dva" tai "kukuruznik") lienee edelleen maailman turvallisin matkustajakone, joka pystyy laskeutumaan, moottori sammuksissa, vaikkapa jalkapallokentään.

Seppo Hildén

heh, Ilmari, tuon jutun luettuani tuo kentän suutelu perillä on asiaa!

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Rahoitin kyseistä Kiina-matkaa myymällä Volvo-Duett-biilini. Sain siitä 3500 markkaa ja pääsin kahdeksi viikoksi Kiinaan ja saman verran transsiperian junareisulle (juna lähti lauantaina Hesasta ja oli seuraavana lauantaina Pekingissa). Pitää joskus kirjoittaa siitä lisää nyt kun vanhat diat sain digimuotoon.

Seppo Hildén

Ilmari, meinasin tuossa 80-luvun puolessavälissä tehdä muutaman opiskelijakvarin kanssa kesällä tuo junamatka Venäjän halki Vladivostokkiin, mutta silloin jäi. Teen sen vielä, mutta se vaatii hyvää viinapäätä. Teetä en ole koskaan oppinut juomaan.

Käyttäjän korppi kuva
Katja Korpi

Mielenkiintoista! Kertokaapa lisää kokemuksistanne! Toteaa nimimmerkki "Lentolupakirjan saanut".

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset