Elämä jatkuu

Kaikki blogit puheenaiheesta Liikenneturvallisuus

Ovatko ELY keskukset tehtäviensä tasalla?

Kirjoitin 28.9.2018 blogin otsikolla -”Liikenneturvallisuuden kaksoisstandardi”. Juttu liittyi sahatavaralastissa olleen ulkomaalaisen rekan palamiseen 5-tiellä Juvan kohdalla.

Vertailussa oli myös toinen tapaus, jossa suomalainen henkilöauto joka oli suistunut tieltä ja jonka omistajaa Pohjois Savon ELY keskus/Destia velvoitti siirtämään auton pois kahden vuorokauden kuluessa.

Hämeentien avaaminen pyöräilijöille pelottaa näkövammaista

Helsingin kaupunki on päättänyt, että se sulkee Hämeentien Kurvin ja Hakaniemen torin välisen osuuden yksityisiltä henkilöautoilta ja sallii liikenteen vain busseille, raitiotievaunuille, takseille sekä erityisesti pyörille. Päätös vaatii Hämeentielle suurta remonttia, joka kestää vuosia. Tänä aikana raitiotievaunut vaihtavat reittiä mainitulla osuudella. On helppo kuvitella, minkälainen mylläkkä Hämeentiellä remontin aikana tulee olemaan. Se koettelee kaikkien hermoja, mutta erityisesti autoilijoiden. Remontin aiheuttamien henkilövahinkojen ja autokolareiden määrä tulee olemaan suuri.

Turvallisemmat nuorisoautot tulevat mopoautoja korvaamaan

Mopoautojen rinnalle ollaan lopulta saamassa nuorille turvallisempia kulkupelejä. Lausuntokierroksella juuri olleessa esityksessä nuorille annettaisiin oikeus ajaa pienillä oikeilla nopeudeltaan rajoitetuilta autoilla. Lakiesityksessä puhutaan ns. kevytautoista, mutta ehkä kuvaavampi nimi uusille autoille olisi nuorisoauto.

Nuorten kevytautot, parempi kuin muovikopperot!


Heti aluksi "Ei, en ole kieltämässä nuorilta oikeutta ajaa mopokortilla katetulla kulkuneuvolla, vaan päin vastoin haluaisin siirtää 15v. täyttäneet liikkumaan oikealla autolla, joka on läpäissyt EU:n vaatimat turvallisuustestit. Ehdottaisin, että oikeisiin ja turvallisempiin autoihin asennettaisin rajoitin, ettei auto kulje yli 45 km/h ja tällaista autoa voisi 15 vuotias mopokortin omaava kuljettaa liikenteessä, kuten nyt turvatonta muovipurkkia".
Näin esitin täällä puheenvuorossa jo 2013. http://selavii.puheenvuoro.uusisuomi.fi/149246-mopoautot-kiellettava 

Auto heittelehti ja OnniBus:n mielestä kännykän käyttö oli vain rike

Kuljettaja on vaarantanut pahimmillaan suuremman ihmisjoukon turvallisuuden. Antaa aika huonon kuvan yrityksen turvallisuuskulttuurista jos matkustajien turvallisuuden vaarantaminen käsitellään vain reklamaatioasiana ja rikkeenä.

Iltalehti on tänään kertonut tapauksesta, jossa matkustaja videoi kuljettajan puhelimen käyttöä. Matkustaja kiinnitti huomiota linja-auton heittelehtimiseen tiellä. Ihmisten turvallisuuden vaarantaminen kuuluu poliisin tutkittavaksi.

Miksi nopeusrajoituksia ei kunnioiteta

Poliisi on taas kauhuissaan siitä, ettei kansa noudata nopeusrajoituksia. Ylikomisario Pasterstein on ollut äimän käkenä nyt tuoreeltaan, kun suomalaiset rikkovat rajoituksia moninkertaisesti tietyömaiden kohdalla. Tämä huoli tuntuu aiheelliselta, jollei olisi itse nähnyt miten asia on todellisuudessa.

Tietyömailla on hyvin alhaisia rajoituksia pitkäaikaisesti, vaikka työmaalla ei olisi päivittäin tai edes viikottain ketään töissä. On vaikea ymmärtää miksi ei rajoitusten päälle saada huppua silloin, kun töissä ei olla.

Jäiset tiet

Tammikuussa vieremäläiset maanviljelijät Lassi Heiskanen ja Ahti-Pekka Vornanen halusivat herätellä ihmisten huomion teiden huonoon kuntoon. Yksi miehistä luisteli jäisellä tiellä ja toinen kuvasi.

Ajan joka viikko ja kuten moni muu satoja kilometria Uudellamaalla. Varsinkin sivutiet ovat olleet viime päivinä erittäin liukkaita ja muutenkin huonossa kunnossa.

Musta kortti Jouluksi?

”Virossa poliisi on muistanut osaa autoilevista kansalaisista joulun alla lähettämällä autoilijoille kaikkiaan 700 postikorttia. Kyse ei kuitenkaan ole mistään tavanomaisista joulun ajan postikorteista kuusineen, tonttuineen tai pukkeineen, vaan niiden sijaan korteissa on kuvia auto-onnettomuuksista ja tilastoja tieliikenteen turmista.

Turvallisuuden priorisointi

Niin Jorma Moll, Kalevi Kämäräinen kuin Aimo Remes kirjoittivat aiheellisen ja surullisen ajankohtaisen blogin Suomen tasoristeysten yhä olemattomasta turvallisuudesta.

Miksi junan pilli ei soi tasoristeyksessä?

Suomen rataverkolla viheltämistä koskeva ”liikennemerkki” tunnetaan enää vain museaalisesti käytetyllä Porvoon radan osalla (s. 4/4 ja liite 4 3(5)). Toisaalta tasoristeysturvallisuuden parantamiskeinoja on mietitty ja niille on annettu jopa turvakertoimia (taulukko 2 sivulla 10).

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä