Elämä jatkuu

Kaikki blogit puheenaiheesta Päästöt

Ratkaisuja ilmastonmuutokseen tutkimuksen ja teknologian kautta

Keskeisin asia ilmastonmuutoksen torjunnassa on fossiilisten polttoaineiden käytön vähentäminen ja niistä luopuminen kokonaan. Tulevaisuuden energiantuotanto on toivottavasti yhä hajautetumpaa ja toimintavarmempaa. Kristillisdemokraatit on korostanut esim. vaihtoehtobudjeteissa tki-toimintaa ja vaatinut sille lisärahoitusta. Uuden tekniikan kehittäminen on ratkaisevassa asemassa. Tulemme esittämään mahdollisissa hallitusneuvotteluissa koulutus- ja tki-rahojen lisäämistä.

 

Realiteettia idän ratahankkeisiin

Viime aikoina on käynyt kova kuhina Itäradan lobbareiden keskuudessa. Itäiset maakunnat, mukaan lukien puoli Kymenlaaksoa ovat kallistuneet vaatimaan kokonaan uutta ratayhteyttä Kouvolasta Porvoon kautta Helsinkiin. Hanke sinänsä ei kuulosta huonolta, mutta siinä on muutama keskeinen ongelma, joita ei mielestäni ole mietitty loppuun. Ensinnäkin Rantarata Helsinki-Porvoo-Kotka on mukana Kymenlaakson voimassa olevassa maakuntakaavassa.

Päästöt: yksi rahtilaiva = 50 miljoonaa autoa!

Laivat aiheuttavat päästöjä huomattavasti enemmän kuin autot. Yhden rahtilaivan päästöillä kulkee jopa 50 miljoonaa henkilöautoa! 15 maailman eniten saastuttavan rahtialuksen päästöt vastaavat 760 miljoonan henkilöauton päästöjä.

Saasteongelma syntyy, kun yli 100 000 hevosvoimaa tuottavat laivojen moottorit jyskyttävät noin 280 vuorokautta vuodessa ja 24 tuntia vuorokaudessa. Lisäksi laivojen käyttämän polttonesteen laatua ei yleensä valvo kukaan.

Lentoliikenteen päästömaksut

Lentoliikenteen päästöt puhuttavat. Pitäisikö Suomessakin ottaa käyttöön jonkinlainen lentoliikenteen päästömaksu? Ruotsi on ottanut käyttöön lentoliikenteen päästöveron. Seuraako Suomi perässä?

Pohjois-Suomen uutisissa kerrottiin hiljattain, että Helsinki-Oulu lennon päästöt ovat matkustajaa kohti suuremmat kun Helsinki-New York -lennon päästöt. Ihan täysin minä en tuota ole valmis uskomaan.

Dieselmoottorin paluu

Dieselmoottorin kuolemaa pidettiin jo varmana kun typen oksidien uudet päästörajat näyttivät teknisesti liian haastavilta. Suuret saksalaiset kaupungit saivat oikeuden rajoittaa dieselautojen ajamista keskustoihin. Tai oikeastaan kaikille alueille, joissa typen oksidien arvot ovat haitallisen korkeita.

Nyt komponenttivalmistaja Bosch tuo markkinoile halvan tekniikan, jolla päästörajat alittuvat helposti.

Järkevä kommenttini vähentää päästöjä.

Jos asun täällä niin miksi minun pitää mennä töihin tonne kun samaan aikaan tuolla asuva tulee töihin tänne tekemään sitä hommaa mitä minä menen tekemään sinne - ihmetteleekö kukaan?

Alun perin piti kirjoittamani tästä enemmänkin, mutta tavallaan keskustelua käytiin jo.

Mielestäni tämäkin liittyy asiaan - ehkä pikemmin käänteisesti?

 

Sähköautotolppa joka nurkkaan

Suomessa on vähän sähköautoja. Miksi. Pitkät välimatkat, kylmä keli, vähän lautauspistokkeita, Mutta mikään näistä ei ole ylitsepääsemätön ongelma. Paitsi ehkä kylmä keli. Usein myös keliolosuhteiden takia autoilu on Helsingissäkin houkutteleva vaihtoehto.

tulitikut

Kommentoin Arin kirjoitusta dioksiinista, tässä vähän lisää.
Tulitikut.
Ruotsalaiset on fiksua porukkaa mutta tulitikut he olisivat saaneet jättää keksimättä.
Tulen tekeminen on liian helppoa, kiistämätön tosiasia on se että poltettiin mitä hyvänsä aina tulee päästöjä.
Kun ihmiset asuivat luolissa lämmön takia tuli oli hyvä ja välttämätön mutta nykyaikana  energian/lämmön tekeminen polttamalla on jo sitten toinen asia.
Asiaa pitää tarkastella laajemmin.

Tanska teki sen mitä Suomi ei

Muutamia päiviä sitten Helsingin Sanomat uutisoi, että Tanskan hallitus on perunut uuden tuulipuiston suunnitelmat. Uutisessa myös todettiin Tanskan energiaministerin sanoneen, että tuulivoimalla tuotettu sähkö ei ole kohtuuhintaista kuluttajille. Voidaan aidosti kysyä vähintäänkin kahta asiaa: miksi Tanskalla meni näin kauan tosiasioiden tunnustamiseen ja miksi Suomi ei vielä ole tunnustanut näitä täysin samoja tosiasioita?

 

Ympäristöaiheisesta sähkön ostosta

Ympäristöomaatuntoaan rauhoittaakseen monet ostavat erilaisilla eko-, vesi-, tuuli- jne.- attribuuteilla varustettua sähköä. Tapahtuma on hieman samanlainen kuin anekaupassa: Omatunto rauhoittui, mutta ympäristösynnit jäivät jäljelle. Ympärivuotisella, ehkä alle viiden sentin, kilowattitunnin hinnalla sähköä ostavat eivät maksa sähköstään lähellekään tarpeeksi talvikauden runsaspäästöisimmillä arkipäivinä ja maksavat esimerkiksi kesäkauden tuuli-, aurinko- ja vesisähköstään aivan liian korkeata hintaa.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset

Julkaise syötteitä