*

Elämä jatkuu

Transsiperia 1976 (maita joita ei enää ole)

  • Kerrassaan nerokasta liiketoimintaa ВДНХ-näyttelyn edustalla: elopainon selvitystä, ilman päällystakkia, pientä maksua vastaan..
    Kerrassaan nerokasta liiketoimintaa ВДНХ-näyttelyn edustalla: elopainon selvitystä, ilman päällystakkia, pientä maksua vastaan..
  • Тракторист и колхозница
    Тракторист и колхозница
  • Kotimme, kuudeksi päiväksi.
    Kotimme, kuudeksi päiväksi.
  • Jaroslavski Vokzal
    Jaroslavski Vokzal
  • Keväisten metsäpalojen aloitus...luonnon kiertokulku?
    Keväisten metsäpalojen aloitus...luonnon kiertokulku?
  • Valentina, ihananrehevä provodnitsa:mme.
    Valentina, ihananrehevä provodnitsa:mme.
  • Permin seutu, toukokuisena alkuyönä.
    Permin seutu, toukokuisena alkuyönä.
  • Jevropan ja Aasian rajatolppa (Ural).
    Jevropan ja Aasian rajatolppa (Ural).
  • Tjumen/Sibir (nykyään vallan vauras seutu). Hieno kuva: ukko on varmaan jo haudassa; lippalakkipoitsuko Lukoilin myyntitykki?
    Tjumen/Sibir (nykyään vallan vauras seutu). Hieno kuva: ukko on varmaan jo haudassa; lippalakkipoitsuko Lukoilin myyntitykki?
  • Sitä muka kun ravintolavaunusta loppui eväät, pikkuasemien tarjonta rupesi kummasti kiinnostamaan.
    Sitä muka kun ravintolavaunusta loppui eväät, pikkuasemien tarjonta rupesi kummasti kiinnostamaan.
  • "Glubinka maja" (глубинка мая!).
    "Glubinka maja" (глубинка мая!).
  • Baikalín rannat (menomatkalla vielä jäässä).
    Baikalín rannat (menomatkalla vielä jäässä).
  • Baikal, kevätkalastusta.
    Baikal, kevätkalastusta.
  • Paluumatkalla Suoniemen Kalevi ja allekirjoittanut ehtivät juuri junaan, mutta sentään "Baikal-uimarikerhon jäseninä".
    Paluumatkalla Suoniemen Kalevi ja allekirjoittanut ehtivät juuri junaan, mutta sentään "Baikal-uimarikerhon jäseninä".
  • Yksinäiset kyntömiehet (DT-54 telatraktori), Burjatian pelloilla.
    Yksinäiset kyntömiehet (DT-54 telatraktori), Burjatian pelloilla.
  • Transsiperia 1976 (maita joita ei enää ole)

Edellisen blogin yhteydessä oli puhe kulttuurivallankumous-Kiinan sisäisen lennon nautittavuudesta. Tämä aloitus koskee itse matkaani sinne itään, transsiperian junalla, joka olikin todellinen nautinto. Minulle Siperia oli aina ollut suurempi haave kun itse Kiina ja juuri tämän matkan yhteydessä päätin, että kyseinen ilmansuunta kiinnostaa loppuiäksi. Seurauksena mm. idänmatka vanhalla volgalla. Tässä blogisarjassa väläytetään maita, joita ei ole enää olemassa (no, eihän Kaurismäen Suomeakaan enää ole; liekö koskaan ollutkaan). Neuvostoliiton ja Kiinan kansantasavallan arkitodellisuus on joka tapauksessa kadonnut ikuisesti. Jokainen tallenne on arvokas; niin tämäkin. Tein oheisen matkan vuonna 1976, pienen suomalaisryhmän kanssa. Lähtö Helsingin rautatieasemalta tapahtui lauantaina ja seuraavana lauantaina olimma Pekingin rautatieasemalla (Harbinin kautta)..

Moskovassa oli tarjolla kokonainen luppopäivä ja minäpoika suuntauduin ypöyksin ВДНХ:han, "Vedengaahan" (Kansantalouden saavutusten näyttely). Kun saavuin sen komeaan sisääntulokaariin mietin pitkään kumpiko veistos on vaikuttavampi: "Тракторист и колхозница" vaiko sittenkin "Рабочий и колхозница"? Tulos on edelleen tasapeli. Itse näyttelyssä kiinnosti ennen kaikkea NL:n lammasrodut sekä telaketjutraktorit, agronomimiehiä kun satun olemaan. Juuri siellä ihastuin Volgogradin DT-75 telatraktoriin ja päätin, että sellainen peli vielä joskus hommataan. Kuten tapahtui.

Illalla juna lähti Jaroslavski Vokzal:ista, jonka vastapäätä sijaitsee kerrassaan upea Kazanski Vokzal (sana "vokzal", rautatieasema, tulee joko saksalaisesta Wartesaal:ista tai vaihtoehtoisesti englantilaisesta Vauxhall:ista, joka oli brittisaaren ensimmäinen rautatieasema).

No, itse matkaan. Oletko aina halunnut ajaa junalla Siperian läpi, muttet rohjennut kun on muka niin "pelottavaa"? Kiinnostaako minkä näköinen on tuo iso manner itään? Kaipaatko Siperian opetusta sohvasta käsin? (Siperiahan opettaa....). Nyt, Googlen ja Venäjän rautateiden yhteistyöllä, pääset virtuaalimatkalle. Samalla kun katsot junasi ikkunasta näet rinnakkaiskartalla missä mennään. Kun on tylsää voit loikata eteenpäin vaikkapa Novosibirskiin.

Kuvausryhmä kuvasi koko matkan (yhteensä 150 tuntia). Tein saman matkan siis vuonna 1976 ja tuo silloinen maa on kyllä pysyvästi poistunut keskuudestamme. Ei pelkästään ajallisesti mutta aivan totaalisesti.

Paluumatkalla, Suomen viisinkertainen voimistelumestari Kalevi "Nikru" Suoniemi ja allekirjoittanut, ehdimme käydä uimassa Baikaljärvessä. Jäät olivat juuri lähteneet, toukokuun lopulla, ja jo menomatkalla valitsimme tarkoitukseemme sopivan aseman. Muistan vielä hyvin, miten tuon Sljudjanka-rantakylän kanat ja koirat väistyivät kun kaksi suomalaisjätkää juoksivat rantaan. Uinti tapahtui täydessä vaatetuksessa ja ehdimme juuri ajoissa takaisin lähtevään junaan. Vaununhoitaja (provodnik) oli melko vihainen tempusta, mutta kuulunpa siitä lähtien Baikal-uimareiden kerhoon.

Ja matka alkaa tästä ! СЧАСТЛИВОГО ПУТИ! 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Pekka Roponen

Ilmari, koska organisoidaan matka Petsamoon? Syy: isäni oli viimeinen suomalainen, joka sieltä lähti. Katso lisää: Eilispäivän Petsamo.
PS. Juri Gagarinkin palveli Petsamossa!

Pekka Roponen

Anteeksi, piti olla Petsamon Kuvia. Paasilinnojen isä ja minun isäni muodostivat välirauhan aikana Petsamon poliisivoimat, ja meno oli aika hurjaa...

Käyttäjän Punakuono kuva
Petteri Olander

Kiitokset linkistä,täytyy matkustaa googlella.
Tämä junamatka on ollut pitkäaikainen haave,vielä täytyy odottaa,että jälkikasvu hieman saa ikää,ehkä sitten..

Käyttäjän jarmokoponen kuva
Jarmo Koponen

Mainio infopaketti, taas. Kiitos, Ilmari!

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Vokzal-sanan alkuperästä on tuolla hieman lisää pohdintaa.

http://newsgroups.derkeiler.com/Archive/De/de.etc....

Terveisin Kalevi Kämäräinen

Käyttäjän ilmari kuva
ilmari schepel

Mielenkiintoista lisätietoa. Kiitos, Kalevi.

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Näyttää muuten Taivalkoskenkin rata olevan vaihteeksi tapetilla. Jos ei nyt ihan huomenna yöjunalla pääse Suomussalmelle, voisi ne sisämaan yöjunayhteydetkin kyllä jollain lailla palauttaa, jos todellisia haluja on.

http://www.kainuunsanomat.fi/Kainuu/1194695835338/...

Terv. KK

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset